2020-04-05, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Det är därför ALLA länder har lagliga medel att utlysa undantagstillstånd. Det går. Om man vill.

Anses 60 åringar som gamla nu? Är detta någon ny form av pensionsbesparande åtgärd? En mycket farlig väg som Sverige har kastat sig in i.

Ja, det tycks vara en pensionssparande åtgärd. Även om politikerna aldrig skulle säga det rätt ut är det uppenbart att man har detta i beaktande. Sedan vill de säkert inte att gamla ska dö. Men de kommer inte att anstränga sig särskilt hårt för att rädda dem heller.
Citera
Medlem
Zenophobias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kurvan beskriver ju en S-form, där den planar ut på 60% och lutningen är som allra störst vid 30%.

59% uppnås i Stockholm 6:e maj. Peak dödlighet i Stockholm infaller 23:e april med denna modell.

Du tror inte att du överskattar smittspridningen lite?

I Stockholmsområdet verkar det hitintills mest ha varit lokala utbrott i Järvaområdet. Finns inte så mycket som talar för en jämn spridning öht. Om du tittar på Italien är Lombardiet klart värst drabbat men även där ser mest isolerade och lokala utbrott där tex huvudstaden och miljonstaden Milano inte haft några större utbrott att tala om.

Modeller och simuleringar är inte mer värda än vad man stoppar i dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Källa på att det är två corona huvud strains?

Både italienska och indiska forskare kom till samma resultat. De lyckades identifiera två "strains".
(Källa: Flutrackers.com)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Att alla som gillar FHM skulle vara vänster är fel. Det finns flera i tråden som tycker att våra åtgärder är tillräckliga och som annars skulle klassas som höger eller sd väljare. Jag själv är långt ifrån vänsterpartist eller sosse.

Absolut. Jag är starkt höger och tycker Sverige agerat exemplariskt än så länge.

Varför går inte M all in och kritiserar regeringen om de nu är av annan åsikt???
Citera
2020-04-05, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Det dör många, men det är en eftersläpning. Nya smittade fall har gått ner i Danmark, medan våra fortsätter uppåt.
(Källa: Flutrackers.com)

Nya smittade fall är rätt ointressant. Alla kommer smittas förr eller senare. Danska äldreboende har lika mycket smitta som svenska. Hur förklarar du det om deras åtgärder varit så effektiva?
Citera
2020-04-05, 17:40
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulljoh
Idag har een av min dotters vänner dött hon är så ledsen. han hade fått en underliggande sjukdom
och satt i rullstol men väldig medveten och smart han sa att han var orolig för att de skickade så många vikarier ( han fick hemhjälp) och inatt fick han svårt andas och gick inte att rädda. han hade fått Corona fast han aldrig är ute.Hoppas de följer up detta så inte mer blir smittade.I göteborg

Det finns liknande fall i en ort strax norr om Göteborg
Citera
2020-04-05, 17:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Du saknar självinsikt ju totalt.

Inser du inte att du ligger på andra sidan spektrumet motsatt alarmisterna?

Jag är realist och ser saker för vad de är, men framför allt för vad de blir.
Citera
2020-04-05, 17:42
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
New Yorks Guvenör Cuomo talar nu.

Han säger att NY behöver 110000 sjukhussängar enligt "medel-beräkningen". Men han säger också att det egentligen inte spelar så stor roll med sjukhussängarna i sig, det som behövs och är begränsande är två saker: respiratorer och sjukvårdspersonal.

Och NY är så otroligt mycket BÄTTRE rustat än Sverige ... herregud.

New York har problemet med att det delvis har en stad som är USAs handelscentrum ovanpå att hanteringen av det hela på federal nivå har och fortsätter att vara urusel
Citera
2020-04-05, 17:42
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det flygs inte någonstans i världen nu.
Går inte att göra några vettiga prognoser heller.

En killgissning från min sida är att vi kommer få se en hel rad av flygbolagskonkurser framöver.

Det ska bli oerhört intressant när de börjar göra antikroppstester om några veckor.

Informationen från dessa kommer vara fullständigt avgörande för hur de följande året kommer se ut.

Fast du, planen som står på backen, behöver inte dessa upp och "luftas" lite?
Citera
2020-04-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Absolut. Jag är starkt höger och tycker Sverige agerat exemplariskt än så länge.

Varför går inte M all in och kritiserar regeringen om de nu är av annan åsikt???
Vore politiskt självmord att använda detta som politiskt slagträ. Vänta tills det lagt sig då kommer det att bli diskussion mellan partierna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angelripper4
I går hade Sverige helg. Vänta tills på Måndag.

Har folk svårt att förstå att det är en eftersläpning vad gäller dödsfall, så till vida att man måste se till antalet "nya smittade". Om det antalet går ner är det bra, om inte dåligt. Danmarks antal av nya smittade går ner, Sveriges antal av nya smittade går upp.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag säger att det kommer att visa sig när året är slut då man kan jämföra om det dött fler. Du verkar tro att man kan rädda snälla tant Agda 90 år som fått covid-19. Tyvärr är det nog svårt. Personer i den åldern klarar oftast inte en sådan påfrestning.

Det är många som dör i Sverige varje år som sagt. 90000 är det registrerade genomsnittet. det är inte jag som säger det. Det är fakta och jag postade länken till dig tidigare, men du kanske inte klarar att läsa siffror? Bland dessa 90000 är huvddelen äldre +80. Det är också just denna grupp som är överrepresenterad när det gäller döda i covid-19.

Du bevisar bara mitt argument med denna text.

Du läser allt i siffror.

[quote=HerrGickhan|Det är ju det jag inte gör. Jag räknar med antal döda 2020 minus genomsnittsvärdet. Då får man det antal som kan sägas härröra till covid-19. Om det inte blir en stor differens indikerar de att de flesta som dog i covid-19 var personer som annars skulle dött i något annat. Det är sådana som inte går att rädda.[/QUOTE]

HUR FAN VET DU ATT DE SKULLE HA DÖTT ANNARS???

Gud.

[quote=HerrGickhan|Om du inte ser genomsnittet döda kommer du inte att kunna se om det dog fler eller inte. Var så säker på att det kommer att finnas ett stycke i Sveriges officiella statistik som explicit behandlar covid-19.[/QUOTE]

[quote=HerrGickhan|Det är här du går vilse. Det går inte att rädda sådana som är sköra och som skulle ha dött någon gång under året även utan covid-19. Huvuddelen som dör i covid-19 tillhör dessvärre just den gruppen som är på väg att dö i ålderssvaghet. Det går inte att rädda sådana.[/QUOTE]

Underlag och källa på det här!

Hänvisa till fakta, inte vad DU tror.

Du tar ju argument från arslet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in