2020-04-06, 13:22
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tur att jag inte röker, har normalvikt o tränar regelbundet... Men att vara i god form är ingen garanti. Var ju en elitlöpare i Italien som fick problem om jag kommer ihåg rätt
Hård träning kan sabba immunförsvaret.

https://www.ica.se/halsa/artikel/borja-trana-utan-att-bli-sjuk/
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Sluta och sprid desinformation knäppgök. SARS-CoV-2 är både dödligt och mycket smittsamt.

https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/questions-answers
Ingen desinformation från mig, din horunge.
Hydroxychloroquine and chloroquine are oral prescription drugs that have been used for treatment of malaria and certain inflammatory conditions. Chloroquine has been used for malaria treatment and chemoprophylaxis, and hydroxychloroquine is used for treatment of rheumatoid arthritis, systemic lupus erythematosus and porphyria cutanea tarda. Both drugs have in-vitro activity against SARS-CoV, SARS-CoV-2, and other coronaviruses, with hydroxychloroquine having relatively higher potency against SARS-CoV-2 [1,4,5]. A study in China reported that chloroquine treatment of COVID-19 patients had clinical and virologic benefit versus a comparison group, and chloroquine was added as a recommended antiviral for treatment of COVID-19 in China [6]. Based upon limited in-vitro and anecdotal data, chloroquine or hydroxychloroquine are currently recommended for treatment of hospitalized COVID-19 patients in several countries. Both chloroquine and hydroxychloroquine have known safety profiles with the main concerns being cardiotoxicity (prolonged QT syndrome) with prolonged use in patients with hepatic or renal dysfunction and immunosuppression but have been reportedly well-tolerated in COVID-19 patients.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/therapeutic-options.html
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
När kommer FHM börja rekommendera "munskydd" när vi går i butiker eller åker buss nu när de lärt sig någonting nytt

Folkhälsomyndighetens nya bud: ”Munskydd kan hjälpa”
Citera
2020-04-06, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
80st läkare har tydligen dött i Italien. Det är sorgliga siffror..

Mera belägg för att det är hög exponeringen som leder till döden...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tvivlar inte en sekund på hans kompetens. Självklart är han bättre på detta än samtidiga på FB.
Problemet för mig blev när han skulle förklara hur han kom fram till detta.
Han hade kollat lite siffror och så. Liiite väl lösa grunder tycker jag. Men han kan förstås ha rätt.
Sättet han svarade på tror jag främst beror på att han satt i direktsändning och svarade på snabba publikfrågor om pandemin.
Men jag kan tycka att journalisterna i studion borde ha följt upp och frågat honom närmare. Men det fungerar knappast så längre. Där gäller sedan länge kvantitet före kvalitet.
Möjligtvis kan vi få veta mer via Teknikens värld eller Uppdrag granskning.
I slutändan håller jag det dock för osannolikt att Johan Giesecke skulle fara med osanning. Hans utspel om att det kommer att bli mycket värre tycker jag tyder på att han är ärlig.
Att han inte svartmålar framtiden tillräckligt mycket i en del människors ögon är en annan sak.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Från vilken ålder tycker du det är ok att folk dör utan att bry sig då? Du hävdar ju hela tiden att det inte gör något att äldre dör

Du gillar att berätta sagor märker jag. Ingenting av detta har jag skrivit och tycker inte det heller.

Vid vilken ålder tycker du? Eftersom du frågar måste du ha lekt med tanken. Jag har inte ens snuddat vid den.

Är det okej enligt dig om gamla dör i något annat än covid-19?
Citera
2020-04-06, 13:24
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Då kan du fundera på varför det inte sker i Sverige.
Min teori är att vi allmänt är mindre trångbodda, har mer lebensraum, är mer kritiska till styrande regering och liknande. Att vi inte längre tro på våra folkvalda, att vi inte längre tror att våra folkvalda ÄR våra folkvalda! Bananrepubliken Sverige.

Därför tror jag att man har har större misstänksamhet och försiktighet om sig och kring sig.
Att vi dessutom är vana vid att bo mer isolerat här i Sverige sedan många år tillbaka kanske gör det lättare för oss att självisolera mer. Varenda kotte jag r känner åker inte in till stan om det inte är absolut nödvändigt. Bokar av frisör, tandläkarbesök, etc om det är inne i stan. Vi vänner kör bara "promenadfika" nu för tiden - vi träffas utomhus, inte hemma hos varandra och så gör alla andra jag känner också... Kanske har med saken att göra.

Vi ser till våra äldre. Skyddar dem från barnbsök, det får också bli utomhus.
Citera
Medlem
Citat:
Tur att jag inte röker, har normalvikt o tränar regelbundet... Men att vara i god form är ingen garanti. Var ju en elitlöpare i Italien som fick problem om jag kommer ihåg rätt

Om man är övertränad typ elitidrottare eller ballerina då har man vanligtvis nedsatt immunförsvar.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hej alla.

Idag kan man på Twitter se MÅNGA filmer från Ecuador där UNGA människor fallit ihop och dött på gatorna.
Gå till twitter.com och sök "dead bodies in street ecuador" och klicka på "videos" så kommer ni hitta många.

Något annat otäckt med just Ecuador är att människor förfaller till att lämna sina döda kvar på gatorna, insvepta eller i kistor, då det inte finns någon plats kvar på bårhus en och det tar dagar innan någon bil kommer och hämtar kropparna som fortfarande är smittsamma.
Man har har också åtagit sig att bränna kroppar i kistor - på gatorna - i brist på annan plats. Hjärtskärande. En video finns här.
https://twitter.com/Laethageal/status/1245720208133828610?s=20

Jag såg en video på Twitter för några dagar sedan som jag då kopierade länken till och tänkte posta här, mitt batteri dog då och så var den borta. Undrar om någon kan hjälpa mig hitta den, beskrivning nedan.

Videon innehöll en samling av Europeiska fall, flera. Där man filmat relativt unga människor som faller ihop eller som redan har dött mitt på gatan och det skulle vara från Spanien, Italien eller Frankrike, tror jag. Minns inte om det var en eller flera länder med. Fler tror jag.
Jag tycker det var en hemsk, obehaglig, men samtidigt väldigt intressant video, ur den aspekten att den väldigt tydligt visar att det inte bara är äldre eller multisjuka som blir offer för hemska viruset. Det är också unga vuxna, mitt i yrkeslivet, som drabbas.

Nu ser vi samma fruktansvärda scener i Sydamerika som vi såg i Kina i januari. Det är olyckligt och skrämmande, och visar på att vi måste ta det här på allra högsta allvar, oavsett om man är tjugofem år och hälsan själv, eller inte .

PS och Kina ska för fan betala det de är världen skyldiga för att ha släppt detta vidriga virus fritt. Deras sjuka jakt på världsdominans måste stoppas.
Jag tror att det var bilder från Iran och att bilderna förmodligen var annat, sade en del. Om det sedan var sant eller inte är svårt atr avgöra. Tänker mest. Varför skulle man visa sådant om det vore en lögn.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Enligt någon beräkning skulle ju runt 1 miljon ha varit sjuka i Stockholmsregionen. Borde finnas många som har något att berätta. Eller är det så att flertalet får så milda symptom att de inte ens själva vet att de har varit sjuka?
Det verkar som om de flesta är asymptomatiska, och av de som blir sjuka är det en relativt stor grupp som blir allvarligt sjuka. Det är det som är så lömskt med den här sjukdomen enl. de läkare jag talat med.
Det kanske är därför det sprids på äldreboendena nu. Personal och annhöriga utan symptom har sannolikt dragit in smittan.
Citera
2020-04-06, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Finns ett par rapporteringar från de som friskförklarats men det är ofta lite sidoartiklar. Antar att det inte säljer lika bra som domedagsrubriker.

Exakt ett par, det enda som kan lugna folk är att läsa massa om andra som blivit 100% friska.
Nu finns det väldigt få såna artiklar och det skapar otrygghet och känslan av att man mörkar nåt!
Citera
2020-04-06, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Mera belägg för att det är hög exponeringen som leder till döden...

Plus att de var säkert överarbetade. Och att det fanns många redan pensionerade läkare som tillkallades när kaoset blev ett faktum. Plus att de inte hade skyddsutrustning..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in