2020-04-05, 21:47
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Kärringen från från fhm på SVT agenda är ju helt slut, hon kan inte ge några raka svar och talar emot sig själv i frågan om hur smittan kommit in på våra äldreboenden.
Om det är såna som hon som ska skydda oss och komma med råd hur vi gör för att förhindra smittan att sprida sig, ja då är vi illa ute.

Jag tycker att hon sa mycket vettigt. Det kändes dock inte som Camilla Kvartoft lyssnade på vad hon sa. Modigt att hon inte köper det helt orimliga förklaringen om att alla som jobbat på äldreboende varit helt symtomfria och följt hygienrutinerna. Många sjuka har gått till jobbet och få som förstår när det är ”smutsiga” i vårdarbetet, det räcker inte med att sprita händerna lite sporadiskt.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siiickan
Men du har inte länkat en giltig källa.

Lägg ner nu, du är inte så rolig som du tror.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hade Italien varit ute tidigare så hade de säkert kunnat förskjuta förloppet lite till. Ponera att toppen skulle inträffa 1-2 veckor senare, med något lägre antal döda per dag eftersom de sprids ut, men det totala antalet döda vid vändningen borde vara ungefär detsamma. Det hade varit ekonomiskt mer smärtsamt för folket.

Jag vill inte gå i debatt om invandring, men jag tror inte att du skulle tycka att jag hade nån extrem hållning i den frågan. När jag menar att det är bra med ”öppna gränser”, så menar jag inte att gränsen ska vara oreglerad, utan att det är bra för världsfreden om man kan pendla mellan de europeiska länderna, och exempelvis turista i varandras länder, driva gemensamma vetenskapliga projekt, ta del av varandras uppfinningar, mediciner m.m. Det blir svårt eller begränsat om alla gränser är stängda för människor. Inget konstigare än så.
Floskelbingo!

Kan du utveckla det där?
Citera
2020-04-05, 21:49
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Jag känner mig stolt som svensk över att Getinge är svenskt och producerar respiratorer till människor vars liv de räddar.

Håller med dig om att det borde sättas ett tillfälligt stopp för utlandsexport av respiratorer och att alla dessa först går till Sverige.

Sätter man stopp för utlandsexporter så förlorar man bara på det när andra länder sätter stopp för exporter till oss. Nu har vi i alla fall viss förhandlingskraft och kan peka på att "men vi skickade till er". Sverige är för litet för att klara sig ensamma. Man kan inte svinga vilt och buffla omkring andra länder som exempelvis USA gör.

Det man skulle gjort däremot var att lägga in en order tidigt. Det är pinsamt att man är sist i kön hos ett svenskt företag. Riktigt pinsamt. Kriminellt inkompetent.
Citera
2020-04-05, 21:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Nej det finns inga resurser, ingen vilja heller. Insatt.

Du yrar på och vet ingenting. Det kommer i vanlig ordning att finnas en statistik över döda under 2020 som Socialstyrelsen hanterar. Där kan man direkt se om det finns markanta avvikelser från ett normalår.
Citera
2020-04-05, 21:50
Medlem
cheringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det här är FHM, inte så konstigt att hon svamlar ...

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag vet inte hur man som vårdpersonal ska kunna vårda på 1,5 m avstånd. Undvik kontakt med ögon och mun...vet hon överhuvudtaget vilka arbetsuppgifter vårdpersonal har?? Jag är så irriterad så det finns inte!!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Alla måste nå flockimmunitet, antingen genom vaccin eller genom smittade.
Även de som kör med karantän kommer behöva nå flockimmunitet, förr eller senare.

Njae.. så var det ju ej med HTLV-3. Ingen flockimmu där inte.

Är ju enbart vårt bromsvaccin som hindrar en pandemi av det oxå.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
The neuroinvasive potential of SARS-CoV2 may be at least partially responsible for the respiratory failure of COVID-19 patients.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32104915fbclid=IwAR0xcBUmPNmMh2FyR1z_xfd3tWSWlmE1n -ijtivNDG0D3yhoRvQTNBjLnDk

Din lank fungerade inte gör mig, men jag googlade titeln och fick fram denna länk:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32104915/
Citera
2020-04-05, 21:51
Medlem
Ni som säger att det inte vänder, utan att det kommer bli ännu värre, vad baserar ni det på?
Citera
2020-04-05, 21:51
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Vill inleda med att jag inte är någon alarmist, men..

Folk verkar anta att viruset mer eller mindre upphört enbart för att vissa siffror ser hyfsade ut de senaste dagarna.

Det känns dumt att börja pusta ut nu och dansa tidig segerdans när tex. Länder som indien och usa har stora coronautmaningar framför sig. Utmaningar som kommer att påverka deras befolkning samt självklart världsekonomin.
Citera
2020-04-05, 21:52
Medlem
Efterlysning!

Jag har en tråd igång som handlar om polariseringen som uppstått gällande Covid-19, balanserade personer vs. domedagsprofeter

Nu behövs lite empiri till tråden och undrar därför om någon domedagsprofet härifrån kan gå in på tråden nedan och börja veva? För att slippa urspårning eftersökes bara en.

Länk till tråden:
https://www.flashback.org/t3129981
Citera
2020-04-05, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Floskelbingo!

Kan du utveckla det där?
Vad menar du? Det var väl ett helt okontroversiellt påstående?

Om Italien hade haft en längre nedstängning, som alltså började tidigare, så hade det varit mer ekonomiskt kännbart för folket. Det är självklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in