2020-04-06, 05:45
Medlem
severustheemperors avatar
WHO releases statement after senior staff’s awkward interview
https://www.youtube.com/watch?v=wFRHB-wP9SU
Citera
2020-04-06, 05:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jävlar vad vidriga myndigheterna är. Under den värsta epidemin sedan Spanska sjukan tjafsar man om skolplikten och kräver att oroliga föräldrar ska gambla med sina och sina barns liv. Jävla horungar. Politikerna ska passa sig för sånt här. Det är vad som kan få vanliga medborgare att vända vapen mot dom. Riktigt vidrig läsning. Ingen håller sina barn hemma i detta läge för att det är kul, utan för hänsyn till sina barn, familjer, medmänniskor och kanske till och med för lärarnas skull.

Tegnell, Löfven och alla de andra svinen bör ställas inför folkrätt efter detta.

https://www.expressen.se/gt/friska-barn-halls-hemma-halva-klassen-saknas/

Ja, jag håller med. Och PK-media jamsar hela tiden med. Även Expressen (som ändå är en liberal tidning) är regimtrogen när det kommer till corona-frågorna.

Kudos till alla föräldrar som håller sina barn hemma i alla fall! Det skulle jag också ha gjort om jag haft barn i grundskolan fortfarande. Vi är, som folk, alldeles för godtrogna och lydiga. Men jag har en känsla av, att när vi har överlevt det här (de av oss som gör det...), så kommer det att se annorlunda ut.
Citera
2020-04-06, 05:56
Medlem
Ang. antal döda / korrekta siffror.

Intressant, spanska tidningen El Pais talar i en artikel om att de officiella siffrorna inte speglar den fulla vidden av coronautbrottet, bl.a. pga svårigheterna att räkna in de som dör hemma eller på äldreboenden. I artikeln talar man bl.a. om att man fruktar att det är långt fler än vad som hittills kommit fram. Man talar även om att övriga siffror är svåra att få korrekta, t.ex. antal smittade.

https://english.elpais.com/society/2020-04-05/spains-coronavirus-crisis-why-the-numbers-are-failing-to-show-the-full-picture.html

Det fördes ju även fram liknande oro tidigare, från Italiens håll, gällande samma problem.

Jag har flera ggr försökt skriva i Aftonbladets chatt om detta och be dem att lyfta/kolla detta för Sveriges del, ej ngt svar.

Upplever f.ö. att svenska media hittills inte alls i någon större omfattning ifrågasatt eller granskat något som myndigheterna säger. (Läser de t.ex. inte själva utländska medier för att få en bild av sånt här jag tagit upp här, kan man undra. Och problematisera och analysera det gentemot svenska förhållanden). Har nog aldrig sett svenska media riktigt så här flata och passiva, känns så himla märkligt och hemskt....
Citera
2020-04-06, 05:56
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
USA nytt högsta antal döda/dygn: 1200 personer. Totalt: 9600 personer. Tredje värst drabbade landet i världen nu.

(Aftonbladet).

Sorgligt, vila i frid..

Man kan bli lite orolig och fundersam hur det blir med den sociala stabiliteten/oron borta i USA om det fortsätter så här, läste ngn artikel häromdan som handlade om att folk hade "bunkrat" vapen... Hoppas det får hålla sig lugnt så att de kan fokusera på de sjuka, etc.

Det dör flera miljoner varje år på grund av lunginflammation... Siffrorna är droppar i ett hav.
Citera
2020-04-06, 06:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Det verkar som om Aftonslasket nu ser viruset som ett mindre problem och återgår till att se män som det största problemet. Högst upp på hemsidan:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb84vJ/forhindrar-kvinnovald--med-hjalp-av-kodord

Ja det var väl bara en tidsfråga.
Citera
2020-04-06, 06:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag håller med. Och PK-media jamsar hela tiden med. Även Expressen (som ändå är en liberal tidning) är regimtrogen när det kommer till corona-frågorna.

Kudos till alla föräldrar som håller sina barn hemma i alla fall! Det skulle jag också ha gjort om jag haft barn i grundskolan fortfarande. Vi är, som folk, alldeles för godtrogna och lydiga. Men jag har en känsla av, att när vi har överlevt det här (de av oss som gör det...), så kommer det att se annorlunda ut.

Ja efter detta kommer det att vara en del barn som kommit efter i skolan och får brottas med dessa problem en tid framöver.
Citera
2020-04-06, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det dör flera miljoner varje år på grund av lunginflammation... Siffrorna är droppar i ett hav.

Tycker inte det är riktigt jämförbart, då detta är en ny sjukdom som inte finns någon riktigt bra behandlingsmetod mot ännu. Det går ju ändå ofta att behandla, eller åtminstone försöka behandla, lunginflammation på ett annat beprövat sätt, så att man kan ha en chans.

Sen så har denna sjukdom dödat väldigt många på kort tid. Det måste vara fruktansvärt att vara en äldre person och höra på nyheterna att smittan sprids runt på äldreboendena i landet. Ren skräck att känna sig som en sittning duck medan politikerna inte gör något..
Citera
2020-04-06, 06:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det verkar som om Aftonslasket nu ser viruset som ett mindre problem och återgår till att se män som det största problemet. Högst upp på hemsidan:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb84vJ/forhindrar-kvinnovald--med-hjalp-av-kodord

Ja det var väl bara en tidsfråga.

Jag skulle i normalfallet hålla med dig, men just det där är rena, rama sanningen. När par och familjer sitter inlåsta med varandra, inte kan gå ut, inte får några impulser utifrån, och ingen har insyn - växer irritationen, och leder till våld emot i synnerhet kvinnor och barn. Våld mot män från kvinnor, mammor som slår sina barn, samt våld i samkönade relationer förekommer såklart också, men i majoriteten av alla fall av misshandel (och även sexuellt våld), så är det män som ÄR förövarna. Det här är djupt oroande i dessa tider...
Citera
2020-04-06, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ett normalt år: Hur många personer i Sverige dör av lunginflammation för att landets sjukvårdsresurser inte räcker till?
Citera
2020-04-06, 06:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja efter detta kommer det att vara en del barn som kommit efter i skolan och får brottas med dessa problem en tid framöver.

Samtidigt finns det även en stor grupp barn som mår dåligt i skolan, och lär sig bättre hemma där de slipper vara rädda för andra barn, slipper problemen med hierarkier och klassens kung och drottning, slipper grupparbeten o.s.v..
Citera
2020-04-06, 06:11
Bannlyst
I den här artikeln står det att virus inte flyger med vinden någon längre sträcka:

https://www.chinadaily.com.cn/a/202002/14/WS5e45f35ca31012821727779d.html

Men i den här artikeln står det att sand kan flyga från Sahara till Amazonas:

https://time.com/3721808/nasa-sahara-amazon-sand/

Om sandkorn kan flyga så långt med vinden, då borde väl virus kunna flyga minst lika långt med vinden?
Citera
2020-04-06, 06:15
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Officiellt är Boris inlagd "precautionary" och för tester.

Det tror jag inget på. Han har varit sjuk i 10 dagar och massor med tester kan man ju göra på Downing Street.

Jag tror han är rejält sjuk. Om han inte är inkopplad till syrgas och ventilator redan så finns det i närheten. Kanske en ECMO är standby också. Och han är under ständig bevakning, monitorering av syresättning etc

Tyvärr stämmer antal dagar ganska väl när en försämring kan ske.
Nu har väl han fördelen att kunna läggas in innan det blir väldigt dåligt så vi får hoppas han reder ut detta utan ventilator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in