2020-04-06, 12:59
Medlem
Finns det någon som helst statistik över vilka stadsdelar i Sthlm som är mest drabbade?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Man får ju hoppas att AT ”tillbringar” påsken på jobbet där han ska vara just nu. Ingen påsksnaps till honom innan dödstalen gått ner rejält!
På vilket sätt skulle det förvärra situationen om Tegnell är ledig över påsken? Menar du att Tegnell ska springa runt i i hela landet och fysiskt se till att det råd som getts följs av medborgarna?Förklara gärna vad du menar med ditt något märkliga inlägg.Eller att Tegnell ska jobba på alla sjukhusen i landet och hjälpa till på IVA, eller att Tegnell ska transformera sig till 1 000 respiratorer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Nej, jag ställde en simpel fråga till dig. Vad har du för faktaunderlag till ditt återkommande påstående att de 80+ som avlider i covid-19 ändå skulle ha dött av andra orsaker inom det närmsta året? Att jag reflekterar ytterligare över frågeställningarna ovan ger inget svar på denna min enkla undran.

Du kommer ej få några vettiga svar från den personen.
Citera
2020-04-06, 13:00
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Lager av läkemedel har inget med privata apotek att göra, återigen är det staten som beslutar om det, det låg inte i händerna på Apoteket.

Men jag kan hålla med om att det vansigga nyliberala , tänker på Annie Lööf, borde utraderas en gång för alla.
Men visst var det Apoteket AB som hade ansvar för beredskapslagret av läkemedel och dithörande förr? I o m apoteksavregleringen så försvann det. Såg att Göran Hägglund uttryckte sig självkritiskt och säger att han trodde att marknaden själv skulle ta ansvar för det. Han (och andra) tänkte lite väl gott - om man uttrycker sig snällt - om den där "marknaden".

Det kommer att ske en hel del förändringar i samhället vad gäller beredskap efter detta får vi hoppas men det blir väl långbänk som vanligt.
Citera
2020-04-06, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tegnell har tillsvidare inte sagt ngt angående hur han tänker tillbringa påsken: med vem och var ;-)
Jag försökte ta reda på det, och råkade då hitta detta:

Citat:
Idag bor Anders Tegnell i ett hus i Vreta Kloster utanför Linköping [..] Varje dag tågpendlar Anders Tegnell till Stockholm där han gör intervjuer med radio, tv och tidningar samt håller direktsända presskonferenser på Folkhälsomyndigheten.
https://www.hant.se/noje/efter-tragedin-sa-lever-anders-tegnell-med-sin-familj/

Artikeln är publicerad den 3 april.

Citera
2020-04-06, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Finns det någon som helst statistik över vilka stadsdelar i Sthlm som är mest drabbade?
Förra veckan fanns det tecken på att järvafältet och andra "utsatta" områden var värst utsatta, men jag tror inte att det finns statistik på detta då det inte ska vara möjligt att identifiera folk.
Citera
2020-04-06, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja experterna borde vara tydligare i sina råd och förmaningar. Alla missuppfattar och tänker och tolkar efter sin egen erfarenhet.

Det måste vara mer konkret, som det är nu ställer folk frågor i AF och Expressens ledarsidor om de kan åka på ferier i maj som de bokat, eller åka och besöka sin släkting för de inte är sjuka. Hur många såna frågor som helst!

Tror denna otydlighet kommer bli folkhälsomyndighetens fall här. Samma gäller regering och socialstyrelsen. Det är verkligen luddigheternas luddighet som packas in i mer ludd från dem alla.

Jag tror att det är svårt att vara tydlig. Eftersom allt "beror på".

Som att själva åkandet i sig inte är farligt. Inte heller att vistas i fjällen. Utan möten med människor..

Och den det faktum att man KAN vara smittad själv utan att veta om det OCH insjukna först när man ÄR på fjällen. Då belastar man i värsta fall de sjukvårdsresurserna som är underdimensionerade för 08r - också..

Sen är det en balansgång också hur man ska uttrycka sig för att folk med psykiska problem, de som redan har ångest, de som känner desperation etc inte ska bli självmordsaktiga.

Om man säger som WOLD att alla utlandsresor är bara att fett glömma åtminstone DETTA ÅR då kanske en del anser att livet inte är värt att leva. Och några drabbas av panik, eftersom de har betalat en himla massa pengar för sin semester redan. Plus att man inte vet hur viruset sprider sig. Det kanske går bra att åka till vissa länder - men inte andra?

Lyssnarna vill få exakta svar i en situation då ingen vet med säkerhet.
Citera
2020-04-06, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Jag lever hellre ett rikt och fritt liv och offrar 90-åringar än att leva på 10 kr om dagen och i en diktatur.

Men du kanske tycker om att kunna avrättas för fel åsikt?

Du blir gärna rik genom att offra 90 åringar då, låter som psykopati.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag försökte ta reda på det, och råkade då hitta detta:

https://www.hant.se/noje/efter-tragedin-sa-lever-anders-tegnell-med-sin-familj/

Artikeln är publicerad den 3 april.

Jag läste den också tidigare... Låt oss hoppas att detta inte gäller nu..
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Nej, jag ställde en simpel fråga till dig. Vad har du för faktaunderlag till ditt återkommande påstående att de 80+ som avlider i covid-19 ändå skulle ha dött av andra orsaker inom det närmsta året? Att jag reflekterar ytterligare över frågeställningarna ovan ger inget svar på denna min enkla undran.

Ja det ligger i det jag ställer upp och är en tämligen enkel analogi. Det handlar om ifall man tror att covid-19 är lika farligt för alla oavsett kondition. Om man tror det så kan man samtidigt inte acceptera att det finns riskgrupper. Riskgrupperna för att dö är:

- Ålder, över 80
- Sjukdomar
- Osund övervikt, fetma

Det är precis samma riskgrupper som gäller för att dö i vad som helst. Den simpla frågan tillbaka till dig är då:

Finns det enligt dig något som tyder på att covid-19 skulle ha en annan åldersfördelning på döda än vad som gäller generellt i Sverige?

Om du svarar ja får du gärna förklara vad du baserar det på.

Om du svarar nej (att den för vara likadan) så har du svarat på din egen fråga, nämligen att den mest utsatta gruppen är den där individer dör i högst omfattning varje år. Den gruppen är + 80, ty de står för cirka 80 % av alla dödsfall som sker.

Det vore enligt mitt sätt att se det riktigt konstigt om de som dör i covid-19 skulle vara sådana som inte annars skulle dö och de som annars skulle dö klarar sig helskinnade. Det senare är vad du antyder om du svarar ja på ovanstående fråga.
Citera
2020-04-06, 13:06
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
https://www.bbc.com/news/av/world-europe-52159316/coronavirus-quarantined-italian-village-turned-into-human-laboratory

Coronavirus: Quarantined Italian village turned into human laboratory
Could a tiny hilltop village in Italy help us solve some of the mysteries around coronavirus?

Last week, the village of Nerola, was suddenly declared a red zone, after a dozens of coronavirus cases were discovered.

It’s been sealed off by the army, and everyone who lives there put into quarantine. Now medical researchers are testing the entire population, in the hope they learn more about the virus.

Ett BBC-inslag från verkligheten i Italien som ger kalla kårar. Ingen polerad hollywood film utan bister verklighet som borde vara en nyttig lektion för alla förnekare.
Citera
2020-04-06, 13:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Hej alla.

Idag kan man på Twitter se MÅNGA filmer från Ecuador där UNGA människor fallit ihop och dött på gatorna.
Gå till twitter.com och sök "dead bodies in street ecuador" och klicka på "videos" så kommer ni hitta många.

Något annat otäckt med just Ecuador är att människor förfaller till att lämna sina döda kvar på gatorna, insvepta eller i kistor, då det inte finns någon plats kvar på bårhus en och det tar dagar innan någon bil kommer och hämtar kropparna som fortfarande är smittsamma.
Man har har också åtagit sig att bränna kroppar i kistor - på gatorna - i brist på annan plats. Hjärtskärande. En video finns här.
https://twitter.com/Laethageal/status/1245720208133828610?s=20

Jag såg en video på Twitter för några dagar sedan som jag då kopierade länken till och tänkte posta här, mitt batteri dog då och så var den borta. Undrar om någon kan hjälpa mig hitta den, beskrivning nedan.

Videon innehöll en samling av Europeiska fall, flera. Där man filmat relativt unga människor som faller ihop eller som redan har dött mitt på gatan och det skulle vara från Spanien, Italien eller Frankrike, tror jag. Minns inte om det var en eller flera länder med. Fler tror jag.
Jag tycker det var en hemsk, obehaglig, men samtidigt väldigt intressant video, ur den aspekten att den väldigt tydligt visar att det inte bara är äldre eller multisjuka som blir offer för hemska viruset. Det är också unga vuxna, mitt i yrkeslivet, som drabbas.

Nu ser vi samma fruktansvärda scener i Sydamerika som vi såg i Kina i januari. Det är olyckligt och skrämmande, och visar på att vi måste ta det här på allra högsta allvar, oavsett om man är tjugofem år och hälsan själv, eller inte .

PS och Kina ska för fan betala det de är världen skyldiga för att ha släppt detta vidriga virus fritt. Deras sjuka jakt på världsdominans måste stoppas.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-04-06 kl. 13:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in