2020-04-05, 15:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
När en person öppnar ytterdörren till hyreshuset bör man då ha handskar (smittar från ytor), helst även använda de munskydd som inte är kulturen i den här delen av världen m.m. Säkerhetstänkande.

Kan man knalla en kvällspromenad? I många länder enbart mycket kort med hunden. Kan man hålla sig inne några veckor utan större svårigheter? Tja.

Jag är för en tids fullständig nedstängning. Allt icke nödvändigt.
Men om man inte har hund då? Då blir det svårt.
Citera
2020-04-05, 15:37
Medlem
JontenZs avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70OVK3/har-ringlar-kon-lang--vid-systembolagets-vinslapp

Det här går ju strålande. Idiot-svenskar passar på att köa för och köpa sitt goda gift vid systembolaget utan att ens ta hänsyn till social distansering.
Citera
2020-04-05, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
1. Man är ingen förnekare för att man inte är en alarmist, men det är ju så sekter fungerar. Svartvitt.

2. Vem trodde inte det skulle komma utanför Kina? Så mycket som dom turistar i hela världen kombinerat med deras sinnessjuka regim som mörkar och ljuger samt att deras epidemier brukar spridas globalt så var väl det väntat.

Det roliga är att samma personer som idag förkastar alarmism och oroliga personer i många fall är samma trädkramare som gått fullständigt bananas på klimatförändringar som rör sig i slowmotion jämfört med vad corona gör.

Men det är samtidigt det som är bra med Corona för allt faller samman som dessa puckon jobbat för under så lång tid.
Citera
Medlem
milofos avatar
Det här är ju bara för jävla kul.

Följ med läkaren Ylva och se unika bilder från infektionskliniken

Alternativ titel: "Följ med läkaren Ylva när hon bryter mot de smittspridningsprotokoll som tagits fram för läkares och patienters säkerhet". Antar att man tyckte att man var gulliga när man överexponerade filmen för att få det att se mer high-tech och sci-fi ut men det är ju bara för patetiskt att jag som en vissen Flashbackare har mer koll än en svensk infektionsläkare har. I den här korta sekvensen:

-00:04. Springer Ylva omkring med mat och andningsskydd. Vettefan hur hon tänkt äta med skyddet på och man får väl hoppas att hon tvättar händerna innan hon äter.
-00:41. Tar Ylva i handtaget med handen istället för att använda armen.
-00:45. Använder Ylva handen igen på handdesinfektionsdispensern. Det Ylva inte stoppade i munnen när hon åt finns nu på dörrhandtag och dispenser. Den förlänga delen på dispensern kallas "armreglage" och är till för att, just det, använda armen.
-00:46. Ylva rengör händerna i hela tre sekunder istället för tjugo, vilket är det som krävs för att virusets fettmembran ska lösas upp ordentligt. Hoppas nu verkligen att hon tvättade händerna innan hon åt.

En och en halv minut och Ylva har hunnit att potentiellt smitta sig själv, alla som har tillträde till patientens rum samt alla som hon kommer i kontakt med under dagen i övrigt.

Världsklass.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror spridningen började tidigare en Tegnells skidturister, och mycket smittspridning pågick innan folk började att stanna hemma. 20 % av Stockholmarna är nog smittade så en bit kvar till toppen.
Sannolikt, ja. Jag skulle säga ungefär samma sak. Kanske något mer än 20%, t.o.m. men det är bara spekulation.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
28 döda från igår är ju åt rätt riktning i alla fall, bättre än tidigare dagar
Citera
Medlem
https://www.aftonbladet.se/a/y3d8qa?refpartner=link_copy_app_share

Att dom myglar med dödstalen är föga förvånande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Är det alla andra länder? Två exempel med en befolkning på hälften av Sverige är rättfärdigar inte att säga "alla andra länder". Dessutom är det alldeles för tidigt att säga det åt något håll än, så jag förstår inte hur man kan göra ett sånt uttalande som om det vore fakta.

Du frågade "vilket land". Det är ett land i min värld. Jag vet inte hur du räknar.

Bättre jämföra med Norge och Finland än med t ex Italien, Frankrike och Spanien med ca 6ggr, ca 7ggr och ca 5 ggr så stor befolkning. Dessutom mer tätbefolkade och med generationsboenden i mycket högre grad än i de nordiska länderna.
Citera
2020-04-05, 15:39
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Finns det ens lagstöd för att tvinga riskgrupper i karantän?

Andra länder liknande Sverige gör det, stänger skolor, arbetsplatser, beordrar folk att hålla sig inne, förbjuder resande m.m.
Citera
2020-04-05, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det låter riktigt hårt. Särskilt det med stränderna och böter.

Kan iof förstå tankesättet, stranden hos er är väl som ett större evenemang kan jag tänka och de är ju inte tillåtna här med.

Jag uppskattar att man kan gå ut fritt och tex leka med barnen, gå i parlen mm. Här hänger mkt på en själv på gott och ont. Vi bor inte i Stockholm känns bra! Ni har väl inte så mkt kollektivtrafik heller?
Lycka till😉

Quote FittFittan - Det är lite komiskt hur man fortfarande får pendla och jobba men inte chilla i solen. Var är smittrisken störst liksom ...

Jag menar inte att man inte ska till förebyggande åtgärder, men arbetsplatserna borde stängas innan man överväger att hindra folk från att ta en picknick. Det är lite fel ordning på åtgärderna.

@popll - Strand och pub ar de tva hornstenarna i Australiens sociala bygge. Det gar nog inte forsta i Sverige vilken skillnad det ar har mellan de tva landerna. Alla gar till 'puben', eller lokala syltan eller den lite battre restaurangen. Sa att nu ha stangt ner dessa tva saker tar hart pa folk givetvis.

@FittFittan - Enig i det. Problemet ar ocksa att folk som inte ska nagon annanstans an bara softa runt lite utnyttjar fardmedlen. Melbourne till exempel har ett valdigt bra kollektivtrafiksystem . Nar folk ska till city o jobba tar de flesta sparvagnen eller bussen, for det ar smidigast da bilkoer och annat tar san tid. Samt att parkering i city ar snuskigt dyrt, om inte du inte parkerar lite 'off the grid'. De glomde planera for att alla skulle bo i de storre staderna nar de byggde vagarna en gang i tiden...som alla andra lander.
Dock sa ar det bevisat iaf har, att om du inte har ett forbud for stranden, sa kommer folk flockas sa fort det kommer en liten solglimt. Nu rader inga tvivel - bryt mot reglerna och om du har tur far du en varning. Har du inte tur, 10,000 SEK i bot.
Min' take' pa det hela ar att det fungerar ratt bra med detta, iaf hittills. Sen sa ar det bara 4 veckor kvar tills vintern ar har och i alla fall halva befolkningen minst kommer da inte direkt leta sig mot stranden, for sa varmt ar det inte har pa vintern, om du inte befinner dig I NT, eller Norra Queensland.

I Staten Victoria har antalet smittade nu gatt ner tre dagar i rad. Ja, de redovisar allt varje dag, pa en presskonferens. Testningen bara okar (ar hogst i varlden per capita redan). Chinos-byxan Tegnells motsvarighet har ar forsiktigt optimistisk att Australien kan undvika Europa/USA siffrorna.
Lang vag att ga, framtiden far utvisa.
Jag ar personligen glad over att det ar stranga regler har. Visst, det suger att inte kunna ga till puben och ta ett par Schooners och ata en Schnitty eller Parma. Det suger for alla inblandade. Jag hade dock inte velat ha Sveriges taktik har, aven om den uppenbarligen har sina beundrare fortfarande i Sverige.
Senast redigerad av topofthemorning 2020-04-05 kl. 15:42.
Citera
2020-04-05, 15:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Common Anti-Parasite Drug May Kill Coronavirus in Under 48 Hours, Say Researchers
Researchers in Australia report that Ivermectin, an FDA-approved drug commonly used to treat parasites, appears to be effective in treating the SARS-COV-2 coronavirus (COVID-19). The drug is widely available and can be “repurposed” for this application, doctors said.
https://www.breitbart.com/border/2020/04/04/common-anti-parasite-drug-may-kill-coronavirus-in-under-48-hours-say-researchers/

Ännu ett gammalt läkemedel dammas av för behandling av coronavirus. Sticker nog en del i ögonen på panikpredikanter som bräker i tråden om att "stänger vi inte samhället nu så kommer vi alla att dö": extinction rebellion 2.0.

Efter tester i ett laboratorium till mänskligt vaccin är det en LÅNG väg.
En vanlig veterinärmedicin, det kommer nog en riktig snabbare, de vet inte ens vilka doser som är lämpliga, om de provas så är det på redan döende patienter.
https://www.stevedalepetworld.com/blog/ivermectin-a-common-veterinary-anti-parasitic-holds-promise-to-treat-covid-19/
Citera
2020-04-05, 15:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Sluta göra en halmgubbe.

Jag efterfrågar hur DU KOMMER FRAM TILL att dessa skulle ha dött i covid19?

Man sitter inte och räknar att varje år så dör 90000 och allt utöver det är inte bra.

Länder stänger för att det är ett nytt virus som dödar UTÖVER allt annat.

Som att resonera med en femåring.

Som sagt, du är extremt trångsynt eftersom du kan enbart se verkligheten från ett perspektiv.

Nummer i ditt fall.

Det är du som kommer med halmgubbar och resonerar som en femåring, inte jag. Det vill säga det är du som inte förstår enkel matematik.

Enkel matematik är att se hur många som dör i ett land i genomsnitt över tiden. Om det inte dör mer än normalt ett visst år finns ingen överdödlighet. Så enkelt är det. Om det skulle visa sig att det för 2020 har dött ungefär lika många som normalt så innebär det att covid-19 inte medfört en överdödlighet.

Däremot har ju de som dött i covid-19 dött i covid-19. I och med att de gjort det kan de inte dö i något annat som de skulle ha gjort om covid-19 inte fanns. Det är enkel matematik.

Att länder stänger ner är inte liktydigt med att det är den bästa metoden. Tycker att Johan Carlson ger ett bra besked om det idag. Det är om fem år vi vet hur nedstängning har påverkat samhället och folkhälsan.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-04-05 kl. 15:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in