2020-04-05, 15:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Då kan man som jag skrev ganska enkelt hålla sig inne några veckor.
Nej, det är inte så enkelt. Om man bor i hus med trädgård förstås, för då kan man gå ut och stanna hemma på en och samma gång, men annars är det rätt hemskt att inte få gå ut och sträcka på benen. Och tillviljen nytta? Man smittar ingen på en kvällspromenad. Det känns bara så meningslöst att sitta inne för ingenting.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
det är faktiskt lite komiskt.

Sverige är enligt kurvorna det enda land som inte verkar ha någon jätteexplosion av utbrottet, TROTS att Sverige gör minst av alla.

Även fast andra länder kämpar på så gott de kan med stenhårda karantäner, restriktioner, husarrest m.m. och kan knappt hålla smittspridningen i schack, så flyter allt på som vanligt i Sverige och kurvorna ser "ok" ut.

Låt mig tvivla på att verkligheten är så snäll mot oss
Jag tror mer på att man gömmer undan fall på äldreboende, och exkluderar dessa ur statistiken.

Alternativt är just den svenska befolkningen på något sätt immun mot covid-19, något som är föga troligt

Det verkar vara mest somalier och andra invandrare som drabbas så det kan teoretiskt vara möjligt att vi har bättre motståndskraft mot viruset genetiskt eller något som har med kultur, kost och hygien att göra eller en mix av allt.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Många fattar inte att det är allvar då ingen nedstängning eller egentligen något öht har gjorts i Sverige.

Skönt att allt dokumenteras. Sverige kom undan med andra världskriget. Den här gången kommer landet utpekas som svarta fåret och bli hånade av alla som läser historia i framtiden.
Citera
Medlem
Lotavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja ok då!
Jag gillar verkligen inte när människor hånar i dödssiffror.
" jaha vart tog de 300 döda per dag vägen som du förutspådde, det är ju bara 400 nu he, he, he"
Vad är det för skitmänniska som uttalar sig så.

Det är ju som det är och snart är vi uppe i 40000 människor som druknat i sina egna lungor.
Fler antar jag.
Är det något att skratta åt.
Man vill endast ha rätt i siffror. Sjukt.

Nej men självklart inte, man är ju fan psykopat om man skrattar åt folks död. Får verkligen be om ursäkt om det uppfattades som det, det var inte så det var menat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Att läkare och sjuksköterskor är rädda och varnar är väl rimligt i nuläget.
Att jorden ska gå under måste hänvisa till någon av dom vanliga artiklarna om klimatet där skrämselpropaganda dominerat länge nu.
Men såklart kan folk bli rädda och avstå från att gå till jobbet om dom får läsa om vad som faktiskt kan hända,men vad är alternativet?
Sluta rapportera och låt folk gå till jobbet oupplysta?

Nej, absolut ska man rapportera. Men all rapportering är inte bra rapportering. Speciellt inte om den saknar källkritik och/eller enbart bygger på anektdoter.
Citera
2020-04-05, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Anders Tegnell trodde inte det.

Jaja, men alla som inte är alarmister är inte kloner av Anders Tegnell. Hans strategi (eller FHM’s strategi, han är ju inte ensam om det) har ju dock varit bättre än andra länders, tex Donald Trumps.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Du frågade "vilket land". Det är ett land i min värld. Jag vet inte hur du räknar.

Bättre jämföra med Norge och Finland än med t ex Italien, Frankrike och Spanien med ca 6ggr, ca 7ggr och ca 5 ggr så stor befolkning. Dessutom mer tätbefolkade och med generationsboenden i mycket högre grad än i de nordiska länderna.

Word på den. Sjävklart mer rättvisande att jämföra Sverige med våra grannar än ex Italien.

https://sites.google.com/view/experimentet/startsida
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Enligt folkhälsomyndigheten får ingen bestående men av infektionen.

Ser man vad vetenskapen säger i länder som Kina, Korea, Japan så är det tvärtom. Skrämmande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
Media är såna fittor, Aftonbladet skriver att dom behövs mer än nånsin nu men dom har bara utnyttjat Corona till att öka sin profit och har skamlöst ökat den psykiska ohälsan i landet med det. Många har nog haft svåra problem med ångest och depression pga deras rubriker. De ska ju alltid vinkla Tegnell negativt, tom nu när de skulle dementera att dom själva gjort fel när dom skrivit att 750 egentligen dött föregående dygn så satte dom rubriken som om det är Tegnell som ”pudlar”. Det är ju TT som gått ut och sagt att dom kommit med fake news.
Folk behöver inte Aftonbladet och Expressen, räcker med att kolla FHM på nätet och se på nyheterna på tv. Aftonbladet försöker få det till att deras yrke är viktigare än nånsin men, håller inte med. Tycker inte det är viktigare än nånsin att försöka öka ångest och depression hos folket under pågående pandemi, det är en hälsorisk i sig.

The truth shall det you free...

Ledsen, folket förtjänar att få höra sanningen. Vilket jag inte tror de får tyvärr, idag. Men vara så säker på att myndigheternas (brist på) agerande kommer att granskas in i minsta detalj, efter allt detta. Är för många som ser igenom det sövande, lugnande pratet från myndigheter, medans äldre ligger och dör hemma/på äldreboenden.

Nu får vi bara hoppas att svenskarnas vanliga tendens att vara ganska socialt avståndstagande, samt att vi inte är så tättbefolkade, kan rädda mångas liv. Myndigheterna har ju tyvärr inte visat något större intresse för att göra det.
Citera
2020-04-05, 15:50
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Ärligt talat du kan inte säga "alla andra länder" och sedan bara komma med ett exempel.

Se hela Östeuropa. Eller egentligen hela övriga världen.
Citera
2020-04-05, 15:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Många fattar inte att det är allvar då ingen nedstängning eller egentligen något öht har gjorts i Sverige.
Såg inte att inget gjorts. Massor är stängt, annat går på halvfart, folk är i genomsnitt hemma mycket mer än normalt. Hur får du det till att ingenting gjorts? Är du blind?
Citera
2020-04-05, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Du kommer med ett påstående om att alla länder som infört hårda restriktioner har klarat sig mycket bättre än Sverige. Sedan lyckas ni plocka fram typ 3-4 exempel.

Varför går du över till personangrepp?

De som inte klarat det bra var såklart för långsamma med att införa sina restriktioner.

Eller menar du på fullaste allvar att färre smittas och dör om fler smittas än om alla stannar hemma och färre smittas?

Som du kan se i bara min mening där så är det liksom fysiskt omöjligt.

Fattar du inte det så kan du inte ha över 90 IQ och det är isf inget att håna, det håller jag med om- vi har alldeles för mycket nedvärderande folkförakt som det är...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in