Citat:
Ursprungligen postat av
Gahan
Att ta behandling av cancer som ett incitament för att sjukvården skall fungerar under en viruspandemi är felaktigt. Cancer smittar inte och du får inte en dubblering var 5 dag av cancerfall i sverige som sjukvården måste akut behandla dvs resurser behövs som inte finns.
Vad jag känner till är väll Who CFR fortfarande 3,4% för världen, om norige gjort ngn prognos känner jag inte till men dessa låga prognoser brukar bygga på att personer får vård när de behöver den. Det är just det som är den stora utmaningen att vården inte räcker till det hjälper inte att ha 500 top-notch iva platser om du behöver t ex 5000 det gör att människor dör som annars hade klarat sig vilket gör att dödligheten blir mycket högre. I dagsläget behöver ca 1 av 4 som inte är i någon riskgrupp intensivvård
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Utan denna vård hade de antagligen dött, så nej det drabbar inte bara de i riskgrupperna om dessutom sjukvården inte klarar av belastningen kommer många som ej är i riskgrupperna att dö ockdå. Detta har vi inte sett ännu men det kommer om vi inte lyckas begränsa smittspridningen.
Att det här viruset skulle få värden att gå under kommer inte att hända, däremot kan det ändra värden inte minst baserat på hur vi väljer att skydda våra riskgrupper därför är det viktigt att alla tar sitt ansvar att begränsa smittspridningen nu oavsett om man är i en riskgrupp eller ej.
Inget virus har fått världen att gå under.
Hur skall någon kunna begränsa smittspridning när den inte ens har symtom.
Du kan ha smittan i kroppen och ger dig ut både idag och i morgon och smittar.
De som känner sig sjuka stannar hemma och har även de smittat innan de stannade hemma.
Det är ju ingen sjukling som går runt och smittar direkt.
Ska vi undvika att smitta riskgrupper är det bästa att hålla oss helt och hållet borta från dem men det går ju inte det heller.
Den här smittan får ha sin egna gång tills man får fram ett vaccin helt enkelt. Hur många som dör kommer att visa sig.
Men att jorden går under är inget jag kan tänka mig överhuvudtaget.
Att vi går omkring och smittar ovetande både så kallade riskgrupper och övriga är något vi får leva med, men ingen professor skall komma och beskylla någon för att de smittar när många inte ens vet att de bär på smittan.