2020-04-05, 11:17
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Det som talar emot det är att smittan nu finns i äldreomsorgen och att det inte finns tillräckligt med skyddsutrustning för vård och hemtjänst. De mest sköra är tyvärr illa ute. En lockdown ändrar inte på det.
Jodå, efter några veckor kommer ett generellt utegångsförbud ha effekt.
Men visst kommer mängder med sköra personer ha strukit med.

Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Stängd hemtjänst och total fysisk isolering av äldre är däremot en åtgärd som bör genomföras i de fall där äldre kan och vill övertalas till detta.Man kan ju träffa äldre ute på gården och hålla avstånd och ringa och prata.
Det handlar inte så mycket om att övertala.
De som har hemtjänst har det i regel därför att de inte klarar sig utan.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det förstår jag med. Säger sig självt att sådana väsentliga komponenter för infrastrukturen kring vår strömförsörjning inte ska förläggas i händerna på främmande makt.

Det låter bra, när vi inte ens kan tillverka ett munskydd som består av en papperslapp och två resårband.
Citera
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har läst, känner till artikeln, och reviderade siffror som visar ett större antal är knappast uppseendeväckande.

Varför gör du ett stort nummer av det här, vad är konstigt?

Varför denna sjukliga fixering av exakta siffror, har de någon praktisk betydelse mer än att tillfredsställa ditt behov av självbekräftelse?
Bakom siffrorna, förstår du, finns verkliga människor av kött och blod som avlidit. Och bakom varje sådan finns ett döende till följd av syrebrist och dessutom en sörjande familj. Det spelar roll hur många det är.
Citera
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nja, syftar du på den undersökning som avslutats så användes en immunitetstest för att få en uppfattning omhur stor andel har redan haft covid-19. Undersökningen har främst utförts i Stockholm. Den kan ge svar på hur nära, eller långtifrån msn är flockimmunitet där.

För någon vecka räknade jag ut att ca 7 procent i region Stockholm redan kan ha haft covid-19. För Stockholm stad, kanske, 10 procent. Om nu smittan ökat med 5 procentenheter i veckan i Stockholms området, så borde de bara vara en eller veckor kvar innan smittspridningen börjar bromsa in i innerstaden, och ytterligare någon vecka tills hela Stockholmsregionen bromsar in. Under förutsättning att vi lyckas skydda de äldre äldre så fortsätter inbromsningen av smittspridningen medan mellan 20- och 60-procentenheter nås, för att sedan nästan upphöra då flockimmunitet nåtts.

Därför skall det bli väldigt, väldigt spännande att få veta vilket resultatet av immunitetstestningen blev. Jag hoppas att jag har fel och att vi nu nått 20 procent redan immuniserade i Stockholmsregionen.

10 procent av stockholms befolkning? - Ja goddag yxskaft. det skulle innebära 200 000 personer och minst 6000 döda om vi skulle prata statistik.
Citera
2020-04-05, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Hur har jag pissat på äldreomsorgen i 20 år?

Jag har en gammal sjuk mor som gick i karantän för en månad sedan.

Jag har en äldre släkting som nu fått coronavirus på äldreboendet och är på iva, förmodligen dör han.

Jag har en gravid dotter.

Alla i riskgrupp och jag är orolig för jag vill inte förlora någon pga. skitusel krishantering.

Och själv sitter du och trycker i Kuwait.

Jag har flera äldre släktingar som dött på äldreboenden i allvarliga sjukdomar. IVA? Haha!
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Det är ingen som säger att detta är en vanlig influensa, det är ett coronavirus som är nytt och kommer spridas till en betydligt större andel människor än säsongsinfluensa.

Vad många menar är att om influensa hade varit nytt idag, samma dödlighet men avsaknad av läkemedel, vaccin och immunitet hade det förmodligen skapat liknande problem som covid-19.

Att tusentals kommer dö är uppenbart om du ser till ökningen i Sverige, däremot har jag svårt att tro att vi kommer räkna döda i hundratusentals.
Att likna coronaviruset vi en säsongsinfluensa som det saknas vaccin mot är rimligt. Att det däremot inte finns läkemedel är en LÖGN.
The world economy is collapsing because of the terror and mounting death toll caused by the Coronavirus pandemic. But the anti-malarial drug chloroquine is effective both as a prophylactic and treatment for the virus – and the medical establishment has known about this since at least the SARS coronavirus outbreak in 2005. What the hell is going on?
https://www.breitbart.com/politics/2020/03/19/chloroquine-known-as-effective-against-coronavirus-since-2005/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur tänkte du att vården/äldrevården skulle organiseras om folk inte vill jobba där pga att sådana som du fick bestämma?

Jag tror nog att dom skulle jobba ändå
Citera
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Undersökningar som visar att kanske över 50% smittade inte visar symptom.

https://edition.cnn.com/2020/04/01/europe/iceland-testing-coronavirus-intl/index.html

https://www.bmj.com/content/369/bmj.m1375?=&utm_source=adestra&utm_medium=email&ut m_campaign=usage&utm_content=daily&utm_term=text

Om detta stämmer så lär procentsiffran för dödligheten justeras ner rejält.

Du kan inte säga sådär. Någon som följt upp dessa personer? Det tar allt från 14 dagar till hela 21 dagar innan man insjuknar. De kanske blev sjuka någon vecka efter detta test?
Citera
2020-04-05, 11:19
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Det låter bra, när vi inte ens kan tillverka ett munskydd som består av en papperslapp och två resårband.
Vadå kan inte? VILL inte, menar du.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Märklig kommentar på mitt inlägg.

Vi testar en avliden åldring och får veta att hon bar på CoV-2, och denna upptäckt gör att hon troligen hade levt idag.

Förklara
Sannolikhet att personen dog just av corona är väl ändå ganska stor??
Speciellt om ovanligt många avlider samtidigt, och alla bär på corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
dom har betalt för att göra detta, idag gick dom för långt när dom peddlade att "äldre kommer ändå dö, varför bry sig" EXTREMT cyniskt.

Hur dom kan leva med sig själva vet jag inte men det är samhällets avskum.

Sossarna har uppbådat både SSU och olika invandrargrupper så i framtiden kommer vi få läsa en bok om hur de styrde diskussionerna på Internet.
Citera
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Smittan kommer lugna ned sig något efter juni. Sedan kommer en ännu värre våg runt december i slutet av året. Skriv ned detta så återkommer vi då.

Som sakt.. skriv ner detta och kom ihåg.
Du ska se att jag har rätt min vän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in