2020-04-04, 22:25
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Oj, det var ett konstigt påstående. Historien är full av omoraliskt beteende som rättfärdigats på allehanda vis. Ofta genom religion, då den ansetts vara fult att kritisera.
Inte om de synas nu, då är allt rättfärdigande inget värt.
Citera
2020-04-04, 22:25
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Så kan det vara. Men att säga att ”Gud kräver detta beteende” dödar diskussionen, då jag inte vet någon metod för att kolla om det stämmer.
Okej. Jag har nog aldrig svarat någon så
Citera
2020-04-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur ska du kunna tro på någonting som presenteras dig? Utan hopp är du förlorad.
Så du tror på allt, bara för att vara säker? Annars förstår jag inte hur du avgör vad som är sant, om ingen presentation behövs.
Däremot kan jag hoppas på vissa saker. Men jag gör skillnad på det jag hoppas på och det jag tror är sant.
Citera
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Så du tror på allt, bara för att vara säker? Annars förstår jag inte hur du avgör vad som är sant, om ingen presentation behövs.
Däremot kan jag hoppas på vissa saker. Men jag gör skillnad på det jag hoppas på och det jag tror är sant.
Nej, jag hoppas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Okej. Jag har nog aldrig svarat någon så
Nä, jag menade inte att man svarar så ordagrannt.
Citera
2020-04-04, 22:30
Medlem
Citat:
Nej, jag hoppas.
Hoppas du att alla påstådda gudar och religioner är sann? Eller har du en moral och hoppas på en Gud som stämmer överens med den?
Citera
2020-04-04, 22:31
Medlem
Citat:
Inte om de synas nu, då är allt rättfärdigande inget värt.
Vilket inte säger något om att de försökt rättfärdiga sina handlingar.
Citera
2020-04-04, 22:33
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Hoppas du att alla påstådda gudar och religioner är sann? Eller har du en moral och hoppas på en Gud som stämmer överens med den?
Jag har hopp, om vad är inte av värde att diskutera då jag inte utsätter mitt hopp för prövningar.
Citera
2020-04-04, 22:37
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheIdiots
Nope. Googla så kommer det upp "menade du "gudsfruktan"". Men vem bryr sig, det är bara ett "s", går säkert att skriva/säga båda

Gudsfruktan verkar vara en sentida stavning.
Söker man i SAOB på gudsfruktig (-fruktan finns inte upptaget) så hänvisas man till gudfruktig.

https://www.saob.se/artikel/?unik=G_1121-0178.11wd&pz=3
Citera
2020-04-04, 22:38
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Nä, jag menade inte att man svarar så ordagrannt.
Jag har aldrig insinuerar så heller. Däremot ser jag exempelvis covid-19 som ett Guds översyn. Nästan som att jag tror att djävulen skickat exet till mig. Jag tror inte på djävulen. Men som ett svar på att jag ska kunna gå ut och sprida riktig hosta till människor. Nu skulle jag aldrig göra så men inte pga Gudsfruktan. Gud skulle se mig som ett väldigt obstinat barn. Upproriskt och inte särskilt lydigt.

Allt är människans tanke om världen och sig själv. De flesta av oss människor är högmodiga. Folk rättfärdigar allt ont de gör, med eller utan en Gud. De ser andras olyckor som deras triumf och deras egna som övergivenhet. Behövs inte religion för sådant.
Senast redigerad av FejkEmran 2020-04-04 kl. 22:40.
Citera
2020-04-04, 22:41
Medlem
Citat:
Jag har hopp, om vad är inte av värde att diskutera då jag inte utsätter mitt hopp för prövningar.
Jag har också hopp om vissa saker.
Citera
2020-04-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Jag har aldrig insinuerar så heller. Däremot ser jag exempelvis covid-19 som ett Guds översyn. Nästan som att jag tror att djävulen skickat exet till mig. Jag tror inte på djävulen. Men som ett svar på att jag ska kunna gå ut och sprida riktig hosta till människor. Nu skulle jag aldrig göra så men inte pga Gudsfruktan. Gud skulle se mig som ett väldigt obstinat barn. Upproriskt och inte särskilt lydigt.

Allt är människans tanke om världen och sig själv. De flesta av oss människor är högmodiga. Folk rättfärdigar allt ont de gör, med eller utan en Gud. De ser andras olyckor som deras triumf och deras egna som övergivenhet. Behövs inte religion för sådant.
Problemet med att rättfärdiga något med Gud är att det inte får ifrågasättas, eller anses vara fult att ifrågasätta, på många ställen i världen. Gud ska man frukta, inte kritisera. Det tror jag är ett mänskligt påhitt, även OM Gud skulle finnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in