2020-04-05, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
varför frågar du bara dom kristna?

Det är en metadiskussion som inte har med topic att göra men de flesta religiösa i Sverige tror på kristendomen.
Citera
2020-04-05, 18:33
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Gudsfruktan verkar vara en sentida stavning.
Söker man i SAOB på gudsfruktig (-fruktan finns inte upptaget) så hänvisas man till gudfruktig.

https://www.saob.se/artikel/?unik=G_1121-0178.11wd&pz=3
Du har rätt
Citera
2020-04-05, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det är en metadiskussion som inte har med topic att göra men de flesta religiösa i Sverige tror på kristendomen.

håll dig till topic då. vad har du att komma med?
Citera
2020-04-05, 18:37
Medlem
Citat:
håll dig till topic då. vad har du att komma med?

Till skillnad från dig som ställer en massa frågor utanför topic så är det just det jag gör:
Citat:
Nej jag håller mig till topic och fokuserar på gudsfruktan, vad den innebär och vad som motiverar den.
Citera
2020-04-05, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheIdiots
Du har rätt

Engelsktalande talar om God fearing.
Citera
2020-04-05, 18:45
Medlem
Citat:
Till skillnad från dig som ställer en massa frågor utanför topic så är det just det jag gör:

"Känns inte som man tror på en god gud om man har gudsfruktan."

det är väl ungefär vad du har bidragit med.
Citera
2020-04-05, 18:49
Medlem
Citat:
"Känns inte som man tror på en god gud om man har gudsfruktan."

det är väl ungefär vad du har bidragit med.

Nu går du utanför topic igen och diskuterar mig, varför inte försöka besvara frågan istället? Den verkar vara mycket känslig då du kritiserar mig för att angripa människors tro. Klarar den inte at att prövas?
Citera
2020-04-05, 18:52
Medlem
Citat:
Nu går du utanför topic igen och diskuterar mig, varför inte försöka besvara frågan istället? Den verkar vara mycket känslig då du kritiserar mig för att angripa människors tro. Klarar den inte at att prövas?

så länge du inte har en egen tro är det ingen idé att du försöker förstå dig på gudsfruktan. du påminner mer och mer om ett troll.
Citera
2020-04-05, 18:55
Medlem
Citat:
så länge du inte har en egen tro är det ingen idé att du försöker förstå dig på gudsfruktan. du påminner mer och mer om ett troll.

Trollet är väl du som hela tiden går utanför topic och diskuterar mig istället för gudsfruktan.
Senast redigerad av flekstor 2020-04-05 kl. 18:59.
Citera
2020-04-05, 19:29
Medlem
Milldues avatar
Citat:
att man fruktar Guds straff, naturligtvis.

Kan inte ha med kristendomen att göra..Gud är inte en straffande gud inom kristendomen utan den delen med straff härstammar väl mer ut Judendomen och gamla testamentet ?

Så "god fearing" passar nog inte en riktig kristen Den kristna guden är ju en förlåtande och mild gud..
Citera
2020-04-05, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Kan inte ha med kristendomen att göra..Gud är inte en straffande gud inom kristendomen utan den delen med straff härstammar väl mer ut Judendomen och gamla testamentet ?

Så "god fearing" passar nog inte en riktig kristen Den kristna guden är ju en förlåtande och mild gud..

Ändå har många kristna gudsfruktan, uppenbarligen litar de inte på att Gud är god utan mer lynnig och hämndlysten.
Citera
2020-04-06, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Gudsfruktan eller hur människor beskrivs som "God fearing", vad innebär det rent konkret egentligen? Att gå runt och vara rädd för Guds makt är väl inte till Guds fördel så vad fyller det för syfte att frukta Gud för sin egen respektive Guds avsikter?
Varför skulle det inte vara till Guds fördel? Det har bevisligen fått människor att omvända när Gud har visat sin makt. Tro inte att jag skämtar om er Dum Quijote. Öga för öga, tand för tand, vilket innebär det ni gör mot mig gör ni mot er själva. Ni vill ju ha det så med er allraheligaste yttrandefrihet. Ni dödar barn (abort), så varför skulle Gud respektera era liv? Det är många synder ni straffas för. Om inte varningar hjälper får ni känna av Guds vrede. Jag har inte gjort mig själv känd, det har andra på sitt samvete. Precis, det tillräknas er som en synd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in