2020-04-06, 21:17
Medlem
christallqhulaaas avatar
Finns ingen uppsida alls bara ner närmsta månaderna.dom sämsta arbetslöshetssiffrorna i historien i usa och desperata politiker som trycker in trilljoner dollar in i ekonomin.bara en dead cat bonce sådana nu inträffade 2008 och 1930 oxå.blir en rekord nedgång omkring 90-95% från toppen skulle jag tro så som läget ser ut nu.
Citera
2020-04-06, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrtmer
Hopp på stimulanser och lättnader samt att börsen inte kan gå ned i den hastigheten vi såg 24februari till mitten av mars särskilt länge när man inte vet vart ekonomin kommer hamna.

Konsumenter har mindre köpkraft och är mindre benägna att konsumera vilket ger lägre vinster osv. Det är ju dessutom ett anmärkningsvärt högt antal arbetslösa som tillkommit i USA och kommer ha stor påverkan även om man lättar på åtgärderna nu.

Ingen vet vart börsen kommer ta vägen. Folk säger konstant att tåget redan gått, andra säger att vi ska ned 80%, men gå in bull 10 du. Vi har precis börjat få dålig ekonomisk data i väst och den har varit riktigt dålig. Jag är väldigt skeptisk till ett 'V'.

Det är sant det du säger. Men med horisont 5+ år är det rea rea nu
Citera
2020-04-06, 21:26
Medlem
Nu känns det som att marknaden bara räknar det faktum att antalet döda i Italien och Spanien minskar men jag tror man underskattar den ekonomiska skadan som kampen mot smittan för med sig. Att börsen skulle studsa tillbaka snabbt till ATH finner jag osannolikt med de varslen som haglar och vad det för med sig tror snarare det är en liten bull trap vi ser här. Det är för mig omöjligt att vi ska studsa tillbaka så snabbt, april kommer bli konkursernas månad det måste ju endå dra ner börsen.
Citera
2020-04-06, 21:33
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrtmer
Ingen vet vart börsen kommer ta vägen. Folk säger konstant att tåget redan gått, andra säger att vi ska ned 80%,
Det är jättekul att vissa säger att det var uppenbart hur börsen skulle gå för 1,5 månader sedan samtidigt som de inte kan förutspå börsen nästa månad.

Nu har vi mycket bättre statistik över sjukdomen, borde vara enklare inte svårare.
Citera
2020-04-06, 21:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Jag är läkare, följer detta noga. Kulmen verka ha nåtts i varma länder som Italien. Värmen verkar hjälpa till. Jag tror långt fler redan är smittade en vad man kan tro, (då många inte fick symtom) och därför vänder det ned i sjukdom nu. Tom i Sverige o Danmark minskar nu trycket på IVA platser. Fler vet nog om detta och därför rusar kurserna. USA upp 5.8% Sverige 4.1% idag. Inte en dag för tidigt köpa in sig igen med andra ord. Handla när chocken är som störst men vändningen redan börjat reelt.
Borde inte kurvorna över smittade och döda böjts av lite mer innan man kan börja tala om detta. (Jag tror i sig att du kan ha rätt i det med värmen och mörkertal).
Citera
2020-04-06, 21:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det borde kännas svettigare för dig. Dagens höga kurser kan inte motiveras med fundamenta.
Det beror på vem som bedömer och räknar.

Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
På lite längre sikt skulle jag inte bli förvånad om vi får en maltusiansk ekonomi igen, d.v.s. obefintlig tillväxt per capita.
Danmark och speciellt Finland har kört på det sedan finanskrisen.

Men Sverige hade Alliansen så vi har dragit på med tillväxt under tiden.
Men det kan bli som du säger. Med mer vänsterpolitik, nationalism och isolationism så får vi också brain drain, istället för brain gain som nu. Och då viker ekonomin av som den gjort i Italien. Dvs negativ tillväxt. De globala företagen får migrera ut ur landet.
Slutligen blir vi som Bulgarien där landet töms på folk. När alla utbildade drar blir det tillbakagång.

Och då är det ju inte läge att ha aktier i Svenska bolag. Men då lär det knappt finnas några bolag öht.
Utländska bolag kan man ju ha aktier i då. Men det kan ju finnas lagliga hinder för det om det är nationalistiskt styre.
Citera
2020-04-06, 21:50
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Borde inte kurvorna över smittade och döda böjts av lite mer innan man kan börja tala om detta. (Jag tror i sig att du kan ha rätt i det med värmen och mörkertal).
Kolla kurvorna här, denna site ligger lite före i rapportering än andra. Nya iva fall i Sverige har fallit dramatiskt. Dödtalen planar ut, men där får vi topp senare då det främst är de äldre som kommer dö och de har isolerats så de nås senare av smittan. Men bland den yngre befolkningen under 70 ser det ljusare ut nu.
https://platz.se/coronavirus/
skrolla ner för de bästa diagrammen.
Citera
2020-04-06, 21:54
Medlem
AoE3#1s avatar
Drog ut 6k på bear idag och 4k på bull. Silver bägge.

Annars börjar det se ut som att Fed lyckas "rädda" marknaden provisoriskt. Är nöjd med mitt innehav av fysiskt guld och kommer snart att börja ta ut mina vinster från trejds för att köpa fysiskt silver!

Får hoppas att de lyckas "rädda" börsen dock så att vi slipper en depression just nu - om det är undvikligt. Vill helst ha 2 år till på mig att tanka fysiska ädelmetaller
Citera
2020-04-06, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Drog ut 6k på bear idag och 4k på bull. Silver bägge.

Annars börjar det se ut som att Fed lyckas "rädda" marknaden provisoriskt. Är nöjd med mitt innehav av fysiskt guld och kommer snart att börja ta ut mina vinster från trejds för att köpa fysiskt silver!

Får hoppas att de lyckas "rädda" börsen dock så att vi slipper en depression just nu - om det är undvikligt. Vill helst ha 2 år till på mig att tanka fysiska ädelmetaller

Köper du fysiska ädelmetaller nu till dessa priser?
Citera
2020-04-06, 22:05
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Köper du fysiska ädelmetaller nu till dessa priser?

Har köp på botten 1,5 år sen men kommer köpa mer. Alldeles för många biljoner dollar som tryckts in i systemet för att priset på metallerna ska hållas på dessa nivåer. Det enda som hindrat mig fr att köpa silver förut är momsen, men vill fan ha lite silver också, vore coolt.

Ja, till DESSA UNDERPRESSADE PRISER. Borde stå mycket högre
Citera
2020-04-06, 22:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Kolla kurvorna här, denna site ligger lite före i rapportering än andra. Nya iva fall i Sverige har fallit dramatiskt. Dödtalen planar ut, men där får vi topp senare då det främst är de äldre som kommer dö och de har isolerats så de nås senare av smittan. Men bland den yngre befolkningen under 70 ser det ljusare ut nu.
https://platz.se/coronavirus/
skrolla ner för de bästa diagrammen.
Tack för länken. Den var bra.

Det är inte så att antalet IVA fall inte ökar för att vi slår i taket map platser?
Jag ser i sig att antalet platser är lägre än max men såg möjligheten att detta gällde coronafall. Finns ju andra som hamnar där.

Sådan som jag som isolerar mig frivilligt är ju svårsmittade. Så det borde ju dämpa smittspridningen. Men någon gång vågar ju vi oss ut också.
Men detta skall kanske ses som att vi lyckats flatten the curve. Men sedan är det en annan sak när näringslivet börjar rulla på igen.
Citera
2020-04-06, 22:10
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad har förbättrats under helgen? Ingenting!
Inget har blivit bättre i Sverige och inget har blivit bättre i USA, men börserna går upp.

Vilka felbedömning av coronavirusets effekter på samhället har marknaden gjort tidigare som nu justeras? Ingenting!?
Börsen måste inte vara nyhetsdriven. Det är ekonomijournalister som odlar myten om att den är det för att förstora upp sin egen betydelse.

Svarta måndagen 1987 inträffade exempelvis helt utan nyheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in