Citat:
Om du orkar lyssna på en tysk virolog (han talar långsamt och tydligt) så är du säkert intresserad av en halvtimme med titeln "Handy-Apps können eine Perspektive bieten."
- Oj. Mina kunskaper i tyska borde vara bättre. Jag har svårt att hänga med, trots att Christian Drosten pratar mycket tydligt.
Såvida professor Drosten talar sanning, vilket jag tror att han gör, så har Anders Tegnell stått och ljugit för svenska folket. Christian Drosten förklarar att 46 % av smittspridningen sker presymptomatiskt, alltså innan individen känner av sjukdomen. Därutöver förekommer en mindre andel asymptomatisk spridning, av individer som aldrig känner av sjukdom. Anders Tegnell har avfärdat presymptomatisk spridning. Han har sagt att presymptomatisk spridning förvisso kan ske, men att omfattningen är minimal.
Citat:
- Spårning via mobiltelefon känns obehagligt, eftersom det ger myndigheterna möjlighet att följa individers rörelse i detalj. Ifall myndigheterna bygger upp sådana sofistikerade övervakningssystem, så finns en möjlighet att dessa återanvänds i andra syften än att bekämpa en epidemi.
När Christian Drosten diskuterar spårning via mobiltelefon, så bygger det på frivillighet. I så fall blir övervakningen mer acceptabel. Men användarna behöver kunna vara säkra på att spårningen upphör när dom själva önskar.
Ifall myndigheterna behöver använda tvångsåtgärder, så föredrar jag att myndigheterna använder grova verktyg, såsom avspärrningar och karantän. Avspärrningar och karantän ger så stora inskränkningar i medborgarnas liv, att myndigheterna inte kan upprätthålla inskränkningarna längre än nödvändigt för att hejda en epidemi. Det är omöjligt att i smyg låta barriärer stå kvar.