2020-04-06, 11:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Det finns inget juridiskt stöd för det.

Btw fortsätt och slå dig i pannan. Kanske får du lite vett så småningom.

Precis! Åldersdiskreminering är populärt bland alla Tegnel minions. Andra länder skryter med hur gamla patienter de lyckas rädda medan man i Sverige gör allt för att inte få in dem på IVA.
Citera
2020-04-06, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Poängen var att man kan dö av banala saker om sjukvården är överbelastad av covid-19 patienter.

Det är ingen poäng. Något som man dör av utan behandling är farligt och kan inte anses som banalt under någon omständighet.

Eller anser du hjärtstillestånd banalt också?
Citera
2020-04-06, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Sverige blir inte mindre eller får större befolkning bara för att det hände där.

Min poäng var att det krävs väldigt speciella omständigheter för att införa diktatur med folkligt stöd. Frivilliga karantänvakter tror jag inte heller på.
Citera
2020-04-06, 11:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Gubben är dessutom över sjuttio är och borde stanna hemma men inte ens det ställer de regimtrogna journalisterna frågor om.
Ja, varför körde de inte en distansintervju via tex. Skype. Uselt av SVT.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Här är dagens nya morgonkartor.
Marocko, algeriet och sydafrika verkar ha kommit igång. Ser du tendenser från andra regioner i övriga afrikanska länder som kan explodera inom kort?

Trender i regioner i indonesien & indien som kan bli nåt? Regionerna i Mexiko står ganska still vilket är märkligt med tanke på deras närhet och nära kontakter med USA. Nån region i Mexiko som trendar?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Läs mitt första inlägg, jag har inte pratat om 80+ och multisjuka.

Det är den gruppen som utgör huvuddelen som dör i covid-19. Precis som det är den gruppen som utgör huvuddelen som dör varje år.
Citera
2020-04-06, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Norge har fått ner spridningen ganska rejält så där kan man nog öppna skolorna igen. Men det handlar ju inte bara om öppen eller stängd. Det finns många åtgärder man kan göra på skolorna för att minska spridningen. Troligen har man i alla fall gjort en del saker. Att stänga skolbespisningen kan till exempel vara en viktig åtgärd en annan kan vara mindre grupper, större avstånd och att skicka hem elever som visar det minsta symptom på sjukdom.
Håller absolut med, mitt inlägg var tänkt som ett ironiskt svar på Eskulaps obalanserade svada.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium
Nää, 21, du missade 6 tjejer (ljusblått)

Värre är att den första i åldersgruppen 0-9 år nyss hamnade på IVA...
"Uppdaterad 2020-04-06 kl 10:00"
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

---

Ovanstående ej uppdaterat här ännu men fler yngre personer är nog på väg...

0-9 år
Bekräftade fall: 40
IVA: 0

10-19 år
Bekräftade fall: 143
IVA: 0

20-29 år
Bekräftade fall: 481
IVA: 24
Dödsfall: 3
https://platz.se/coronavirus/
.

Det ändrar sig fort, så skrämmande detta ödesvirus
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Återigen vill jag se en källa på detta. De 80-åringar som förväntas leva i 8,3-10,5 år till är knappast i genomsnitt kärnfriska, det begriper du också. Multisjuk i det här sammanhanget kan betyda förhöjt blodtryck och medicinerad diabetes typ 2, vilket ganska exakt sammanfattar hälsoläget för samtliga mina mor- och farföräldrar de sista 10-15 glada åren av deras liv.

Tror du på riktigt att samhället skulle lägga två strån i kors för att skjuta upp döden i ett par månader för ett gäng som i princip redan låg på dödsbädden?

Vad är det du vill se en källa på?
Citera
2020-04-06, 11:24
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är den gruppen som utgör huvuddelen som dör i covid-19. Precis som det är den gruppen som utgör huvuddelen som dör varje år.

Så då skiter vi i de som inte är huvudgruppen
Citera
Medlem
Jag tycker nog att Österrike verkar vara det land i Europa där man har lyckats bäst hittills. Antalet nya fall har minskat från toppen 1300 till 270 och aktiva fall har minskat från 9300 till 8800. Vilka åtgärder har de vidtagit? Till exempel är det lag på att bära munskydd när man handlar.

Det har visat sig att spridning via händerna av denna sjukdom är marginell. Det normala är genom luften. Så vill man få ner spridningen så är munskydd mycket viktigare än handhygien.
Men i Sverige så hävdar myndigheterna envist det motsatta. Är det möjligen så att gruppimmunitet fortfarande är det hägrande målet.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/austria/

https://www.bbc.com/news/world-europe-52143873
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är ingen poäng. Något som man dör av utan behandling är farligt och kan inte anses som banalt under någon omständighet.

Eller anser du hjärtstillestånd banalt också?

Alltså, anstränger du dej för att misstolka? Om sjukvården inte kan ta emot någon pga den är överbelastad kan folk dö av saker som normalt sätt ingen dött av.

Fattar du nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in