2020-04-05, 15:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Detta stämmer inte riktigt. Absolut har experter i många länder mer eller mindre hånat oss, men ärligt talat har jag inte sett någon tung aktör (myndighet, institution) från andra länder kritisera Sverige. Det rör sig om enskilda experter. Media väljer vilka de vill ge mest plats.

Och Tegnell har inte svarat på hånen utan varit professionell och respektfull. Oavsett vad man tycker om hans åsikter så ska man inte ta ifrån honom det.
Citera
2020-04-05, 15:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Källa på att Finland ligger efter i smittspridningen. När hade de sitt första fall?

Tegnell gills inte som källa.

Jag tänker inte ge dig en källa på något jag aldrig har påstått.

Förklaring till skillnad kan bero på olika faktorer.

För tidigt att dra någon slutsats.
Citera
2020-04-05, 15:03
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Det visar att det inte finns någon opposition värd namnet i det här landet.

Jag tror ingen partiledare vill ha Löfvens jobb just nu. De väntar tills valet om 2,5 år då vi förhoppningsvis har ett vaccin och kanske börjat få igång ekonomin igen.

Det är så vitt jag vet nästan bara USA som gjort politik av Corona. Men där är det ett konstant käbbel om allt och ett val drygt ett halvår bort.
Citera
2020-04-05, 15:04
Medlem
Pethuglins avatar
Stefan Löfven är skyldig till att Anders Tegnell har fått så stor roll i hanteringen av Coronapandemin.

Statsminister Stefan Löfven skiljer sig på ett viktigt sätt från sina företrädare. Han har inte strävat efter makten och ville aldrig ha jobbet som partiledare för Socialdemokraterna. Han blev övertalad. Som statsminister utmärker han sig genom att låta andra kliva fram. Ministrar och tjänstemän. Han har inga problem med att låta Lena Hallengren eller Magdalena Andersson föra regeringens talan på presskonferenserna, eller en statsepidemiolog vid namn Anders Tegnell.

Stefan Löfven delegerar makt och ansvar – på gott och ont. Men det är så han är. Det är en grundläggande del av hans personlighet.

– Han har ingen fåfäng sida. Han har inget behov av att fronta själv, säger en källa i hans närhet.

Han vill alltid vara väl underbyggd och inte gå på magkänsla, och då är det rimligt att lita på dem som ägnat sig åt detta hela livet. I det här fallet Anders Tegnell. Stefan har en väldigt stor tilltro till tjänstemännen.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/regeringens-okanda-krisstyrka/

Huvuden kommer nog att rulla när detta är över. Eller inte!
Den som lever kommer att se.

"Det är i första hand chefer som fattar beslut om skyddsutrustning som riskerar åtal enligt Tommy Iseskog Men finns direktiv uppifrån, som nu från politiker i regionledningen, så kan det straffrättsliga ansvaret hamna där. Även om fällande domar är ovanliga, tror han att vi kommer få se rättsprocesser om brister i arbetsmiljön, särskilt om vårdpersonal skulle avlida av covid-19."

Jag tror vi kommer få se chefer och kanske även politiker inför domstol, säger Tommy Iseskog.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arbetsgivare-kan-hamna-i-domstol-for-brister-i-vardpersonalens-skyddsklader
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Alla terminaler utom en på Arlanda är stängda. Är det nedstängning eller ej?

Precis som alla andra länder så råder delvis nedstängning. Graden varierar mellan länder, men det är aldrig antingen eller. Vissa saker har stängt, andra inte. Vad du väljer att kalla det, nedstängning eller ej, är upp till dig.

Bara för att andra länder har stängt så folk inte kan flyga betyder det inte att vi har stängt, vilket vi inte har. Handlar inte om vad man kallar det. Sverige är vidöppet. Än så länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Alla terminaler utom en på Arlanda är stängda. Är det nedstängning eller ej?

Precis som alla andra länder så råder delvis nedstängning. Graden varierar mellan länder, men det är aldrig antingen eller. Vissa saker har stängt, andra inte. Vad du väljer att kalla det, nedstängning eller ej, är upp till dig.

Du ar valkommen till Australien sa du kan jamfora sjalv nedstangningen har med 'nedstangningen' i Sverige.
Jag kan garantera dig att du snabbt inser vad ordet nedstangning betyder.
Var inte menat att lata overlagset eller nagot sadant, jag bara vill fa dig att se med egna ogon skillnaden
Citera
2020-04-05, 15:05
Medlem
SeanAverys avatar
Det kommer inte vara över på länge, iallafall inte i Sverige. Här har folk spatserat runt oskyddade i afärrer, resuranger m.m. Min gissning är att vi i början av nästa vecka kommer få se siffror vi inte sett förut om inte Tegnell myglar.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Bara 28 döda, börjar det plana ut nu i Sverige? Kan samhället öppnas upp igen i början av maj kanske?

Det har inte börjat än på riktigt. I synnerhet inte i Sverige som aldrig har stängt. Fast en nedstängning kommer.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ja det flögs såklart hit direkt från Kina.

Det är Kinas fel allt detta.

https://www.youtube.com/watch?v=bpQFCcSI0pU

Är det konstigt tycker du? Det var mer ett konstaterande av fakta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Positivt att peaken felbedömdes?!?!?

Detta måste vara bland det mest korkade jag har läst här i tråden. Hade han haft rätt när han sa att vi peakade så hade ju sjukvården kunnat hantera ALLA sjuka, med råge. Alla som hade behövt vård hade fått vård, dessutom den bästa vård de kunnat få. Ingen hade behövt väljas bort, medicinen hade räckt, skyddsutrustning hade funnits och de äldre äldre hade förskonats.

🤦🏼‍♀️

Om du vill missförstå mig så är det klart att du lyckas. Självklart hade det varit bättre om han hade rätt, och att vi nått peaken för länge sedan, men min poäng var lite annan.

Dessutom har ingen behövts väljas bort, och sjukvården har inte någonstans gått över bristningsgränsen. Inte ens i Stockholm. Innan du påstår att jag ljuger ber jag dig dubbelkolla detta, och om du ändå vill säga att jag har fel, så får du gärna ta med en källa. Vill påpeka också att prioriteringar är något som sker inom sjukvården regelbundet, corona eller ej.
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag kan ej glädjas då jag inte tror på siffrorna.
Tillströmningen till IVA är oförändrad.
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Datum_avliden Antal_avlidna
2020-03-11 1
2020-03-12 0
2020-03-13 1
2020-03-14 1
2020-03-15 2
2020-03-16 2
2020-03-17 1
2020-03-18 6
2020-03-19 7
2020-03-20 9
2020-03-21 8
2020-03-22 11
2020-03-23 9
2020-03-24 16
2020-03-25 24
2020-03-26 27
2020-03-27 32
2020-03-28 29
2020-03-29 29
2020-03-30 30
2020-03-31 36
2020-04-01 31
2020-04-02 43
2020-04-03 22
2020-04-04 6
2020-04-05 1

De senaste dagarnas siffror stämmer ju inte. Statistiskt nästan omöjligt.

Det sammanfaller ju med de nya direktiven om hårdare "triage" (se; avlivningar) i äldrevården och rapporter från ambulanspersonal att man bara tar in unga numer osv.

Om så är fallet så kan man ju ändå bara avskriva en viss andel dödsfall och neka ett visst antal patienter (får man väl ändå hoppas) och det kommer ju märkas om staplarna börjar öka i samma takt som innan igen. Om dom gör det och sedan lägger sig på en nivå precis under kapacitet istället för att sjunka så kan man anta att man avlivar högvis med äldre för att hålla det på "rätt" nivå. Likaså om dödsfallen börjar krypa ner i åldrarna och utkomsten för IVA fall radikalt förbättras. De "förbättringarna" är avlivade gamlingar.

Det enda egentliga sättet att kontrollera är att jämföra aktuell officiell total dödsstatistik mot föregående års.
Senast redigerad av milofo 2020-04-05 kl. 15:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu har Sverige haft en signifikant minskning ett par dagar men om det bara är tillfälligt återstår att se.
Ifall spridningen verkligen avtar kan man fråga sig varför, men naturligtvis kan folks medvetenhet ha ökat och man har blivit försiktigare med sociala kontakter.
Men vad händer om folk tror att faran är över? Kommer vi att få en ny våg. Jag tror dessvärre att detta redan är på väg att ske, men med en liten fördröjning.
Enligt min erfarenhet efter att ha varit ute i Stockholmsområdet i helgen så beror inte eventuellt minskning på att folk är försiktigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in