2020-04-03, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ser man dödsorsakerna i den statistiken? Annars säger den väldigt lite om Covid-19.

Vad är det du tror det är som hänt i Italien och Spanien senaste veckorna? Och varför går deras kurvor upp nu över det normala genomsnittet? Kan det finnas en koppling till Covid-19?

Tänk lite.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Mm..
Det är ju inte så himla knivigt att lista ut.
Detta virus kommer att fortsätta härja fritt tills vi får ett vaccin, det muterar till något snällare, eller så många döda att det inte finns någon kvar att infektera.
Vad tror du själv?

Jojo- men vad händer under tiden tills vi fått vaccin med västvärlden och civilisationen?? Till slut måste vi ut och tjäna ihop till brödfödan så är det bara.
Gissningvis dör väl än sisådär 10 tusen pers här i första fasen men sen ger vi upp och återgår i arbete men alla tänker på avstånd och har ansiktsmask och man hoppas man inte ska kräva sjukvård och livet suger och man får käka konserver och jobba som blåbärsplockare.

Och när allt är över?
Allt kan hända... Allt kan lika gärna bli bättre! Eller så blir det västvärldens undergång.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Länk på detta?

När jag kollar här så betalar Sverige 140 procent mer än Frankrike.

https://www.europaportalen.se/2016/03/svenskarna-har-nast-hogsta-eu-avgiften
Du blandar äpplen och päron, ärthjärna.
Du har valt per person, men det är oväsentligt.

Frankrikes nettoavgift är den näst största, tvåa efter Tyskland, och betalar ca 3 ggr så mycket som Sverige.
Vilket blir mest kännbart för EU sett till detta om Sverige eller Frankrike kliver av?

Sverige ligger sjua, och femman Italien betalar dubbelt så mycket som oss.

https://www.europaportalen.se/2016/03/svenskarna-har-nast-hogsta-eu-avgiften
Citera
2020-04-03, 23:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Har gått 4 veckor i Italien.

Det behövs bara en anställd på ett äldreboende som smittar. Då spelar det ingen roll att det är karantän. Det bara rullat på och en efter en efter en för av gamlingarna. För dessvärre går det ju inte att lämna gamlingarna i fred.

Och de andra anställda blir i sin tur smittade, går hem och smittar sin familj. Likadant med de som jobbar på sjukhus. De blir smittade, smittar sin familj etc.

Även ett land i karantän har människor som jobbar och blir sjuka och för smittan vidare.

Ett av företagen inom äldreboenden i Sthlm hade för någon dag sen fått 250 av de äldre smittade och 50 hade dött. I dag är siffran säkert större. Då var det sammanlagt 400 på äldreboenden i Sthlm smittade. Idag är nog siffran större.

Det luriga med sjukdomen är en inkubationstid på upp till 14 dagar och att det tar många gånger 2 veckor eller mer innan men dör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Sverige.

Har vi inte gjort någonting alls i Sverige ? Hur menar du nu? Du får gärna utveckla ordentligt
Citera
Medlem
Jag undrar om den här paniken kommer underminera framtida mindre akuta hot som folk bara pratar om men inte påverkas av. Det jag tänker främst på är såklart att 2019 var en orgie av artiklar/inlägg om klimathotet.
Citera
2020-04-03, 23:41
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vad är det du tror det är som hänt i Italien och Spanien senaste veckorna? Och varför går deras kurvor upp nu över det normala genomsnittet? Kan det finnas en koppling till Covid-19?

Tänk lite.

Menar du att det dör fler personer per vecka/månad nu i Italien och Spanien än det gjorde vid samma tid förra året?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Hur högt tryck har du då? Gissar på att du är i 41 års åldern?

Varierar mkt över dygnet, tror det var allt mellan 150-199 när det var omedicinerat, (de gjorde 24h-mätningar). Sen har väl det genomsnittliga trycket över dygnet gått ner "ganska bra", efter jag fick medicinen. Ligger dock fortfarande lite högt generellt tror jag. Ja jag är i den åldern. Nu ska jag inte gå för mkt offtopic för tråden här iofs, så..

Men om ngn i tråden är kunnig om blodtryck som riskfaktor för Corona så kan ju denne flika in, är nog intressant för många. Tror jag läste nånstans att så många som 1/3 av svenskar har högt blodtryck. Så det berör ju rätt många människor...
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ja, och vi kommer tveklöst se fler åtgärder, tror inte heller vi kan jämföra Wuhan med Sverige då det är helt olika förutsättningar.

Troligen runt 50k döda runt Wuhan men jag tror knappast siffran stoppar där, nu pratar man om en "andra" våg men det är givetvis fortfarande den första som fortsätter slå nu när folk fått sin frihet åter.

Tror och hoppas att Wuhanviruset inte kommer slå så hårt mot Sverige då vi har goda förutsättningar och en taktik som passar just här.

Om tro kan flytta på berg så får vi hoppas.
Citera
2020-04-03, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Men under de tre månderna har de väl makten att stifta en ny lag om att det ska gälla för gott???
Det är kanske är en av orsakerna till att Moderaterna vill ha veto för riksdagen. Riksdagen kan senare reversera regeringens beslut om dom ser det som galet.

Allt kan ju vara en rökridå också för att ytterligare avsäga sig ansvar senare. Dom kanske hoppas på att det inte går igenom och kan senare säga att det är Moderaterna fel som bakband regeringen. För att forsätta i samma spår som nu behöver dom inget mer makt. Går det igenom så måste dom använda makten till något för annars kommer dom anses som lama.
Citera
2020-04-03, 23:43
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Vi är inte varandras motpoler och vi ser nog i grunden ungefär lika på mycket. Men jag tycker inte att det är upprörande att man töjer i lagstiftningen i coronakrisen nej. Samma om det vore krig, nej jag tycker inte regeringen gör fel att lyfta detta förslag.
Kan instämma till viss del, men felet är att man (sossarna + JA) ger sig själva oinskränkt makt i Coronans namn. Var är problemet om beslutet tar några timmar extra som nu? Tycker du att besluten varit för långsamma ... då är du nog tämligen ensam om det ...
Citera
2020-04-03, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Pajasen Stefan är som han är, en jöns. Tegnell har gjort sina misstag men hans taktik och strategi överlag väger tyngre än misstagen. Jag är glad att vi har honom och ingen ab dom andra. Vad jag vet var det knappt nått land som satte alla hemvändare i kontrollerad karantän

Hur känns det att Löfvén nu är envåldshärskare tycker du?
Spännande tider minst sagt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in