2020-04-05, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Danmark har infört nya riktlinjer för vårdpersonal. Den som är äldre, har en riskfaktor eller är gravid ska inte behöva jobba med coronapatienter. Nu kräver en av Sveriges mest erfarna intensivvårdsläkare att svenska Socialstyrelsen följer efter.
Källa: SvD
Hur kan det inte vara så redan?
Dom äldre kan ju tex ansvara för att trycka på knappen som registrerar dödsfall då det tydligen är ett heltidsarbete.
Citera
2020-04-05, 15:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
I detta läge bryr jag mig om liv. Inte arbetstillfällen. Det tar vi senare.
Men varje stängd terminal/arbetsplats betyder färre anställda som nyttjar lokaltrafik och färre som kommer i kontakt med kollegor och kunder på jobbet. Med andra ord så bidrar dessa nedstängningar till minskad smittspridning, vilket borde bry dig eftersom det bör leda till färre dödsfall.

Det är förmodligen långt effektivare än att tvinga alla att sitta inomhus så att de inte ens får ta sig en uppfriskande kvällspromenad på behörigt avstånd från andra, trots att promenaden knappast påverkar smittspridningen nämnvärt.

Bryr du dig om liv så bör du bry dig om vad som är effektivt, vettigt och proportionerligt, inte om att stänga in folk "bara för att".
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Jag tyckte du skrev att Trump inte ändrat sin retorik? Nu spelar det inte längre någon roll vad han säger?
Han har inte ändrat sin retorik din clown, och nej - och det spelar ingen roll om påståendet upprepas eller ej då sanningen kvarstår ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Du tänker på typ Italien och Spanien? UK? Frankrike? Eller vilket land med lockdown syftar du på har klarat sig så bra?
Grekland då jag är superinsatt och kollar på nyheter där.
De lyssnade på Italien och stängde ner allt eftersom.
Första döda personen mellan sverige och grekland inträffade med 1 dags mellanrum har jag för mig.
Och ja greker är mer sociala umgås mer de röker mer ja grekland hade varit i ett sämre läge än sverige idag.
Men nu så rapporteras 1-9 dödsfall max om dagen, medans här ca 50 och värre kommer det att bli.
Sverige hade chansen att lyssna men nu gjorde de inte det.
Citera
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Precis så är det, vissa länder har förlängt det. Men ser man länder som agerade snabbt med lock down så har det gått betydligt bättre för dom VS Sverige.
Men vad händer efter lock down?
Citera
Medlem
Citat:
Vi har dock ett stort praktiskt problem, nämligen att det har spridits så mycket oro från media att många läkare och sjuksköterskor inte vågar gå till jobbet.

Konstigt när Tegnell förminskar riskerna och nedgraderar PPE varannan vecka till långt under vad som bör vara ett minimumkrav. Säger WHO något som går emot åsikten så är den fel. Säger CDC något så är det fel. Han har rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Du tänker på typ Italien och Spanien? UK? Frankrike? Eller vilket land med lockdown syftar du på har klarat sig så bra?

Norge? Finland?
Citera
2020-04-05, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Nej det gör man inte. Karantän, per definition, är tvingande.

Finns det ens lagstöd för att tvinga riskgrupper i karantän?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Grekland då jag är superinsatt och kollar på nyheter där.
De lyssnade på Italien och stängde ner allt eftersom.
Första döda personen mellan sverige och grekland inträffade med 1 dags mellanrum har jag för mig.
Och ja greker är mer sociala umgås mer de röker mer ja grekland hade varit i ett sämre läge än sverige idag.
Men nu så rapporteras 1-9 dödsfall max om dagen, medans här ca 50 och värre kommer det att bli.
Sverige hade chansen att lyssna men nu gjorde de inte det.

Ärligt talat du kan inte säga "alla andra länder" och sedan bara komma med ett exempel.
Citera
Medlem
Citat:
Låter rimligt. Hoppas de lyckas efterfölja det.

Vi har dock ett stort praktiskt problem, nämligen att det har spridits så mycket oro från media att många läkare och sjuksköterskor inte vågar gå till jobbet. Den enda bristen inom sjukvården i Stockholm just nu är personal...
Vad är det du anser som "sprida oro"?
Nyhetsrapportering om vad som skett?
Citera
2020-04-05, 15:32
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/formodligen-varldens-basta-dodsstatistik1/

Avlidna i Sverige 401 personer:
20-29 år: 3
30- 39 år: 1
40- 49 år: 1
50-59 år: 17
60 69 år: 27
70- 79 år: 106
80- 89 år: 170
+ 90 år: 76
Citera
2020-04-05, 15:32
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
1. Man är ingen förnekare för att man inte är en alarmist, men det är ju så sekter fungerar. Svartvitt.

2. Vem trodde inte det skulle komma utanför Kina? Så mycket som dom turistar i hela världen kombinerat med deras sinnessjuka regim som mörkar och ljuger samt att deras epidemier brukar spridas globalt så var väl det väntat.

Det var många som sade att ingen skulle dö utanför Kina/bara kineser som dör. Dessa typer som ser Tegnell som landsfader antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in