2020-04-06, 19:03
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Så är det. I västvärlden har börsen har gått upp med 10-20% med ett par avbrott de senaste åren medan den reala ekonomin har vuxit 1-4% per år.
Och enligt andra så har börsen knappt gått upp alls på 20, 10 eller 5 år.
Citera
2020-04-06, 19:04
Medlem
Prayuths avatar
Jag tror vi är långt ifrån botten på den här lågkonjunkturen. Även om pandemin försvann imorgon har många inte längre några jobb att gå tillbaka till. Även om arbetslösheten slutar öka ligger den redan nu högre än på väldigt länge. Många jobb kommer aldrig komma tillbaka och de nya jobb som skapas kommer kräva helt annan kompetens.

Börsen kommer åka på fler bakslag. Det finns säkert många aktier som kommer gå upp kraftigt från dagens nivåer men för sånna som jag som mestadels köper indexfonder och aktier i traditionella börsbolag för småsparare känns det inte läge att börja köpa. Jag kommer hålla mig likvid ett tag till framöver.
Citera
2020-04-06, 19:04
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Och enligt andra så har börsen knappt gått upp alls på 20, 10 eller 5 år.

Beror såklart vilket index man jämför med.
Citera
2020-04-06, 19:56
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Jag tror vi är långt ifrån botten på den här lågkonjunkturen. Även om pandemin försvann imorgon har många inte längre några jobb att gå tillbaka till. Även om arbetslösheten slutar öka ligger den redan nu högre än på väldigt länge. Många jobb kommer aldrig komma tillbaka och de nya jobb som skapas kommer kräva helt annan kompetens.

Börsen kommer åka på fler bakslag. Det finns säkert många aktier som kommer gå upp kraftigt från dagens nivåer men för sånna som jag som mestadels köper indexfonder och aktier i traditionella börsbolag för småsparare känns det inte läge att börja köpa. Jag kommer hålla mig likvid ett tag till framöver.

Varför skulle börsen ta stryk på att människor är arbetslösa?
Citera
2020-04-06, 19:59
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Tack för tipset!

Med sortering Norge/Finans/PE är dock det lägsta positiva P/E jag ser 3.43?
Ta bort finans då och sök på alla, kolla igår, tror PE var ca 1.22 ! värderad till, ca 15% av eget kapital !
Skogsbolag kan du bortse från de har fått sina skogar uppvärderade enligt ny metod och därför redovisar de jättevinst 2019, men som engångsföreteelse. När jag köpte in mig steg kursen då det är så liten handel. Det blir som att klampa in med en elefant i en glasbutik. Sen kom Coronakraschen! Jag damsög allt, spela mindre roll om jag köpte till PE 1.2 eller 1.6 , dessutom ok utdelning på ca 5%, skulle vart högre men de drog ner utdelningen efter coronabeskedet, då föll kursen.
Citera
2020-04-06, 20:09
Medlem
cateatdogs avatar
Sålde av hälften i mitten av januari. Såklart förlorat endel men ligger fortfarande på + i de få bolag jag ligger kvar i. I fredags gick jag in med allt igen.
Kommer vara skakigt framöver dock. Träffar sällan botten så misstänker att jag inte gjort det nu heller men jag har förhoppningsvis ingen användning av pengarna på ett par år framöver.
Citera
2020-04-06, 20:21
Medlem
flyer1s avatar
Jag är läkare, följer detta noga. Kulmen verka ha nåtts i varma länder som Italien. Värmen verkar hjälpa till. Jag tror långt fler redan är smittade en vad man kan tro, (då många inte fick symtom) och därför vänder det ned i sjukdom nu. Tom i Sverige o Danmark minskar nu trycket på IVA platser. Fler vet nog om detta och därför rusar kurserna. USA upp 5.8% Sverige 4.1% idag. Inte en dag för tidigt köpa in sig igen med andra ord. Handla när chocken är som störst men vändningen redan börjat reelt.
Citera
2020-04-06, 20:30
Medlem
Trevlig start på veckan, när man köpte in
sig igen under förra veckan. Jag känner mig dock långt ifrån säker på att detta är vändningen. Men jag har en lång horisont på portföljen, så det känns mer fel att inte gambla lite nu.

Bitcoin kör ett race nu också. Är det investerare som är skraja för marknaden nu?
Citera
2020-04-06, 20:33
Medlem
Jag fick in för två veckor sedan när OMX var på ca -25% (i år)

Nu är OMX på -17%

USA går upp 5-6 %. Ni som bestämt säger att det ska ner mer, är ni ledsa för ni missa tåget? Det har redan lämnat.
Citera
2020-04-06, 20:33
Medlem
Citat:

Vad är det för jobb som helt försvunnit pga detta? Hotellen kommer nån gång starta upp igen varpå de flesta kan återgå till sina jobb, många restauranger kommer troligtvis kursa, med nya som startar upp i deras ställe. De enda jobben jag kan tänka mig som kommer dröja ett tag är flygbranschen. Men det är knappast en stor ökning från den arbetslösheten vi hade innan detta började. Och som sagt, varför skulle börsen bry sig nämnvärt för att antalet arbetslösa i landet ökar nån procent i värsta fall? Vi har redan en stor del av befolkningen som inte går till meningsfulla jobb om dagarna sen flera år tillbaka, detta hindrade inte börsen från att nyligen nå ATH..
Citera
2020-04-06, 20:34
Medlem
Frozzzts avatar
Tack gode gud man lassat in rejält för 2 veckor sedan. Tåget har lämnat perrongen.
Citera
2020-04-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kobenhavn
Ok, vad i helvete är det som händer på svenska börsen. Arbetsmarknaden och ekonomin i allmänhet dyker, men ser ut att bli +4% idag. Kan någon förklara detta? Har svenskarna tappat all form av verklighetsuppfattning? Hoppas inte man missat sitt inköpstillfälle.

Hopp på stimulanser och lättnader samt att börsen inte kan gå ned i den hastigheten vi såg 24februari till mitten av mars särskilt länge när man inte vet vart ekonomin kommer hamna.

Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Varför skulle börsen ta stryk på att människor är arbetslösa?

Konsumenter har mindre köpkraft och är mindre benägna att konsumera vilket ger lägre vinster osv. Det är ju dessutom ett anmärkningsvärt högt antal arbetslösa som tillkommit i USA och kommer ha stor påverkan även om man lättar på åtgärderna nu.

Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Jag fick in för två veckor sedan när OMX var på ca -25% (i år)

Nu är OMX på -17%

USA går upp 5-6 %. Ni som bestämt säger att det ska ner mer, är ni ledsa för ni missa tåget? Det har redan lämnat.

Ingen vet vart börsen kommer ta vägen. Folk säger konstant att tåget redan gått, andra säger att vi ska ned 80%, men gå in bull 10 du. Vi har precis börjat få dålig ekonomisk data i väst och den har varit riktigt dålig. Jag är väldigt skeptisk till ett 'V'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in