2020-04-06, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
S är ett intressant litet djur, just nu verkar det som göran perssons farhågor att bommersviksbarnen skulle få sitta vid rodret ha besannats.

Betongsossarna som hade bred respekt i landet är inte längre auktoriteter.

Nån typ av aktivism har brett ut sig i S.

Men kommunister har dom aldrig varit, dom gjorde mycket för att mota kommunismen när det begav sig men vissa företrädare har haft tvivelaktiga bekantskaper, pierre schori till exempel.

S spionerade åt och belönades av CIA för att förhindra att Sverige skulle bli kommunistiskt och gå med i Warsawapakten. S megafonen Aftonbladet fungerar fortfarande som den största propagandisten för amerikanska krig.

..men det är väl off- topic.
Citera
Medlem
Coronavirus: Italy's doctors and nurses are in trauma over deaths of more than 100 colleagues.
Italy's medical community feels a sense of trauma.
At the time of writing this, 80 doctors and 21 nurses have lost their lives to COVID-19 since February.
Källa: Sky News
Citera
Medlem
Citat:
Ja, jag vet att dagens talpunkt är att de äldre skulle dött ändå och att vi inte bryr oss annars så vi har en underliggande agenda.

Min mor är högriskgrupp, hon har 15 år kvar av ok liv och det finns inget direkt som skulle knuffa henne av stegen.

Corona är en dödsdom och hon har satt sig i karantän.

När coronaviruset slingrat vidare så kommer hon återgå till det normala.

Det är bara coronaviruset som är ett bekymmer.

Jag tror ingen i denna tråd förutom du pratar om såna som har ett par månader kvar, det dör folk med 15-20 års ok liv kvar för att det varit skitdålig krishantering.

Jag har aldrig hyllat vår krishantering. Jag tycker den är usel. Jag undrar bara om du, herr Empati, bryr dig lika mycket om andra som hela tiden dör utan intensivvård. Men jag ska sluta fråga det nu eftersom du uppenbarligen är en idiot.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tegnell pratar emot sig själv precis hela tiden och det låter jättebra men börjar man syna det han säger stämmer ingenting.
Han påstår att när länder släpper sina restrektioner så kommer smittan att spridas och kan bli ännu värre.
Men Sverige har ju redan slappa och i stort sett inga restrektioner. Det måste ju betyda att i Sverige redan är allt han beskriver att skall hända i länder som öppnar upp.
Smittan sprids ju redan i Sverige och kommer att bli ännu värre.
Varför lägger han då i sig vad andra länder gör som om de förlorar på det Sverige i sådana fall redan har förlorat.
Om han ändå kunde hålla käften om andra länders agerande.

"Tegnell pratar emot sig själv precis hela tiden och det låter jättebra men börjar man syna det han säger stämmer ingenting."

det verkar ju konstigt han är ju den expert hela Sverige inklusive svenska regeringen och förmodligen riksdagen också lyssnar på

fast det är klart de kanske inte synar så noga, då låter det ju jättebra!
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det finns ett sjukligt intresse för yngre som blir svårt sjuka eller dör. Ett så sjukligt intresse att folk helt tappar koncepten när det tas upp. Då tas enstaka fall som intäkt för att det skulle vara vanligt att unga dör.

Det är ju åtskilliga i tråden som hugger direkt och plockar fram den påhittade frasen »det sades ju att yngre var immuna«.

Risken med ålder är klarlagt med statistik. Men sjukdomen har nyckfulla drag. I Spanien överlever 75% av 90+ som hamnar på sjukhus, samtidigt dör en och annan frisk, vältränad och ung till synes slumpvis.
Citera
2020-04-06, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Vad har vi för dödssiffror idag?
Siffrorna kommer in vid 14.00 från FHM som de har gjort de senaste 3 veckorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tack för länken, mycket bättre än den jag har.

Alltså 15 personer mellan 20-29 på Iva
Måtte vi snart slippa mantrat det är bara 80+ och multisjuka

Nää, 21, du missade 6 tjejer (ljusblått)

Värre är att den första i åldersgruppen 0-9 år nyss hamnade på IVA...
"Uppdaterad 2020-04-06 kl 10:00"
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

---

Ovanstående ej uppdaterat här ännu men fler yngre personer är nog på väg...

0-9 år
Bekräftade fall: 40
IVA: 0

10-19 år
Bekräftade fall: 143
IVA: 0

20-29 år
Bekräftade fall: 481
IVA: 24
Dödsfall: 3
https://platz.se/coronavirus/
.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 812258
Har du någon spännande läsning på det där? Är sant, väldigt paradoxalt

Stora kriser har fått paradoxala resultat. I perioder med brist på livsmedel ökade folkhälsan. I perioder med krig ökade barnproduktionen (av de som nu kallas boomers).

Gemensam yttre fiende skapar inre stabilitet. Vi tillsammans mot något, någon. Enighet ger styrka etc.
Citera
2020-04-06, 10:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja när vi har en borgerlig regering är det så.

Nu har vi haft S regering i en och en halv mandatperiod, svårt att skylla på näringslivet då...
Marknadsliberalismen sträcker sig numera från höger till vänster. Allt sedan bankerna (privata) tog över den reella penningpolitiken.

I Sverige heter den verkliga regeringschefen Wallenberg. S är inget undantag, och inte M eller SD heller. Alla är de beroende av Wallenbergs goda minne.
Citera
Medlem
Haha fan så dum vissa är. "Det dör 65 miljoner av vanlig influensa varje år så detta är inget att oroa sig för".
Så det är lugnt om ytterligare 65 miljoner dör utöver det vanliga viruset? Idioter
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag kan svara på din första fråga, ja många kan ha haft många år framför sig, ett helt liv om inte corona tog deras liv

Kan du besvara mitt inlägg istället för att ställa andra frågor

Väldigt få över 80 år har många år framför sig. Jag kan inte besvara dina frågor på annat sätt.

Du och många med dig glömmer helt bort hur många äldre över 80 som faktiskt dör varje år i åldersrelaterade sjukdomar. Det är ju mycket troligare att en svag 80 åring dör i covid-19 i stället för några månader senare i bakteriell lunginflammation, än att en fullt frisk person ska göra det.

Detta med att vara människovän är något som folk får för sig när de helt plötsligt får insikten om att folk faktiskt dör. Det är som när flygplanet störtade i Umeå ifjol. Då var de döda där så mycket mer uppmärksammade än de personer som samtidigt dog i en bilolycka lite längre bort.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Knappast, med tanke på att det nästan inte är några unga som dött och alla dessa lett till artiklar i tidningarna. Jag påstår att 100 % av de få yngre har tagits upp i artiklar specifikt med ålder och ort. Hur många av de äldre har det gjorts på samma sätt med?

Äldre tas i princip bara upp som grupp, inte som individer (med några få undantag).
I Sverige visas de unga som blivit friska mest utav allt.
Och ja de är samma kålsupare anser jag, sedan får du säga vad du vill om den saken.
Det handlar inte om rätt eller fel i det här sammanhanget.
Du ser det du ser och jag ser det jag ser.
Vi läser antagligen media på helt olika sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in