Citat:
Ursprungligen postat av
sk33
Den nya slappa linjen med högre ersättningar vid kortare medlemskap är för att nu blir många medelklass-borgarväljare arbetslösa och kan inte räkna med jobb på några månader, ett halvår kanske. Men de sitter med lån på huset, bilen. Synd om dem. Vid krisen 2008-2009 när, tja, hur många var det, 100 000 industrijobb försvann så var det inte samma daltande. De arbetare som fick ha kvar jobbet fick dessutom oftast sämre arbetsvillkor och löneutveckling.
Sedan är det såklart så att det är enklare att pytsa in pengar i a-kassan än att betala ut försörjningsstöd, för staten, och det håller uppe konsumtionen bättre vilket behövs nu antar jag.
Får se hur hårda arbetsförmedlingen är med jobbsökeriet. Jag utgår ifrån att (lågutbildade) IT-konsulter inte kan tacka nej till jobb som, eh, jordgubbsplockare?
Tillägg: Visst stänger staten ner vissa arbetsplatser, men egentligen väldigt få än så länge. Att banjospelare, lunchrestauranger, nagelskulptörer, eventfixare, etc, går dåligt nu är inte statens fel. Att fler kvalificerar sig till A-kassa är bra, men att taket höjs rejält NU är ett hån mot alla arbetare som i många år fått 80% (eller mindre) av lönen när de blivit av med jobbet. När finare folk blir av med jobbet så höjs alltså taket direkt. Varför? Vilka partier är för det?
Jag åkte dit som fan under den krisen, hade ingen a-kassa och blev av med jobbet, fick ett nytt jobb på en gång precis som jag räknat med ifall jag skulle bli av med jobbet men där fick jag bara vara kvar i 3 månader för dom tappade ca 40% av deras omsättning. Och sen var det helt omöjligt att hitta något nytt.
Inte ens soc fick jag hjälp av. Det blev en massa skulder, kronofogden och jag blev av med lägenheten så jag fick flytta hem till mamma igen... Det tog 5-6 år innan jag var tillbaka på noll igen utan några anmärkningar.
Halva ungdomen rakt ner i skiten.
Jag gick så klart med i a-kassan så fort jag fick ett jobb igen, men det var bara ytterligare en pungspark. Alla pengar som jag lagt på den försäkringspremien hade gjort mer nytta om man lagt det till bufferten.