2020-04-05, 17:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
Er det vanskelig å lese norsk? Ble nyskjerrig... jeg leser svensk uten å "se" at det er svensk, så jeg tenkte det var samme andre veien..?
Det funkar ok att läsa, oftast
Jag förstår vad du skriver, men får
ofta fundera över vad orden betyder och ibland förstår jag inte alls. "nyskjerrig"?
Senast redigerad av LadySweden 2020-04-05 kl. 17:47.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vi får väl se imorrn då. I dag är är iaf en bra dag.
Det vore förvånande om måndagens siffra ligger under 500.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Bara ordet alarmist är löjligt, Sverige har den mest tokliberal och naiva inställningen i hela världen till samhällsfarliga virus och IS-terrorister etc.
Oavsett om är alarmist eller förnekare... Ingen som är vid sina sinnens fulla bruk kan tycka att medierapporteringen kring regeringen/FHMs hantering av coronoaviruset har varit lämplig.

Medierna har lagt sig helt platta och agerar bara som megafon åt regering/FHM. Inga kritiska frågor, ingen granskning, inget journalistiskt arbete öht.
Citera
2020-04-05, 17:44
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
Er det vanskelig å lese norsk? Ble nyskjerrig... jeg leser svensk uten å "se" at det er svensk, så jeg tenkte det var samme andre veien..?

Inte för mig men tydligen för en del på denna tråd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad säger att åtgärder som Danmarks, där det igår dog fler än i Sverige trots att de bara är 5.8m inv, skulle varit effektiva i Sverige? De 60åringar som dör.gör det inte pga bristfällig vård än så länge. Vad hade varit din plan? Stänga landet fullständigt i 2 år och hoppas på vaccin?
Varför tror du 2 år? Vi har exempel redan nu hur länge det tar, Wuhan. Lockdown någon eller ett par månader. Klart. Och vad vet DU om varför de dör? Det vet ju inte ens läkarna. De har teser som är långt i från bevisade teorier. Men de tror. I åldersgrupperna 70-90 vet man mer. 40-60 mindre.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilka ställer länder till svars? Eller menar du regeringar? Ta det lugnt med borsten.

Du tror alltså inte att det kommer att diskuteras något om vilka åtgärder som sattes in och hur utfallet bliivit? Du tror inte att oppositionen i varje land kommer att föra frågan på tal? Du tror inte att mediernas skribenter kommer att lyfta upp det på olika sätt? Du tror att det bara kommer att passera förbi?

Ja du får tro vad du vill. Du verkar ju vara mer än lovligt alkoholfokuserad.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag är realist och ser saker för vad de är, men framför allt för vad de blir.

Floskler. Alla har sina egna filter. En del filter släpper dock igenom lite mer ljus än andra.
Citera
2020-04-05, 17:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Half of Sweden's population could be infected by coronavirus in April, statistician warns
Sweden has confirmed 5,466 cases of coronavirus, 282 deaths from the disease
But mathematician thinks that up to 1million Swedes could already be infected
Based on his calculations, 5million people could become infected by April 30
He expects infections to peak around April 15, with hospitals hit two weeks later
Sweden has so-far resisted calls to go on lockdown like other European nations

(Källa: Daily Mail)

Problemet är att vi vet för lite om viruset. Vad händer med de som smittats om det kommer en ny våg, men med en muterad variant? Vi vet för lite om permanenta lungskador och hur man reagerar. Det verkar vara två "huvud-strains" av coronaviruset som cirkulerar. En Wuhan-variant och en annan. Vad händer om den som haft den ena får den andra? Vi vet helt enkelt för lite för att Sveriges experiment ska kännas tryggt.
Va' svamlar du om? Viruset muterar hela tiden och finns säkert i hundratusentals olika varianter. Men dessa förändringar är betydelselösa. Och det mest sannolika är att det muterar till en beskedligare variant. Jag personligen tror att det är den utvecklingen vi kommer att se och att det blir "lösningen" på alla problem. Något vaccin tror jag inte på utan vad vi ska satsa på är att skaffa oss mer kunskap om Coronafamiljen virus och hur de fungerar och hur man behandlar mot dem. För vi kommer nog i framtiden att bli utsatta för en ny variant som poppar upp. Vi får hoppas att vi är bättre förberedda då och framförallt att vi har mekanismer på plats för att hantera det samt att vi kan samarbeta alla nationer på vår planet. Annars ligger mänskligheten väldigt dåligt till.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Bara ordet alarmist är löjligt, Sverige har den mest tokliberal och naiva inställningen i hela världen till samhällsfarliga virus och IS-terrorister etc.

Det är alarmisterna här i tråden jag talar om och jag håller med om att de är löjliga.
Citera
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/hemliga-finska-beredskapslager-oppnas

Härligt att se att ett grannland iaf har tagit ansvar för sin befolkning!

Sverige har tyvärr blivit en löjligt naiv nation.
Citera
2020-04-05, 17:46
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ok så 1 promille är enligt dig en hög risk? Vågar du överhuvudtaget gå ut?

Jodå, och jag går utan munskydd också.. däremot respekterar jag andra genom att hålla avstånd och inte försöka ta i hand osv.. corona verkar jag tredan haft, men i mildare form.
Citera
2020-04-05, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Det dör många, men det är en eftersläpning. Nya smittade fall har gått ner i Danmark, medan våra fortsätter uppåt.
(Källa: Flutrackers.com)
Jag har följt danskarnas statistik noga. Förvisso är deras nya bekräftade fall inte lika många som Sveriges men det ör ingen jätteskillnad med tanke på att dom dels är 5 miljoner, dels har karantän. Det är är liten skillnad men inget märkvärdigt som motiverar karantän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in