2020-04-06, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
I Sverige har det tex dött 17 gånger mer än Finland!

Plana ut? Kurvan går upp!
https://i.imgur.com/wDceMap.png
Kurvan är så brant att jag tror den snart gör en loop
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Fel poängen är intressant tills någon kan bevisa att risken är obefintlig.

Vem har påstått att risken är obefintlig? Vad är obefintlig? Varför försöker du skapa panik ?
Citera
Medlem
aina08s avatar
De verkar som Löven tagit påsklov eller?
Ska han inte visa sig nåt mer nu innan påsk?
Vi kör alltså bara på och ser vad som händer?
Citera
2020-04-06, 15:33
Avslutad
Kan också tycka att dom inte ska behöva eftersläpningar bara för att det varit helg, men förutsatt att vi inte även pratar om totallögner även på det som uppdateras i efterhand så ser jag ändå inga större problem med det.

För det är ju då bara att jämföra vecka till vecka? (Se nedan) Det är helt klart en fördel om det är korrekt redan samma dag, men ”måste” det vara just dagligen för att avgöra hur trenderna ser ut?

En dag är ändå ingen trend så jag hade kört mer på veckotrender vilket som. Problemet blir väl då mer de som bagataliserar genom att hänvisa till dagliga uppdateringarna, som ännu inte är uppdaterade. Men över tid blir det egentligen ingen skillnad totalt sett bara för att en dag uppdateras i efterhand. För att det ska kunna bli skillnad även veckovis måste man även utgå ifrån att det myglas när eftersläpningarna uppdateras...

Men då kan jag lugna er lite med att konstatera att det tidigare har ökat väldigt kraftigt trots att man uppdaterat i efterhand :-)

Jag kan tycka att om man ändå ska mygla så kan man väl lika gärna göra det ”all in”, istället för att komma med eftersläpningar som fortfarande innebär att dödstalen har ÖKAT med uppåt 202 % på bara en vecka... Fast ni som tror det fuskas även med uppdateringarna kanske är mer inne på 1000 % fler dödsfall varje vecka? :-) Jag tycker då ökningarna låter fullt rimliga om man istället mäter vecka för vecka:

”Senaste sju dagar har 3213 nya bekräftade fall rapporterats, en ökning på 78% av totalt fall.

Idag har 335 nya bekräftade fall rapporterats, en ökning på 5% av totalt fall.

Senaste sju dagar har 334 nya dödsfall rapporterats, en ökning på 202% av totalt dödsfall.

Idag har 71 nya dödsfall rapporterats, en ökning på 14% av totalt dödsfall.”

https://platz.se/coronavirus/?

Vet inte riktigt vad folk förväntar sig för tal om nu 334 nya dödsfall på bara 7 dagar ses som någon slags mörkning när det var under 70 veckan innan...

Isåfall gör man ett uruselt jobb på att mörka det här, när man enkelt kan få fram dessa siffror på andra sätt, Jag önskar dock också att man uppdaterade snabbare och korrekt direkt, men jag ser inget orimligt i det hela när man sedan mäter för en hel vecka.

Största problemet tycker jag då är våra medier, som rapporterar den tillgängliga statistiken på ett sjukt onyanserat sätt. Jämför själv Folkhälsomyndighetens egna veckorapporter med hur mycket ni har koll på enbart genom att läsa medias rapporteringar:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-13-2020_final.pdf

I länken kan man även se att stapeln för dödstalen är sjukt mycket högre vecka 13 jämfört med vecka 12. Likaså stapeln för intensivvårdsfall och mycket annat.

Jag ser därför inte mycket som tyder på mörkning eller trixande med siffror hur det här har utvecklats. Åtminstone inte fram tills det blir en klickrubrik i media... Eller tills folk på nätet med helt egna agendor väljer att tolka och vinkla siffrorna helt fritt.

För till skillnad mot exempelvis Norge är våra medier närmast ointresserade av att rapportera statistiska trender så som förstahandskällorna gör!

Norsk media rapporterar statistiken mer som om det kommer direkt från en neutral och seriös rapport, som kan bestå av både positiva och negativa trender: https://www.vg.no/spesial/2020/corona/#norge-aldersfordeling

Därmed inte sagt att just Tegnell inte har gjort massa misstag och har bagatelliserat detta i många uttalanden. Jag har varit starkt kritisk mot honom i ett flertal inlägg. Jag syftar dock bara på den tillgängliga statistiken och rapporterna här, och inte hur just han har uttalat sig.

Den som läser Folkhälsomyndighetens veckorapporter borde dock se att det är allt annat än så positiva trender som vissa vill få det till.

Att det ändå råder sådan förvirring med alla olika ”sanningar” där ute som totalt motstrider varandra skyller jag till 90 % på hur svenska medier rapporterar statistiska rapporter. I Norge är det sannolikt svårare att skapa egna vinklade sanningar, när medierna redan delar både alla negativa och positiva trender.

Om svenska journalister ens läser rapporterna, dom är ju mer besatta av att citera Tegnell och diverse andra märkliga uttalanden som folk stör sig på, än att rapportera och informera mer sakligt om vad som faktiskt står i själva rapporterna.
Citera
2020-04-06, 15:33
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hur svårt kan det vara att använda Google-funktionen?

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/kan-varmare-vader-stoppa-spridningen-av-coronavirus/

Detta handlar inte om värme som en del verkar ha fått för sig. Det handlar om hur högt solen står över horisonten, minst 45 grader så gäller för att UV-strålningen ska fungera på viruset.
Citera
2020-04-06, 15:34
Medlem
52 döda på en dag i Stockholm alltså.

Ifjol dog det ca 45 personer per dag i snitt av alla dödsorsaker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
En till feltolkning av rang för att driva en agenda. Om du lyssnade på vad han sa så sa han att en liten del av dom asymptomatiska smittar.

Så att då säga "Sverige tror fortfarande viruset bara smittar under symtom" är propaganda.

Dom säger ju att asymptomatiska smittar. Till viss grad. Klart och tydligt.
Det kan ju inte ha kommit som en överaskning för honom då tom. läkare som varit i Italien kom hem, kände sig friska och gick på jobbet ...

Det är ju det dom vill att folk ska tro så det är ju FHM som driver propagandan. Det är ju detta ansvariga på sjukhus och äldreboenden nu trodde och förhoppningsvist nu vet är fel. Att FHM senare slingrar sig och medger att det är möjligt är ju att fler studier visar det, det går ju bara att döja till en viss grad om man ska bibehålla lite trovärdighet.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Man bör inte endast gå på dödsfall utan även hur stor belastningen på vården är och hur många nya bekräftade fall som registreras.

Antal rapporterade nya fall går upp och ner som en berg-och dalbana från dag till dag. Det är bland annat det som är oroväckande. Ingenting tyder på att coronasmittan håller på att försvinna från landet.
Citera
Medlem
Spanien har gått om Italien, och Sverige är nu nummer 8 i världen (om man bortser från pytteländer med <1 miljon invånare). Dödsfall per miljon invånare:

Spanien 279
Italien 263
Belgien 141
Frankrike 124
Holland 109
Schweiz 85
Storbritannien 73
Sverige 47

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Egentligen ser Belgien värst ut just nu. De hade 185 nya döda senaste dygnet, dubbelt så många som Holland, och de är raskt på väg ikapp Italien och Spanien. Jag tror Belgien och Sverige kan vara de kommande skräckexemplen, efter Italien och Spanien.

Sedan kommer ju detta såklart att få smått episka proportioner i USA, av flera olika skäl, men startsträckan är lång där...
Citera
2020-04-06, 15:35
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Nej det är ni Svärje-fientliga som tappar i trovärdighet. Svenska folkets förtroende för myndigheterna har ökat under mars. Du måste vara medveten om att i den här tråden är det många Svärje-fientliga som skriver för varandra för att undergräva förtroendet för samhället för att gynna mörka krafter
Fördomar. Jag tillhör inga mörka krafter men har inte ett dugg förtroende för myndigheter, tjänstemän och politiker i Sverige.
Du har gått på det där att ALLA som inte har förtroende för myndigheter, politiker och tjänstemän tillhör mörka krafter, vad det nu är.
Mörka krafter du pratar om är även det ett påhitt av människor som inte vill ha motstånd.
Jag fullkomligt föraktar samhällets lögner, fjoll och fjant. Rör mig i ljusa kretser, en aning omöjlig att ha att göra med vad gäller politik.
Heja Sverige, puss.

Kan inte du förstå att människor blir arga, rädda, känner sig oroliga, tror saker, mistänker saker mm nu när det faktiskt finns en dödlig sjukdom som härjar runt jorden.
Tycker du att alla skall säga, jaha säger Stefan så, jaha säger Tegnell si.
Det är farligare att inte ifrågasätta. De som inte ifrågarsätter är lätta att styra dit man vill.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-06 kl. 15:41.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Syftar du på produkterna från Kina?
Regeringen säger våga vägra munskydd. Helt stört!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag ser en röd tråd genom det hela. Från Stefan till Tegnell.
Står som frågetecken. Men hur kan det komma sig att det är så.
Nu ska de testa personal man förut sa, men hur kan det komma sig.

Jo jag har märkt på deras tal att de pratar mest om hur personal sköter sig eller inte.
Stefan sa till och med i en presskonferens när frågan kom upp.
Nja det har " kanske" varit svårt för personal att neka anhöriga att komma dit, MEN han sa inte att han på presskonferansen förra Tisdagen hade gett direktiv i stället för rekommendationer. Inget reel förbud fanns innan smittan började märkas inom äldrevården. Dessutom gissar gubbstrutten på att det " kanske" berodde på personalen.
Du kan sköta dig exemplariskt men bära på smittan ändå.
Dessutom testades ingen personal. För dyrt, för krångligt, för mycket resurser och onödigt.
Självklart är det här att skylla sina misslyckanden på folket.
Tegnell sa även i artikeln att skyddsutrustningen inte var det viktigaste.

Vad är det för fel på karln. Han säger emot sig själv precis hela tiden.
Jag tror att han måste backa och ta lite semester ett tag. Det här är inte bra för honom
Och vart " landsfadern" Stefan sitter i för skrubb vet jag inte.
Ja, jag antar att hela hans roll är att lugna folket till varje pris fastän att det betyder mörkning. Om han får någon kritik (vilket är väldigt försiktig) från journalisterna blir han väldigt defensiv. Istället för att svara på frågan pekar han på ett annat perspektiv som enligt han går precis efter planen och sin drömkurva. Detta är precis som sossarna och resten av politikerna har hållt på i decennier. Man säger vad som tjänar ens syfte.
Sedan ändrar man på sig när man sa "lite" fel och säger att detta är en tolkningsfråga, och att man kanske uttryck sig på ett luddigt sätt men att man hela tiden har haft full kontroll och gjort det bästa man kunde. Och att de som säger emot endast gör det i onda syften...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in