2020-04-06, 11:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Att du hittar på egna "fakta" är ju inte relevant. Många 70+ kan ju ha 20 år kvar att leva men du tycker ju att det inte gör något att de dör förstås.

Det är du som hittar på. Genomsnittsåldern på de knappt 500 döda i Sverige i covid-19 är 81 år. Det är ytterst få under 80 som avlidit, precis som det är varje år. Huvuddelen som dör är +80 med flera sjukdomar.
Citera
2020-04-06, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag har aldrig hyllat vår krishantering. Jag tycker den är usel. Jag undrar bara om du, herr Empati, bryr dig lika mycket om andra som hela tiden dör utan intensivvård. Men jag ska sluta fråga det nu eftersom du uppenbarligen är en idiot.

Det här ligger nära, två i familjen i riskgrupp och en i släkten som ligger för döden i corona.
Jag blev väl precis som alla andra sorgsen av att läsa om lilla hjärtat som dödats av sina föräldrar nu innan coronaepidemin bröt ut.
Jag blev väl precis som alla andra sorgsen när mina äldre släktingar dör som man känt hela livet.

Lägg av nu
Citera
2020-04-06, 11:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingYee
Självmorden gick ner 2008 samt under nittiotalets kris. Välkänt fenomen
Ja, för då får folk äntligen något att kämpa för igen. Mänskliga psyket är inte enkelt, men det finns många som trivs i kristider och liksom lever upp då.
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Precis! Åldersdiskreminering är populärt bland alla Tegnel minions. Andra länder skryter med hur gamla patienter de lyckas rädda medan man i Sverige gör allt för att inte få in dem på IVA.

Svårigheter att sätta sig in i andras situation också. Tror nog 60-80-åringar vill leva lika mycket som alla andra, och man blir inte mindre en person för att man är äldre.

Farfar är 92 och sa "konstigt att vara så gammal och ändå vilja leva" på senaste födelsedagskalaset. Det är en rationalisering att tro att de flesta äldre tycker det är dags och inte bryr sig så mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Marocko, algeriet och sydafrika verkar ha kommit igång. Ser du tendenser från andra regioner i övriga afrikanska länder som kan explodera inom kort?

Trender i regioner i indonesien & indien som kan bli nåt? Regionerna i Mexiko står ganska still vilket är märkligt med tanke på deras närhet och nära kontakter med USA. Nån region i Mexiko som trendar?

Kamerun kanske. Det går fort där nu. Gått från 284 till 658 bekräftade fall på under 72 timmar.

Burkina Faso såg länge ut att bli där det skulle smälla först i Afrika, men det verkar ha lugnat ner sig något. Men det kan naturligtvis bero på att de inte testar så mycket mer.
Citera
Medlem
Positiv sidoeffekt av coronan. Färre psykbryt. Först rapporterade Danmark all fler hade "tillfrisknat" och nu verkar även Sverige gå samma väg.

Dramatiskt minskat flöde till psykakuten: "Aldrig varit med om det"
1:57 min

Publicerat kl 06.40

Aldrig någonsin har det varit så lågt tryck på den psykiatriska akutmottagningen på Östra sjukhuset som nu.
40 procent färre söker sig till psykakuten nu i coronatider i jämförelse med en vanlig dag.
Mathias Alvidius, verksamhetschef vid Psykiatri affektiva, Sahlgrenska universitetssjukhuset, gissar att patienterna dels inte besöker mottagningen för att de, på myndigheternas uppmaning, väljer att stanna hemma i coronatider, men också för att de kanske är rädda för att bli smittade. Eller att de nu i coronans spår kommer på andra tankar än sin egen psykiska hälsa.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7443542
Citera
Medlem
Arbetsgivare har ansvar för att systematiskt undersöka och förebygga arbetsmiljörisker så att anställda kan arbeta säkert. I den rådande coronapandemin innebär arbetsgivarens ansvar, bland annat, att se till att det finns tillräckligt med skyddsutrustning och att den utrustning som används är säker. Arbetsmiljöverket är den myndighet som ska se till att arbetsmiljölagen följs. Det gör vi genom tillsyn, regler och kommunikationsinsatser. Vi arbetar för att ingen ska skadas, bli sjuk eller dö på grund av sitt arbete.

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/sjukdomar-smitta-och-mikrobiologiska-risker/smittrisker-i-arbetsmiljon/coronaviruset/
Citera
2020-04-06, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tänk till så kommer du nog fram till att det ligger nära sanningen. Men du kanske tror att döda i covid-19 bara är personer som hade ett långt liv framför sig?

Tack för datat
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag som inte är professor emeritus delar Gieseckes (och Tegnells) oro över vad som händer när man släpper karantänen. Man kan ju inbilla sig att man har situationen under kontroll. Men när karantänen släpps - då sprids viruset igen okontrollerat.

Dessa herrar har ju uttryckt sin oro därför att inte ens de vet HUR man skulle kunna släppa karantänen så att man hade koll på viruset. Visst kan man göra det lite i taget och sen isolera en del av samhället igen när man märker att viruset sprids. Men de säger alltså ärligt att det ändå blir svårt att få kontroll över situationen.

Precis vad som hände i Kina när de hävde karantänen kring Hubei. Då började viruset sprida sig i provinsen norr om Hubei. Återigen fick man sätta 600.000 människor i karantän.

I Finland har konkurserna redan börjat. Om en månad ska 30.000 företag ha gått i konken. Det kan innebära många flera dödsfall i statistiken..
Jag tror som du. Viruset är för smittsamt för att kunna utrotas via karantän. Man vet ju erfarenhetsmässigt att det bara är karantän på papperet. En del ska alltid hitta på egna grejer. Särskilt om de inte får göra det. Det kanske funkar i Kina, men tydligen kan inte ens de hålla karantänen länge nog. Nej, det vi får satsa på är att avlasta sjukvården i möjligaste mån, och det är den vägen Sverige har valt. Folk kommer att dö. Men vi kommer att kunna rida ut det här på ett bättre sätt än de länder som har valt att stänga ned allting.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Korkat resonemang. Man lever tills man dör och så länge man lever skall man betraktas som en fullgod medborgare med samma mänskliga och juridiska rättigheter som alla andra. Förväntad livslängd har ingen som helst betydelse.

Redan utan Corona tillämpar man tankesättet "biologisk ålder" vare sig du vill det eller ej.

Samhället lägger inte ner hur mycket resurser som helst för att rädda en 85årig multisjuk. Det går inte att motivera den sortens slöseri.

Men inte lägger man hela krutet på människor som är yngre, men har dåliga odds att klara sig oavsett om man ansträngde sig till det yttersta.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darknightress
Hann någon spara ner artikeln på aftonbladets förstasida där det stod något i stil med ”Folkhälsomyndigheten backar munskydd skyddar”.
Det var en artikel med intervju med en kvinna från folkhälsomyndigheten som berättade att de ändrat sig till att munskydd visst funkar och att de fått ny information.
Publiceraeför 2 timmar sedan men för 30 min sen uppdaterades artikel till att handla om munskydd i andra länder.

Jag tycker detta var skumt. Varför ändra deras artikel helt plötsligt?

Mina funderingar är rent spontant,
Varför är de så emot munskydd?
Vad skadar de att rekommendera att folk ska bära munskydd om de har tillgång till det?
Det är ju självklart att de skyddar mer än inget munskydd alls.
Vad tror ni?

Det är sådant här som bevisar gång på gång att Aftonbladet styrs helt av regeringen och myndigheter, de censureras av staten, regimmedia med andra ord. Skriver de om något som inte uppskattas så får de "göra om och göra rätt"

Det var ju likadant igår när TT visade att FHM hade mörkat hälften av alla dödstal, och uppskattade att den sanna siffran igår låg på 750 döda. De fick oxå göra om och göra rätt, artikeln ändrades efter ett par timmar och mycket av det som stod var borttaget, och länken till artikeln ifrån Aftonbladet hade försvunnit från första sidan den med.

Censuren blir allt värre, snart måste väl ytterligare skattepengar avsättas för att vi ska inrätta en ny censurmyndighet igenom vilka all media måste få ok innan publicering.

Svensken får inte tappa förtroendet för myndigheterna trots att de gör fel gång på gång igen.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Precis! Åldersdiskreminering är populärt bland alla Tegnel minions. Andra länder skryter med hur gamla patienter de lyckas rädda medan man i Sverige gör allt för att inte få in dem på IVA.
Ålderdiskriminering ingår väl som en viktig komponent i den nutida svenska folkkulturen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in