2020-04-06, 11:14
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Det är de absolut svagaste 80-åringarna som dör av COVID-19. Alltså stämmer påståendet.

Är man över 80 år och dör av COVID-19, ja då hade man inte mycket kvar ändå.

Korkat resonemang. Man lever tills man dör och så länge man lever skall man betraktas som en fullgod medborgare med samma mänskliga och juridiska rättigheter som alla andra. Förväntad livslängd har ingen som helst betydelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag kan svara på din första fråga, ja många kan ha haft många år framför sig, ett helt liv om inte corona tog deras liv

Kan du besvara mitt inlägg istället för att ställa andra frågor
Det är skillt från individ till individ vissa 80+ kan ha mer än 15 år kvar att leva. Vi vet inte förrän någon dör?

Medel säger inget om individen i detta sammnhang utan det är ett gruppmått.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-04-06 kl. 11:16.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
En facepalm är ingen källa. Det är möjligt att du tycker att det är rimligt att uppmana friska 70-åringar att hålla sig hemma om det bara är redan halvdöda 80-åringar som stryker med om de blir smittade. Jag tycker att det låter som vansinne. Jag har också svårt att föreställa mig att de redan halvdöda 80-åringarna skulle utgöra en så stor belastning på intensivvården att myndigheterna kände sig manade att stänga landets gymnasieskolor för att skydda dem. Men som sagt, en källa vore fint.

Använd din hjärna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:

Nejdå. Det är absolut inte för sent -men hög tid!

Ja. Det är som att leva i en skräckfilm. Vi går alla igenom den reaktionen förr eller senare.

Nog därför pandemi räknas som en naturkatastrof https://sv.wikipedia.org/wiki/Naturkatastrof

Det blir bättre när man inser att det finns mycket man kan göra!

Titta igen på filmen från Tjeckien, på 3 dagar vände folket i Tjeckien till #Masks4All,

det var inte så att deras regering gjorde nåt, de fick själva helt enkelt nog och sydde sina egna masker

https://www.youtube.com/watch?v=2_WxtSavZR4

Jag är personligen tveksam till att det är en plan, nog snarare inkompetens, en ovilja att ta in information som behövs för att hantera krisen, axla sitt ansvar, att inse att det faktiskt är på riktigt och inte går att förhandla bort eller köpa sig ur, bekvämlighet och rädsla helt enkelt,

vilket väl är helt naturliga reaktioner i en kris?

Ju fortare vi inser att det är på riktigt, ju fortare kan vi göra nånting åt det.
Det kommer helt säkert nya restriktioner idag eller imorgon. Nu ska det bromsas. Tillräckligt många är smittade. Nu ska vi sitta och vänta in hur det gick för oss i lotteriet. Har jag tur och vinner eller måste jag ta en för landet?
Citera
2020-04-06, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Och nu tänker de egoistiska genitalierna i Danmark och Norge också öppna skolorna, vilka sociopater!

Norge har fått ner spridningen ganska rejält så där kan man nog öppna skolorna igen. Men det handlar ju inte bara om öppen eller stängd. Det finns många åtgärder man kan göra på skolorna för att minska spridningen. Troligen har man i alla fall gjort en del saker. Att stänga skolbespisningen kan till exempel vara en viktig åtgärd en annan kan vara mindre grupper, större avstånd och att skicka hem elever som visar det minsta symptom på sjukdom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag håller med. Och PK-media jamsar hela tiden med. Även Expressen (som ändå är en liberal tidning) är regimtrogen när det kommer till corona-frågorna.

Kudos till alla föräldrar som håller sina barn hemma i alla fall! Det skulle jag också ha gjort om jag haft barn i grundskolan fortfarande. Vi är, som folk, alldeles för godtrogna och lydiga. Men jag har en känsla av, att när vi har överlevt det här (de av oss som gör det...), så kommer det att se annorlunda ut.

alla samhällen verkar ha behov av någon form av helig skrift, det kan vara Bibeln, Koranen. I Sverige är det Läroplanen och buden återfinns i Skollagen. Och skolplikten är den viktigaste "religiösa" handlingen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Korkat resonemang. Man lever tills man dör och så länge man lever skall man betraktas som en fullgod medborgare med samma mänskliga och juridiska rättigheter som alla andra. Förväntad livslängd har ingen som helst betydelse.

Förväntad livslängd har ALL betydelse. Hur tror du man bestämmer vem som får intensivvård eller inte?
Citera
2020-04-06, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
.. och det kommer stå avlönade utanför bostadshus och patrullera för att se till att folk håller sig hemma, det är snart slut på rörelsefriheten nu.. inom en månad säger jag!
Inte en chans. I vissa områden i Stockholm kan det däremot bli så.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Förväntad livslängd har ALL betydelse. Hur tror du man bestämmer vem som får intensivvård eller inte?

Det finns inget juridiskt stöd för det.

Btw fortsätt och slå dig i pannan. Kanske får du lite vett så småningom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jävla lömskt virus. Klart många äldre dör men droppar ju in ständigt yngre som gör det också. Helt till synes friska.
Fast betänk att 50 miljoner européer kan vara smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Hittade denna.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb8Gpr/flera-lander-andrar-sina-rad-om-munskydd

Precis det är samma skribent och samma artikel som snabbt skrevs om, både rubriken samt texten. Nyheten flyttades samtidigt från högsta största rubriken på sidan till en mindre artikel. Den gamla URL försvann och länkades om till den du länkar till. Såg att den gamla URL rubriken i min mobil låg kvar i historik men när jag klickade på den kom jag till samma länk som du skickade.
Citera
2020-04-06, 11:17
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, och tänk så hemskt det ska vara för hans flickvän! Hon är gravid, själv sjuk i corona - och de är inte ens gifta. För sent nu, knappast ens en PM och hans flickvän kommer att få vigas av sjukhusprästen inne på coronaavdelningen.

Det betyder att hon blir ensam mamma (om hon och fostret överlever så långt), hon blir inte hans änka så hon saknar hela den "statusen", och hon får inget arv (om han inte skrivit testamente), ingen änkepension (som skulle ha varit omfattande som änka efter premiärministern), inga försäkringsersättningar, inget sådant. I Storbritannien har sambo-änkor inget skydd eller värde överhuvudtaget.

Hon arbetade som spin-doktor.

Hon ska nog komma på något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in