2020-04-03, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja vad är det som sker i Frankrike? Är det efter släpande siffror? 1120 nya dödsfall, jag blev paff och USA som köpte deras andningsskydd framför näsan på dom.

Ecuador där gatorna fylls av stanken av döda, i värmen blir de fort ett problem.
Det har varit en dålig dag. Finns det något hopp eller blir nästa ännu värre.

Det har nog något mer rapporteringen att göra. Men när det gäller nya fall så ser det ganska bra ut för Frankrike. Kraftig minskning senaste dagarna.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Inte ge upp men fightas på smartast sätt där man tar hänsyn till olika faktorer. Sverige har inte givit upp utan har vidtagit massvis med åtgärder. Det är inte karantän mot ingenting utan karantän mot riktade åtgärder

En taktik där man tillåter fienden att växa i numerär är dömd att misslyckas. Här gällde det att så fort som möjligt stänga allt man kan och parallellt bygga upp vårdresurser.

Sveriges politik är att spendera så lite pengar som möjligt på att rädda liv. Det lilla som ändå gjorts har vi lokala sjukhuschefer samt FMV att tacka för.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Fick ett brev från min läkare; han vill att jag går ner i min dos av cellgift, har inte cancer utan en autoimmunsjukdom - jag ligger bra till i vita blodkroppar, men har valt att gå ner i dos eftersom läkaren rekommenderar detta. Jag vill tillägga att jag efter min diagnos aldrig haft en luftvägsinfektion eller någon annan sjukdom.

Förutom när cellgiftet togs ifrån mig då jag låg alltför lågt i vita blodkroppar. När det togs ifrån mig kom sjukdomen tillbaka + influensa x2 + den autoimmuna sjukdomen

Nu har jag cellgift igen och det som kommer att skydda mig från denna sjukdom. Cellgiftet kommer förhindra att mitt redan överaktiva immunförsvar reagerar på viruset. Jag har tittat på klipp från USA där läkare råder sina patienter med autoimmuna sjukdomar att äta immunsuppresiva läkemedel eftersom man tror att det kan förhindra den slags överreaktion som kan bli kritisk.

Och av vad man kan se hittills verkar det inte finnas någon överrepresentation bland de med autoimmun-sjukdom; förutom diabetes

*Det går ju så klart inte jämföra med cancerpatienter som går på mycket tyngre grejer.

Men vad det inte just den överaktiva biten som var så farlig med coronaviruset? Att immunsystemet går på högvarv till den grad att den börjar bekämpa kroppens egna celler?

Sen exakt hur det skulle påverka dig med din medicinering vet ju inte jag, men kolla en extra gång innan du går för självsäkert ut i samhället, för läkare är inte alltid helt pålitliga. Det finns fler idiotläkare där ute än det finns riktigt bra kan jag säga!
Citera
2020-04-03, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Menar du att det dör fler personer per vecka/månad nu i Italien och Spanien än det gjorde vid samma tid förra året?

Det dör fler utöver ett förväntat genomsnitt ja. Och då kan man se överdödlighet varje vinter pga av exempelvis influensa eller som nu Corona. Bara att följa kurvorna vecka för vecka och land så kan man matcha det mot hur länderna även rapporterar dödsfall.
Citera
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Hur känns det att Löfvén nu är envåldshärskare tycker du?
Spännande tider minst sagt
ganska komiskt, dagligen häcklar vi Trump och Putin ... men se på oss själva nu ...
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Fast hon säger inte att hon inte skulle besöka utan munskydd. Hon säger att hon i nuläget inte skulle besöka en IVA under några omständigheter nu.

Kan va ett sätt att ducka frågan, kan va för att på IVA har man lite annat för sig än att ta emot ministrar.

Nä, men vårdpersonal skall "besöka" IVA, och dessutom utan skyddsutrustning, tycker hon?

Jävla hycklare är vad hon är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Såhär.

1. Ingen nationell karantän alls. Dock en karantän av åldringar i Stockholm. Men ska man införa en nationell karantän ska det ske direkt, annars är det meningslöst.

2. Vi skulle satt alla hemresande svenskar i 2 veckors karantän från början. Kontrollerad karantän. Folk från Italien, Kina, Iran, Österrike
Egentligen, kan jag tycka, skulle det ha varit inreseförbud för alla Kineser när deras städer började sättas i karantän. Det hade förmodligen kostat mycket mindre än det gör nu...
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
...

Hade Sverige agerat annorlunda initiellt om Corona ansetts som luftburet? (Vilket nu bekräftas över hela världen).

...
Nej, varför skulle man ha gjort det?
Det handlar helt enkelt om att göra tvärtom för att slå världen med häpnad. Att förstärka Sverigebilden genom att vara de coola som motar bort viruset med handhjärtan och ”sunda statsfinanser”.

Troligtvis har man trott att man skulle ro det i land, öka den höga svansföringen och likt efter WW2 kapitalisera på andra länders elände.
Citera
2020-04-03, 23:46
Avslutad
Citat:
”– Sjukvården är inte öppet ärlig med att vi redan har en katastrofsjukvård där man inte prioriterar de som man bedömer är sjukast, utan de som man bedömer har störst chans att rädda.

Sjuksköterskan ger två exempel från förra veckan. Det första var en 73-årig patient som hade jobbigt med andningen och sviktande syresättning, sannolikt handlade det om covid-19.

– Man beslutade att inte intubera vid behov, att inte ha hjärt- och lungräddning vid behov, att inte ge intensivvård. I stället blev det en vanlig vårdavdelning. Trots att det var en grundfrisk patient med en uttrycklig vilja att överleva.

Vad kommer att ske de närmaste veckorna?

– 600 vårdplatser på Älvsjömässan kommer inte att räcka.

Hur borde sjukvården i Stockholm hantera situationen?

– Egentligen finns inget att göra. Det är kört för länge sedan. Man har sålt ut och avvecklat sjukhus, avvecklat vårdplatser, avvecklat beredskapsvård. Egentligen är det kört.

Har personalen tillräcklig skyddsutrustning?

– Än så länge kan vi skydda oss på akuten. Men i dag har jag inte ens hälften av de skydden jag hade för tre veckor sedan. Då hade jag dubbla handskar och tejpade lager och pappershuva och högklassiga andningsskydd för att ta hand om patienter utan hosta. I dag har jag ett tunt pappersskydd över munnen och ett visir när jag har hand om någon som hostar.
Hur länge orkar personalen?

– Många jobbar redan tolvtimmarspass i Stockholm. Ingen klarar det särskilt länge. Staten ger 50 miljarder till finanssektorn. I Stockholms län får sjukvårdspersonalen löften om att parkera gratis.

https://www.aftonbladet.se/a/9v4z2q
Citera
2020-04-03, 23:47
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det var det Tegnell och Stefan inte ville att skulle hända. De trodde att de kunde styra virusets framfart så att sjukvården hann med riskgrupper. Förstår själva tänket, men de struntade i för många saker efter vägen. Och ärligt talat tror jag att de tänkte. Sånt händer inte i Sverige. Det är inte så farligt.
När de sedan ser att dödssiffror ökar sätter de in åtgärder som är verkningslösa eftersom det redan spridit sig snabbare än de trodde.
Börjar det komma upp i några hundra döda om dagen då räcker inte sjukhusets resurser till och då ökar dödstalet ännu mer. Blir som ett löpande band antar jag. En kommer in, de hinner inte riktigt med det de skall med patienten innan nästa kommer och sedan kommer det in fem åt gången osv. De ville stoppa den här kurvan genom att inte göra något mer än att prata om riskgrupper, tvätta händer, undvik att åka bort på påsklovet mm. Blev lite felräkningar.
Ja håller med tror även att de drabbades nog av förnekelse som så många andra, man skall inte glömma att Tengnell och FHM konstant har underskattat viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nej, varför skulle man ha gjort det?
Det handlar helt enkelt om att göra tvärtom för att slå världen med häpnad. Att förstärka Sverigebilden genom att vara de coola som motar bort viruset med handhjärtan och ”sunda statsfinanser”.

Troligtvis har man trott att man skulle ro det i land, öka den höga svansföringen och likt efter WW2 kapitalisera på andra länders elände.
Det skulle ha varit inreseförbud för Kineser så fort deras städer började sättas i karantän...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Hur känns det att Löfvén nu är envåldshärskare tycker du?
Spännande tider minst sagt
Inte bra såklart rent teoretiskt. Men det bästa för oppositionen vore trots allt att han börjar leka Erdogan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in