2020-04-06, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Exakt. Detta är dock konstaterat.

99% of Those Who Died From Virus Had Other Illness, Italy Says
More than 99% of Italy’s coronavirus fatalities were people who suffered from previous medical conditions, according to a study by the country’s national health authority.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-18/99-of-those-who-died-from-virus-had-other-illness-italy-says

Ja det där är så gulligt för så kan man skriva om influensa också typ, eftersom att de räknar med typ pollenallergi som "tidigare sjukdom" / "other illness"
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Hästveda tänkte de avveckla men personalen vill inte flytta till Bålsta så då fick den bli kvar. Det var när ögat då att de inte byggde en Stril ovan jord i stället.
Men avvecklingen av beredskapslagren är värre tycker jag. Råttan Reinfeldt som många förväntade sig annat av lurade alla.

Men folket kommer inte att utkräva något ansvar det vet inte vad som hände, de har glömt allt.
Så är det, folk förstår inte omfattningen eller problematiken. Man utgår ifrån att det finns beredskap, när sedan någon skriver att den inte finns läser inte folk eller förstår inte vilka återverkningar det får om skiten träffar fläkten.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det går inte att uppnå flockimmunitet utan ett vaccin, när du har ett virus som:

1) Hos en del individer (även unga och friska) ger svårare symptom, vilket gör att massor av människor behöver intensivvård. Det är sant att det nästan "bara" är gamla och sjuka som dör, men även unga och friska behöver vård och det är relativt ung medelålder på dem som hamnar på intensivvårdsavdelning. (Just nu medel 60 och median 61). Ditt strävande efter flockimmunitet skulle knäcka vårdsystemet.

2) Har högre smittsamhet än influensa, med ett smittotal runt 3 jämfört med 1,5. Det är en enorm skillnad eftersom antalet smittade växer exponentiellt.

3) Är nytt och okänt, vilket innebär att vårdsystemet fortfarande famlar efter bästa vårdrutiner, medicinering, osv.

Jämförelsen med influensa haltar på flera sätt. Den "flockimmunitet" vi uppnår mot influensa är ofullständig. Vi får ju nya influensautbrott hela tiden. Ifall flockimmuniteten fungerade där så skulle ju influensa utrotas. Dit når vi inte, trots att vi har vaccin mot influensa.

Å andra sidan verkar coronaviruset vara mer stabilt, dvs mutera mindre än vad influensaviruset gör. Så på det sättet finns det (kanske!) större chans att nå flockimmunitet mot det. Men då skall man definitivt först hålla ut tills det finns ett vaccin, för utan det skulle miljoner människor då och sjukvården slås ut totalt i mängder av länder, innan man når immunitetsmålet.

Det är svenska politiker som är dumma i huvudet, då de fortfarande håller fast vid flockimmunitetsidén efter att den övergetts av alla andra.

Jag vet inte vad Osloborna gjorde, men att promenera i solsken stärker hälsan och den friska utomhusluften är definitivt smittfri, bara man håller lite avstånd från andra människor. Det man skall undvika är att trängas med andra människor inomhus.

Och immunitet baseras på att vi faktiskt har anti-kroppar för en längre period - vilket inte alls är säker. Det kan vara så men givet vårat utgångsläge får vi anta det värsta och backa därifrån. Inte göra tvärtom och utgå från det bästa.
Citera
Medlem
Citat:
Exakt. Detta är dock konstaterat.

99% of Those Who Died From Virus Had Other Illness, Italy Says
More than 99% of Italy’s coronavirus fatalities were people who suffered from previous medical conditions, according to a study by the country’s national health authority.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-18/99-of-those-who-died-from-virus-had-other-illness-italy-says
Inom sjukvården brukar man ha talessättet; en en helt frisk patient är en dåligt undersökt patient.

Vem är helt frisk?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-04-06 kl. 08:35.
Citera
2020-04-06, 08:29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
*ålder

Ja, medelålder (60) är nära pensionsålder (65). Åter, var är de unga och FRISKA?
Jag ger upp. Ingen kan vara såhär dum i huvudet.
Citera
Medlem
Just på SVT: Programledaren frågar reporter från New York om vad Ventilatorer är för något!!
Att gemene svenne banan inte vet är väl klart, men om man jobbar dagligen med att rapportera om Corona, så kunde man ju kanske läsa på lite..
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Jo men igår gick dom ju ut och sa att munskydd "kan" hjälpa. Dom lär sig tydligen hela tiden på FoHM. Det är så frustrerande att dom hela tiden skall vara sist på bollen.
Om forskningsläget är osäkert så är det av än större vikt att myndigheten inte uttalar sig kategoriskt utan bejakar försiktighetsprincipen.

Inte ens nu är de tydliga gällande vikten av munskydd.
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampost
Jaha... NU kommer Folkhälsomyndigheten med information att munskydd kan hjälpa. No fucking shit, Sherlock?!

FHM har haft fel i nästan allt de har sagt de senaste 6 veckorna. De ändrar sig hela tiden. Först skulle det vara flockimmunitet, sen blev det en dålig idé. Först skulle alla skolor (även gymnasie & högskola) vara öppet, sen skulle de stängas.

Vad håller dem på med?
Som tur är lyssnar jag inte på dem. Utan man får helt enkelt ha sunt förnuft.

Finns en anledning att länder där munskydd används betydligt mer har färre antal smittade procentmässigt.

Sverige är ett relativt litet land sett till antal invånare, men ändå är vi runt top 19 i världen med flest antal smittade.

Jag har aldrig sett en så inkompetent regering i ett europeiskt land förut. Dem vet inte vad dem håller på med. Stäng nu av allt som har med svensk media att göra. Läs inte svenska tidningar längre. Utan ha lite sunt förnuft och kolla på hur andra länder gör.

I flera länder är det utegångsförbud. Sverige lär som vanligt vara en månad efter alla med det.

Fyfan vilket jävla skitland Sverige är. Som tur är flyttar jag strax.

Ha detta i åtanke när du slår på regimtrogna SVT, i morse sa man att en majoritet av svenskarna har förtroende för FHM

Jag har inte hört någon i min sfär som direkt tycker FHM varit bra. Många kritiska. Det känns mest som att media försöker rädda ansiktet på de som skött denna kris enormt dåligt, av uppenbara skäl. SVTs medarbetare är till 80 % vänster, att då vara kritisk mot S-MP och dess myndigheter går bara inte, speciellt inte när stödet redan var rekordlågt innan denna kris. Väldigt genomskinligt.
Citera
2020-04-06, 08:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I Sverige har åtminstone ännu inte folk »dött som flugor«. Sedan är ju problemet med sjukvårdens beredskap längre tillbaka i tiden än så. Nedmonteringen började redan under 90-talet. Jag tror att Storbritannien kommer att ha en hårdare efterdebatt än Sverige.
Vi har redan börjat städa undan avlidna i Corona som avlidna av annat. Statistiken släpar konstant efter och triagering sker redan på vårdhemmen. Gamlingar tas inte ens in som i Italien, de får ligga och dö.
Citera
2020-04-06, 08:30
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Om de bara var sist på bollen hade jag kunnat acceptera det med lite frustration.

De har dock stått i flera månader och konsekvent sagt att det INTE hjälper.
De är så tvärsäkra i alla sina uttalanden och får sedan backa i efterhand. Det skapar ett enormt hat inom mig.

Ye, försöker verkligen inte tänka på det men om någon/några har gått ut med desinformation är det just FoHM samt MSB. Vilket i sig någon (journalister) snart behöver plocka upp - det börjar bli lite mycket.
Citera
2020-04-06, 08:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
En snart 56-årig, lätt överviktig, rökande man ser väl aldrig helt fräsch ut när han är förkyld! Och Boris ser väl inte direkt fräsch ut ens när han är frisk, så vad sjutton, inte säger det så mycket. Tidningen vill sälja lösnummer, glöm inte det.

The Sun är "pro" BoJo.., så de vill honom väl.

Sen har BoJo varit sjuk i 10 dagar och ingen förbättring har skett, han börjar komma i den där riskgruppen där läget kan förvärras snabbt.

Med statsledare tas inte risker.

Sist.., först var det "han skall in för kontroller" sades det ifrån hans stab (söndag kväll ?), men ifrån sjukhuset sades "han blir här". Så lunginflammation tror jag nog han har dragit på sig.., med försämrad syreupptagning som följd.
Citera
2020-04-06, 08:32
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Om forskningsläget är osäkert så är det av än större vikt att myndigheten inte uttalar sig kategoriskt utan bejakar försiktighetsprincipen.

Inte ens nu är de tydliga gällande vikten av munskydd.

Problemet är väl just att forskningen varit ganska tydlig på detta område. Det är ingen nyhet, men visst, du har en poäng kring ifall det aktivt skulle vara samhällsfarligt eller på något sätt föra smittan vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in