2020-04-05, 15:36
Medlem
Lotavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tycker du verkligen att det är något att skratta åt när över 60000 människor har dött utav sjukdomen.
Gå och skratta deras anhöriga rakt i ansiktet för det är just det du gör nu.

Jag skrattade inte, ”Hahaha” var en del av citatet från en annan användare.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men varje stängd terminal/arbetsplats betyder färre anställda som nyttjar lokaltrafik och färre som kommer i kontakt med kollegor och kunder på jobbet. Med andra ord så bidrar dessa nedstängningar till minskad smittspridning, vilket borde bry dig eftersom det bör leda till färre dödsfall.

Det är förmodligen långt effektivare än att tvinga alla att sitta inomhus så att de inte ens får ta sig en uppfriskande kvällspromenad på behörigt avstånd från andra, trots att promenaden knappast påverkar smittspridningen nämnvärt.

Bryr du dig om liv så bör du bry dig om vad som är effektivt, vettigt och proportionerligt, inte om att stänga in folk "bara för att".

När en person öppnar ytterdörren till hyreshuset bör man då ha handskar (smittar från ytor), helst även använda de munskydd som inte är kulturen i den här delen av världen m.m. Säkerhetstänkande.

Kan man knalla en kvällspromenad? I många länder enbart mycket kort med hunden. Kan man hålla sig inne några veckor utan större svårigheter? Tja.

Jag är för en tids fullständig nedstängning. Allt icke nödvändigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Fantastiskt, ett land som stängde ner lyckas hittills bättre än Sverige. Då är tesen om att husarrest fungerar bevisad.
De är inte helt instängda, man får tex gå ut och rasta hunden men man måste ha tillåtelse som man får genom sms, man får gå ut och promenera. Böter får man om man inte har tillåtelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det är just det som förnekelse handlar om, man vill inte förstå det uppenbara.

Jo men min poäng var att alla som inte är alarmister är inte då förnekare.
Förnekare måste vara en liten minoritet. Jag har hela tiden trott att dödligheten är 0,1-0,4% ungefär Max, om ens det. Men jag har inte förnekat att den för vissa är dödlig och jag har verkligen respekterat det för andras skull, jobbar hemifrån, social distansering och hela köret.
Har också jämfört med influensa men inte för att säga att detta är en influensa för det är det inte. Detta är ett helt nytt virus ingen är immun mot och det verkar som att högre exponering blir en högre risk osv.
Men det där med influensa är framförallt pga Aftonbladets osmakliga skräckkampanj. Upptill 1000 personer brukar dö i Sverige varje år i influensa och det jag menar på är snarare att folk brukar vara respektlösa med influensan. Gå till jobbet och åka kollektivt sjuka, lämna sina sjuka ungar på dagis osv och smitta hela personalen, hela barngruppen och alla deras föräldrar, alla föräldrarnas kollegor osv.
Det finns ju dom som dör av influensa så lite mer respekt när man är sjuk hade varit fint annars också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Alla nyhetsflashar gör mig bara förvirrad, vinklar mot katastrof. Jag försöker hämta statistik i stället. T.ex har superegoisterna i detta forum bräkt ut att alla gamla kommer att dö och vadå, det skulle de ändå göra. Ge plats åt miiig!
Nu kommer siffror från Spanien som är intressanta: 26 % av de sjukhusvårdade över 90 år dör. 74 % överlever alltså.
Beklagar egosar, de allra flesta gamla klarar detta.

Det är intressant. Om man tittar på denna länk, så är det 85% av de som är över 90 år och sjuka i Covid19 som har klarat sig. Och bara 1 har vårdats på IVA.

https://platz.se/coronavirus/
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Något som är så jävla irriterande att läsa är alla som tror att när länder börja prata om att möjligtvis stegvis öppna upp igen så tror dom att det är en seger för den svenska strategin och det betyder att andra länder tagit fel och nu ångrar sig....

Det är inget land i hela världen som påstått att man ska ha en lockdown för evigt eller tills viruset är på 0 i landet.. Alla länder som planerade en lockdown pratade i början om att ha det i 2-3 veckor med möjlig förlängning och sedan gradvis öppna upp igen i en takt som sjukvården klarar av... Det innebär alltså INTE att dom helt plötsligt ångrat sig om sin lockdown och numera är helt på Sveriges linje.. Det innebär bara att dom följer sin initiala strategi..

Ja, det är förbluffande! Alla länder som stängt ner måste ju öppna upp, förr eller senare, vad är det dessa ignoranta människor inte förstår?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Är det kl. 12 som gäller för "utcheckning" hos FHM, för att de ska ha tid att sammanställa ?

Har för mig 11:30, men kan minnas fel.
Citera
2020-04-05, 15:37
Medlem
EnergizerBunnys avatar
det är faktiskt lite komiskt.

Sverige är enligt kurvorna det enda land som inte verkar ha någon jätteexplosion av utbrottet, TROTS att Sverige gör minst av alla.

Även fast andra länder kämpar på så gott de kan med stenhårda karantäner, restriktioner, husarrest m.m. och kan knappt hålla smittspridningen i schack, så flyter allt på som vanligt i Sverige och kurvorna ser "ok" ut.

Låt mig tvivla på att verkligheten är så snäll mot oss
Jag tror mer på att man gömmer undan fall på äldreboende, och exkluderar dessa ur statistiken.

Alternativt är just den svenska befolkningen på något sätt immun mot covid-19, något som är föga troligt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Obalanserad nyhetsrapportering av vad som skett. Oftast anekdotisk.
Har du något exempel på detta?
Det jag har läst tycker jag mestadels har varit baserat på officiella uppgifter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Så då återstår i stort sett att hålla alla i karantän eller ingen.

Ganska enkelt val om du frågar mig.
Finns inget lagstöd för att hålla alla i karantän. Endast smittade får hållas i karantän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
finland rumänien sök själv på länder som tog åtgärder snabbt.

Okej: Några fler exempel på länder som tagit åtgärder snabbt:

Spanien
Italien
Tyskland
Frankrike
UK
Danmark

Exempel på länder som inte tagit åtgärder snabbt:
Sverige
Japan
USA
Sydkorea
Kina (förutom Wuhan)
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Vadå "lockdown"? Holländarna går fortfarande till jobbet. Tyskarna går fortfarande till jobbet. I den mån arbetsplatsen inte är stängd eller de jobbar hemifrån såklart. Att ens använda termen "lockdown" för dessa halvmesyrer är fel.

Pendling och arbetsplatsen lär vara största smittrisken för de flesta och det fortgår i dessa länder. Det är inte som att man i övriga Europa sitter och trycker hemma.
Ja

Därför "vad vi här brukar benämna som Lock Down".

De har stängt skolor, frisörer, pubar mm.
Med svenska mått mätt "stenhårda åtgärder".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in