2020-04-05, 15:46
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Vi är än så länge bara i början av denna farsot och i spanien har man ju hittat en massa döda i deras bostäder när militären gått igenom dessa.. sedan spelar det ingen roll om det varit unga eller gamla..
I Ecuador just nu lämnas människor på gatorna pga bristen på sjukvård, det ligger döda utomhus lite varstans, även om inte alla dessa dött utav corona.

Som någon annan påpekade i ett inlägg för nån timme sedan knappt och som tagits upp tidigare, så finns det ett flertal riskfaktorer med covid 19 som kan bli verklighet.. man hoppas i dagens läge på att få fram vaccin, men det finns ju ingen garanti för detta.. vi vet faktiskt inte hur det kommer mutera framöver och när och om det kommer klinga av. Dessutom vet vi inte exakt än så länge efterverkningarna för de som varit svårt sjuka hur deras inre organ mår,.. vem vet om det kommer bli en massa dödsfall framöver relaterat till covid 19.

Det enda jag sett från Ecuador är någon begravningsfirma som fått ont om plats och ställt kistor utomhus. Har du någon källa att det ligger döda lite varstans på gatan i Ecuador eller kryddar du till?

Angående Spanien fanns det en nyhet den 24de mars om döda på äldreboenden. Inget om döda människor i deras hem?
Senast redigerad av TemaSweg 2020-04-05 kl. 15:48.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
Finns det nåt annat land där kurvan redan börjat vända tillbaka igen efter att 240 dött?

Ingen aning? Det finns säkert mindre länder där det hänt, eller kommer hända. Min poäng är att Sverige klarat sig minst lika bra som länder som infört hård karantän. Jag har även skrivit en förklaring till hur det kan komma sig, som ni kan läsa här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Det drog i gång redan i början av januari i Stockholm, tror att det kom direkt från Wuhan hit.

Ja sedan kom det från Iran med "afghanerna" som reser dit hela tiden. Somalierna verkar ha fått det någonstans ifrån också. Det var först när svensk medelklass blev sjuka som Folkhälsomyndigheten var tvungna att erkänna att det fanns.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Det där gäller ju dom som haft lunginflammation, inte symtomfria.
Enligt folkhälsomyndigheten får ingen bestående men av infektionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Du kommer med ett påstående om att alla länder som infört hårda restriktioner har klarat sig mycket bättre än Sverige. Sedan lyckas ni plocka fram typ 3-4 exempel.

Varför går du över till personangrepp?
Din dumme fan, jag säger länder som gjorde det snabbt nog när tex Italien varnade.
De du skriver om gjorde det alldeles försent. Sverige hade klarat sig utmärkt om de hade gjort och lyssnat på varningarna som kom från tex Italien.
Och som någon skrev jämför med länder som gick i karantän när de skulle. Grekland samma befolkning sämre folkhälsa så klart alla röker. Rumenien dubbelt antal invånare. Nu kan du jämföra om det hjälpte eller inte att gå i karantän. Och du återkom om 1 månad nu när antalet smittade ökar i sverige och fler kommer att dö så kan vi jämföra då också.
Citera
2020-04-05, 15:47
Medlem
Citat:
Det är alldeles för många exempel för att det ska vara någon poäng att plocka fram några enskilda. Men var uppmärksam på artiklar i stil med "sjuksköterska varna för...", "läkare rädda att...", "expert: jorden kommer gå under".

Du behöver så klart inte tro på vad jag säger, vill bara rekommendera att du tänker på detta när du läser en nyhet.
Att läkare och sjuksköterskor är rädda och varnar är väl rimligt i nuläget.
Att jorden ska gå under måste hänvisa till någon av dom vanliga artiklarna om klimatet där skrämselpropaganda dominerat länge nu.
Men såklart kan folk bli rädda och avstå från att gå till jobbet om dom får läsa om vad som faktiskt kan hända,men vad är alternativet?
Sluta rapportera och låt folk gå till jobbet oupplysta?
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
2. Vem trodde inte det skulle komma utanför Kina? Så mycket som dom turistar i hela världen kombinerat med deras sinnessjuka regim som mörkar och ljuger samt att deras epidemier brukar spridas globalt så var väl det väntat.

Anders Tegnell trodde inte det.

Citat:
- "Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder."

- "Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt."

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Neurologiska symptom som i encefalitis. Viruset kan infektera hjärnstammen och fördärva det autonoma nervsystemet vilket leder till plötslig död hos den drabbade med eller utan ett föregående epiliptiskt anfall.

Nej nej, ska försöka förklara nu, ni kommer se många skumma och konstiga rapporter hos enstaka individ fall. Dom är inte en majoritet och betyder att inte att corona orsakar dom primärt isig, när kroppen når värsta stadiet på tex. intensiven/dylikt =>multiorgan svikt eller/och ARDS( kroppen anfaller sig själv tillslut på grund av högt immunförsvar respons) som dödar kroppens lungor när viruset fått fäste på många delar i dina lungor/lungblåsor.. ett litet virusblodbad där inne.

När kroppen/systemet är så svag på IVA så är alla andra bakterier och virus mer välkommen in i kroppen att kunna klättra in i kroppens alla delar även hjärnan ibland men mkt sällsynt... så de leder det till en SEKUNDÄR infektion och orsaka extra problem...de här är inte unikt för corona i sig utan kan ske med alla sjukdomar som kräver intensiv vård när kroppen är särskilt utsatt för angrepp och lågt immunförsvar.

https://www.encephalitis.info/blog/coronavirus
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Din dumme fan, jag säger länder som gjorde det snabbt nog när tex Italien varnade.
De du skriver om gjorde det alldeles försent. Sverige hade klarat sig utmärkt om de hade gjort och lyssnat på varningarna som kom från tex Italien.
Och som någon skrev jämför med länder som gick i karantän när de skulle. Grekland samma befolkning sämre folkhälsa så klart alla röker. Rumenien dubbelt antal invånare. Nu kan du jämföra om det hjälpte eller inte att gå i karantän. Och du återkom om 1 månad nu när antalet smittade ökar i sverige och fler kommer att dö så kan vi jämföra då också.

Vi ses om en månad.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Nja, erfarenten från tidigare helger talar för att vi får en tresiffrig ökning imorgon

Du anser att 500 nya registrerade fall blir realitet i morgon?
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det är ju inte heller så att vi är 10 miljoner ur en homogen genpool med covid-19 resistens.
Måste vara något i vattnet...

Kan det bero på allmän TBC vaccination som inte upphörde förrän i början på 70-talet?

Det skulle innebära att dom flesta födda i Sverige som är 50 + är vaccinerade. Och det är vid 50+ risken att dö ökar.
Citera
Medlem
Citat:
Ingen aning? Det finns säkert mindre länder där det hänt, eller kommer hända. Min poäng är att Sverige klarat sig minst lika bra som länder som infört hård karantän. Jag har även skrivit en förklaring till hur det kan komma sig, som ni kan läsa här:

Ja och det är också min poäng. Min fråga var retorisk just med det i åtanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in