2020-04-05, 15:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Om du orkar lyssna på en tysk virolog (han talar långsamt och tydligt) så är du säkert intresserad av en halvtimme med titeln "Handy-Apps können eine Perspektive bieten."

- Oj. Mina kunskaper i tyska borde vara bättre. Jag har svårt att hänga med, trots att Christian Drosten pratar mycket tydligt.

Såvida professor Drosten talar sanning, vilket jag tror att han gör, så har Anders Tegnell stått och ljugit för svenska folket. Christian Drosten förklarar att 46 % av smittspridningen sker presymptomatiskt, alltså innan individen känner av sjukdomen. Därutöver förekommer en mindre andel asymptomatisk spridning, av individer som aldrig känner av sjukdom. Anders Tegnell har avfärdat presymptomatisk spridning. Han har sagt att presymptomatisk spridning förvisso kan ske, men att omfattningen är minimal.

Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Han rapporterar från de senaste veckornas/månadernas forskningsrapporter och redogör för olika metoder att sänka R. Enligt honom kan en spårningsapp i våra telefoner ha en ungefär jämförbar effekt med en långtgående lockdown.

- Spårning via mobiltelefon känns obehagligt, eftersom det ger myndigheterna möjlighet att följa individers rörelse i detalj. Ifall myndigheterna bygger upp sådana sofistikerade övervakningssystem, så finns en möjlighet att dessa återanvänds i andra syften än att bekämpa en epidemi.

När Christian Drosten diskuterar spårning via mobiltelefon, så bygger det på frivillighet. I så fall blir övervakningen mer acceptabel. Men användarna behöver kunna vara säkra på att spårningen upphör när dom själva önskar.

Ifall myndigheterna behöver använda tvångsåtgärder, så föredrar jag att myndigheterna använder grova verktyg, såsom avspärrningar och karantän. Avspärrningar och karantän ger så stora inskränkningar i medborgarnas liv, att myndigheterna inte kan upprätthålla inskränkningarna längre än nödvändigt för att hejda en epidemi. Det är omöjligt att i smyg låta barriärer stå kvar.
Citera
2020-04-05, 15:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Bara för att andra länder har stängt så folk inte kan flyga betyder det inte att vi har stängt, vilket vi inte har. Handlar inte om vad man kallar det. Sverige är vidöppet. Än så länge.
Fast varje stängd terminal är också en stängd arbetsplats. Det handlar inte bara om flygplan och resenärer som kommer och går.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Det är typiskt att användare OY inte granskar detta kritiskt. En medlöpare, som så många andra.

Det Tegnell säger stämmer ju inte. Eftersom vi testat så få människor i Sverige och så få läggs in och registreras som coronasjuka,och enbart tillåts dö i hemmavid eller på ålderdomshem, och tester inte görs efter döden inträffat, så spelar det ingen roll hur mycket statistik man använder sig av och att vi är transparenta med personnummer i Sverige.

Förklara det, tack.
Tror du att man testar efter döden för andra sjukdomar, t ex influensa? Det är nämligen det som är det intressanta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Du ar valkommen till Australien sa du kan jamfora sjalv nedstangningen har med 'nedstangningen' i Sverige.
Jag kan garantera dig att du snabbt inser vad ordet nedstangning betyder.
Var inte menat att lata overlagset eller nagot sadant, jag bara vill fa dig att se med egna ogon skillnaden
Du menar att pubarna är stängda😉
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckham0290
Igår visade Östergötland 0 nya smittade vilket jag tycker är helskumt och idag nästan 100

Vad tror du, kan det vara så att det inte rapporterades något igår och att dagens rapport därför avser nya sedan i fredags.

Viktigast av allt för många här är att vi lägger mycket resurser på att ha liverapportering av döda och smittade. Har vi inte det är det genast mörkande.

Eller ska kanske sjukvården få göra sitt huvuduppdrag och ibland låta rapportering ske när det finns tid för det?
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Intresserad av trovärdighet? Kom med källor inte enbart kända för sina vinklade "nyheter" och selektiva "fakta".

Finns det annat än vinklade och selektiva nyheter?
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Allting är så osäkert kring coronaviruset. Det mest bekymmersamma aspekten av coronaviruset i Sverige är att antal nya fall går upp och ner som en berg-och dalbana. Det gör att det är svårt att sia om hur coronavirusets spridning ska utvecklas i landet.
Nja, erfarenten från tidigare helger talar för att vi får en tresiffrig ökning imorgon
Citera
Avstängd
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det spelar ingen roll om han påtalat det igen eller ej. Här är en senare artikel i Breitbart.

Dark Money Progressive Groups Spending Millions to Politicize Coronavirus, Spread Fear
A Democrat-aligned Super PAC announced on Tuesday that it will spend $5 million on negative ads targeting President Trump’s response to the coronavirus.
https://www.breitbart.com/politics/2020/03/18/dark-money-progressive-groups-spending-millions-to-politicize-coronavirus-spread-fear/

🤡

Jag tyckte du skrev att Trump inte ändrat sin retorik? Nu spelar det inte längre någon roll vad han säger?

Hur vore det om du lyssnade på vad han själv säger i sin helhet i egen person från oklippta presskonferenser? De går rätt sent (ska börja kl 23:00 svensk tid men är oftast försenade) och pågår lång in efter midnatt. Han tar även frågor från media i dessa.

...eller kan du leva kvar i en bubbla där du tror att Trump ser Corona som fake news och demokratiskt hoax. Du gör som du själv behagar.
Citera
2020-04-05, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag kan ej glädjas då jag inte tror på siffrorna.
Tillströmningen till IVA är oförändrad.
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Datum_avliden Antal_avlidna
2020-03-11 1
2020-03-12 0
2020-03-13 1
2020-03-14 1
2020-03-15 2
2020-03-16 2
2020-03-17 1
2020-03-18 6
2020-03-19 7
2020-03-20 9
2020-03-21 8
2020-03-22 11
2020-03-23 9
2020-03-24 16
2020-03-25 24
2020-03-26 27
2020-03-27 32
2020-03-28 29
2020-03-29 29
2020-03-30 30
2020-03-31 36
2020-04-01 31
2020-04-02 43
2020-04-03 22
2020-04-04 6
2020-04-05 1

De senaste dagarnas siffror stämmer ju inte. Statistiskt nästan omöjligt.

Det står ju på c19s hemsida att det är +31 som dött idag 5 april, hittills.
Senast redigerad av Martlet 2020-04-05 kl. 15:24.
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Och om vården inte hade funkat hur många hade dött i cancer?

Nu är ju defacto att av dom 373 som dött i sverige är 88% över 70 år. Alla vi andra som inte är i riskgruppen (ålder eller sjukdommar) kan leva vår liv precis som vanligt.

Risken att överhuvudtaget dö av corona är 0,6% enligt både WHO och Norge. Så chansen att du skulle dö av corona om du inte tillhör riskgruppen är näst intill obefintlig.

Har märkt att överhängande användare (som skriver i den här tråden) som tror att världen ska gå under, eller vill att hela världen ska stänga ner är folk som är arbetslösa/sjukskriva, och som i dom flesta fall ligger höger om SD i politik.

Att ta behandling av cancer som ett incitament för att sjukvården skall fungerar under en viruspandemi är felaktigt. Cancer smittar inte och du får inte en dubblering var 5 dag av cancerfall i sverige som sjukvården måste akut behandla dvs resurser behövs som inte finns.

Vad jag känner till är väll Who CFR fortfarande 3,4% för världen, om norige gjort ngn prognos känner jag inte till men dessa låga prognoser brukar bygga på att personer får vård när de behöver den. Det är just det som är den stora utmaningen att vården inte räcker till det hjälper inte att ha 500 top-notch iva platser om du behöver t ex 5000 det gör att människor dör som annars hade klarat sig vilket gör att dödligheten blir mycket högre. I dagsläget behöver ca 1 av 4 som inte är i någon riskgrupp intensivvård https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Utan denna vård hade de antagligen dött, så nej det drabbar inte bara de i riskgrupperna om dessutom sjukvården inte klarar av belastningen kommer många som ej är i riskgrupperna att dö ockdå. Detta har vi inte sett ännu men det kommer om vi inte lyckas begränsa smittspridningen.

Att det här viruset skulle få värden att gå under kommer inte att hända, däremot kan det ändra värden inte minst baserat på hur vi väljer att skydda våra riskgrupper därför är det viktigt att alla tar sitt ansvar att begränsa smittspridningen nu oavsett om man är i en riskgrupp eller ej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Någon i tråden påstår att Kinas siffror bygger på det som Lastbilschaufförer har tagit fram. Så jag vet inte om alla siffror går att jämföra.

Just Kinas siffror skulle jag väl kanske inte satsa mina besparingar på, men att insinuera (vilket Tegnell gjorde) att enbart Sverige kan räkna ordentligt och ha tillförlitliga siffror, det är inte bara pinsamt, utan direkt ohederligt. Varför skulle Sverige helt plötsligt ha de tillförlitligaste siffrorna?

Personnummer bla bla, som nån skrev härinne, vilka länder jämför han Sverige med? Indien och Somalia? Personnummer (motsvarigheten till) är väl för fan inget unikt för Sverige.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Intresserad av trovärdighet? Kom med källor inte enbart kända för sina vinklade "nyheter" och selektiva "fakta".

Vill du så kan du gå vidare från de sidorna till andra källor som skriver samma sak.
Jag undviker msm så mycket jag kan och länkar oftast inte dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in