2020-04-05, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Något som är så jävla irriterande att läsa är alla som tror att när länder börja prata om att möjligtvis stegvis öppna upp igen så tror dom att det är en seger för den svenska strategin och det betyder att andra länder tagit fel och nu ångrar sig....

Det är inget land i hela världen som påstått att man ska ha en lockdown för evigt eller tills viruset är på 0 i landet.. Alla länder som planerade en lockdown pratade i början om att ha det i 2-3 veckor med möjlig förlängning och sedan gradvis öppna upp igen i en takt som sjukvården klarar av... Det innebär alltså INTE att dom helt plötsligt ångrat sig om sin lockdown och numera är helt på Sveriges linje.. Det innebär bara att dom följer sin initiala strategi..
Precis så är det, vissa länder har förlängt det. Men ser man länder som agerade snabbt med lock down så har det gått betydligt bättre för dom VS Sverige.
Citera
2020-04-05, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag kollade i exceldokumentet från FHM. Dock så var 17 dödsfall oplacerade, skulle haft med de kanske.
Oavsett, så tror jag inte på en peak redan nu som vissa i tråden påstår.

Tom Britton är inte särskilt pålitlig vad gäller detta, iallafall inte mer än någon annan. Han har bland annat räknat med en dödlighet på cirka 1%, vilket är alldeles för högt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Vill du så kan du gå vidare från de sidorna till andra källor som skriver samma sak.
Jag undviker msm så mycket jag kan och länkar oftast inte dit.
Jag tror det skulle vara nyttigt för "Fria tider- citerare" att faktiskt följa FTs länkar, när de finns. Läsa dem i första hand, men ffa se vilket filter de genomgått på vägen till FT.
Senast redigerad av hahahohoyrsovane 2020-04-05 kl. 15:27.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Jag citerar en flashbackares inlägg från 26e mars

"Hahaha, du skojar. Sverige har 200 döda per dag om en vecka. 1000 om en månad med eran taktik"

5e april kan man konstatera att detta inte var nära sanningen, låt mig höra nu hur många döda har vi per dag nästa vecka?
Tycker du verkligen att det är något att skratta åt när över 60000 människor har dött utav sjukdomen.
Gå och skratta deras anhöriga rakt i ansiktet för det är just det du gör nu.
Citera
2020-04-05, 15:26
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
28st avlidna senaste dygnet. Dålig utdelning för gaphalsarna som hellre hade sett siffror runt 100.
Jag mfl. har hela tiden hävdat att sett till andra länders händelseutveckling och hur vi ligger till i spridningen i förhållande till dessa kommer vi inte sen den initiala ”dödsvågen” förrän mitten av april, jag räknade med den 10e, vilket är om 5 dagar.
Men det är inte förens måndagen därpå jag tror vi får se dessa skräcksiffror.

Jag står fast vid att vi kommer se minst 100 döda per dag då, och du får gärna citera mig och skratta åt mig om jag har fel.
Citera
Medlem
Danmark har infört nya riktlinjer för vårdpersonal. Den som är äldre, har en riskfaktor eller är gravid ska inte behöva jobba med coronapatienter. Nu kräver en av Sveriges mest erfarna intensivvårdsläkare att svenska Socialstyrelsen följer efter.
Källa: SvD
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Precis så är det, vissa länder har förlängt det. Men ser man länder som agerade snabbt med lock down så har det gått betydligt bättre för dom VS Sverige.

Du tänker på typ Italien och Spanien? UK? Frankrike? Eller vilket land med lockdown syftar du på har klarat sig så bra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
2. Vem trodde inte det skulle komma utanför Kina? Så mycket som dom turistar i hela världen kombinerat med deras sinnessjuka regim som mörkar och ljuger samt att deras epidemier brukar spridas globalt så var väl det väntat.

Det är just det som förnekelse handlar om, man vill inte förstå det uppenbara.
Citera
2020-04-05, 15:27
Medlem
döda i stockholm senaste 3 dagarna. 25 - 21 - 26 hittills idag, inte minskande alltså

som kuriosa kan ju nämnas att antalet från söndag - måndag förra helgen var 5 - 21, mer 4 ggr. högre på måndagen.

Alltså, förra söndagen dog 5 i stockholm, än så länge idag 26

Ska Stockholm själva få 100 dödsfall imorgon, jag tror ju att sverige totalt får över 100 imorgon
Citera
2020-04-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Det är ju det man gör. Men folk får ta personligt ansvar också. Om du är 80+ har du inget på en stormarknad att göra i rusningstid. Likväl är många av dem där.
Nej det gör man inte. Karantän, per definition, är tvingande.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Ja coronan har skadlig inverkan på mångas hjärnor och det redan innan dom har blivit smittade.

Anekdotisk bevisföring.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Danmark har infört nya riktlinjer för vårdpersonal. Den som är äldre, har en riskfaktor eller är gravid ska inte behöva jobba med coronapatienter. Nu kräver en av Sveriges mest erfarna intensivvårdsläkare att svenska Socialstyrelsen följer efter.
Källa: SvD

Låter rimligt. Hoppas de lyckas efterfölja det.

Vi har dock ett stort praktiskt problem, nämligen att det har spridits så mycket oro från media att många läkare och sjuksköterskor inte vågar gå till jobbet. Den enda bristen inom sjukvården i Stockholm just nu är personal...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in