2020-04-05, 16:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Försvarsadvokaten kan ju bara säga "varför sköt inte Billy 10 skott direkt om han verkligen ville mörda!"
"Och har då ändå har 5 skott kvar"

Jag tycker Billy ska dömas för mord men i en domstol kan allt hända-tänk på det!
Det kan han säkert "bara säga"
Det ska vara trovärdigt också vid sannolikhetsbedömning..
Inte ens BRs story håller vid det påståendet.

För ATT omständigheterna gör att han inte får möjlighet.
1. (nästintill) påsittande skott dödar inte, ej heller chockverkan och allvarlig blödning.
2. HOL har en väska som tar skott två.
3. HOL går i närkamp, greppar efter pistolen, försöker riva BR i ögonen och får in en rak höger.
4. De tumlar ner för trappan och fortsätter kampen varav BR tappar saker och blir sittande. Troligen tilltufsad.
5. HOL skriker, vittnen tillkommer, BR samlar tappade saker och inser han måste dra snarast.
Senast redigerad av develi 2020-04-05 kl. 16:39.
Citera
2020-04-05, 16:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emileflournoy
För mig som inte följt tråden till 100%, vem är MR?
Ökände rånaren (mediauttryck), som greps 17 dec
M*kael R*nnkv*st. Se Loomisrånet.
Citera
2020-04-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Han har ju erkänt att han skjutit BO, tror du man släpper honom då?

Hahaha nej, skulle ha skrivit "någon form av högre dom". Sorry! :-D
Tänkte att om man bara hade valt att döma till Grovt olaga hot (som Billy och försvaret yrkade på) så hade det ju inte varit helt omöjligt att han kunde släppas ur häkte.
Citera
2020-04-05, 17:46
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Tänkte att om man bara hade valt att döma till Grovt olaga hot (som Billy och försvaret yrkade på) så hade det ju inte varit helt omöjligt att han kunde släppas ur häkte.

Det mildaste Billy kan komma undan med är väl Grov misshandel och Grovt vapenbrott? Fast jag inte är jurist så ser jag inte hur han skulle klara sig från ett mordförsök, kanske lite sympati från rätten om han hade börjat förklara sig redan från första förhöret. Jag är rätt övertygad att han blir dömd för mordförsök.
Citera
2020-04-05, 17:48
Medlem
Citat:
ha ha ha jag var lite slarvig jag menade försök.

Är det någon som vet om åklagaren åtalat för andra alternativ som grov misshandel, vållande till kroppsskada m fl?

Nej, han åtalade endast för Försök till mord.
Citera
2020-04-05, 17:52
Medlem
Citat:
Det mildaste Billy kan komma undan med är väl Grov misshandel och Grovt vapenbrott? Fast jag inte är jurist så ser jag inte hur han skulle klara sig från ett mordförsök, kanske lite sympati från rätten om han hade börjat förklara sig redan från första förhöret. Jag är rätt övertygad att han blir dömd för mordförsök.

Det mildaste han realistiskt kunde få var väl Grovt olaga hot, som var hans egen inställning. Sedan tillkommer Grovt vapenbrott. Men eftersom man aldrig hittade vapnet så vet man ju inte exakt vad det är för slags pistol, så därför måste även Vapenbrott (normalgraden) finnas med som möjlig utgång.

Men detta jag skriver är bara formalia. För jag tror precis som du, att detta rör sig om ett mordförsök och ingenting annat :-)
Citera
2020-04-05, 17:54
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Det mildaste han realistiskt kunde få var väl Grovt olaga hot, som var hans egen inställning. Sedan tillkommer Grovt vapenbrott. Men eftersom man aldrig hittade vapnet så vet man ju inte exakt vad det är för slags pistol, så därför måste även Vapenbrott (normalgraden) finnas med som möjlig utgång.

Men detta jag skriver är bara formalia. För jag tror precis som du, att detta rör sig om ett mordförsök och ingenting annat :-)

Men olaga hot kan han väl inte komma undan med då han erkänt att han skjutit HOL? Och grovt vapenbrott är han ju oxå skyldig till då han hanterat ett 9mm vapen utan licens.
Citera
2020-04-05, 18:04
Medlem
Citat:
Han kan väl inte dömas för olaga hot när han endast åtalats för mordförsök?
Citera
2020-04-05, 18:08
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Han kan väl inte dömas för olaga hot när han endast åtalats för mordförsök?

Jag tror oxå det behövs ett alternativ i åtalet isf. Men han har ju erkänt att han de facto sköt HOL så olaga hot är ju bara fantasier.
Citera
2020-04-05, 18:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det har du kanske rätt i om det stoppat där och med reservation grovt vapenbrott och inte ringa.
Han har ju även skjutit på allmän plats där andra riskerat komma till skada.

Erkänt skarpladdat och kulan återfanns i höften och i väskan.
Citat:
Jag tror oxå det behövs ett alternativ i åtalet isf. Men han har ju erkänt att han de facto sköt HOL så olaga hot är ju bara fantasier.
Det är ÅK framställan (mordförsök, grovt vapenbrott) som då advokaten och BR försöker tona ner till olaga hot.
Senast redigerad av develi 2020-04-05 kl. 18:20.
Citera
2020-04-05, 18:38
Medlem
develis avatar
Citat:
https://www.domstol.se/stockholms-tingsratt/nyheter/2020/04/huvudforhandlingen-i-mal-angaende-forsok-till-mord-pa-en-advokat-ar-avslutad/

Är det bara jag som upptäckt detta? Billy kvar i häkte - Tyder på någon form av fällande dom!
Hans advokat har uttalat sig.
(FB) Brottmålsadvokat Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9 -19. Länkar i trådstart.

Tack för följande info:
Citat:
Dom i målet meddelas den 16 april 2020 kl. 11.00
.
Senast redigerad av develi 2020-04-05 kl. 18:41.
Citera
2020-04-05, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är ÅK framställan (mordförsök, grovt vapenbrott) som då advokaten och BR försöker tona ner till olaga hot.
Så att i bästa fall för Billy kan det alltså bli så att han enbart döms för grovt vapenbrott för att åklagaren inte åtalat för annat???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in