2020-04-02, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Dina kollegor som inte är med i facket surfar på dina surt förvärvade slantar varje dag. Låt dom höra det. Vem fan kommer till en fest utan öl och dricker upp polarnas bärs samtidigt som man hånflinar och säger "fan vad dumma ni är som betalar för ert och mitt dricka".

enig, bra liknelse.
Citera
2020-04-02, 19:50
Medlem
macknus avatar
Citat:
Dina kollegor som inte är med i facket surfar på dina surt förvärvade slantar varje dag. Låt dom höra det. Vem fan kommer till en fest utan öl och dricker upp polarnas bärs samtidigt som man hånflinar och säger "fan vad dumma ni är som betalar för ert och mitt dricka".

Fast a-kassan är skattepengar så han är med och betalar för den lika mycket som alla andra vare sig man är med i facket och a-kassan eller inget.
Citera
2020-04-02, 19:51
Medlem
Vansterpartiets avatar
Ser inte vad facket har för del i denna fråga. A-kassa är ju liknande en försäkring, har man inte tecknat den så ska man heller inte få några pengar. Precis som man bör låta socialfall som pissar på samhället självdö.
Citera
2020-04-02, 19:53
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Ser inte vad facket har för del i denna fråga. A-kassa är ju liknande en försäkring, har man inte tecknat den så ska man heller inte få några pengar. Precis som man bör låta socialfall som pissar på samhället självdö.

Medlemsantalet till facken ökar också kraftigt just nu.
Citera
2020-04-02, 19:55
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Fast a-kassan är skattepengar så han är med och betalar för den lika mycket som alla andra vare sig man är med i facket och a-kassan eller inget.

Klart att den är delvis finansierad genom skattemedel, men också via avgifter. Varför tror du avgiften är låg i branscher med låg arbetslöshet?
Citera
2020-04-02, 20:04
Medlem
macknus avatar
Citat:
Klart att den är delvis finansierad genom skattemedel, men också via avgifter. Varför tror du avgiften är låg i branscher med låg arbetslöshet?

Den är till troligen nästan 100% finansierad genom skatten, avgiften är huvudsakligen för administrationen.
Citera
2020-04-02, 20:08
Medlem
Jävla idiot. Fuck you.
Citera
2020-04-02, 20:20
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nix! Jag står mitt kast! Har en buffert så jag klarar mig några år ...

Sedan är det ju inte bara att ta ut A-kassa, det är väl en massa dribbel med arbetsförmedlingen och sådan också!

Hade jag inte haft mitt på det torra så hade jag garanterat varit med i A-kassan!

Inte många som är lika kloka som du med en buffert. Vi får hoppas att här drar över och att människor med en relativ otrygg anställning förstår att man antingen kan lägga undan lite av sin lön alternativt betala in till A-kassan. Eller stå naken när det börja blåsa.
Citera
2020-04-02, 21:32
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
Ok tack, så jag kan vara arbetslös under tiden jag söker efter ersättning bara jag jobbat senaste 12 månaderna? Jag trodde man behövde vara under uppsägningsperioden för att få ansöka?

Ja det kan du göra. Du kan ansäka om medlemsskap precis när du vill. Men är det exempelvis 3 månader sen du jobbade är det ju bara 6 månader av 12 som du kan tillgodoräkna dig. Först dom tre du reda nvarit arbetslös och sen dom tre månaderna för kvalifikation.

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Så vad innebär det i praktiken? En nyligen sparkad 20 åring, vad skulle han/hon få som aldrig varit med i a kassan?

beror på hur mycket du jobbat.

Citat från valfri akassa:

"Det här är arbetsvillkoret
En förutsättning för att ha rätt till ersättning från a-kassan är att du uppfyller ett arbetsvillkor. Arbetsvillkoret innebär att du ska ha arbetat i en viss omfattning innan du blev arbetslös.

Arbetsvillkoret ska vara uppfyllt under en ramtid som i normalfallet är de 12 månaderna innan du anmälde dig på Arbetsförmedlingen. När vi avgör vilka månader som ingår i din ramtid bortser vi från månader som du har varit förhindrad att arbeta på grund av till exempel sjukdom, föräldraledighet eller heltidsstudier. Det är tid som kan hoppas över och ingår inte i arbetsvillkoret.

Du uppfyller ett arbetsvillkor om du under ramtiden har förvärvsarbetat i minst sex kalendermånader. Alla sex månader måste innehålla minst 80 arbetade timmar.

Du kan också uppfylla ett arbetsvillkor om du har förvärvsarbetat i minst 480 timmar under sex sammanhängande kalendermånader. Alla månader måste innehålla minst 50 arbetade timmar."
Citera
2020-04-03, 00:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Visst är det så, men det är en försvinnande liten andel och är inte med i statsbudgeten. Det finns även statlig produktion som exporteras, men även det är struntsummor relativt sätt och är inte direkt det Sverige tjänar pengar på.

Exakt! Sverige är inte Monaco även om finansministern verkar tro det ibland!
Citera
2020-04-03, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Exakt! Sverige är inte Monaco även om finansministern verkar tro det ibland!
OK så du har bättre insikt i statsfinanserna än finansministern?

Ärlig fråga . . .
Citera
2020-04-03, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Regeringen presenterade nyss betydande lättnader för att fler ska kunna anmäla sig och lättare kunna dra nytta av a-kassan.

Tycker ni det är rätt?

Vad säger ni som solidariskt i många år betalt till fack och a-kassa om att folk som själva inte bidragit och i många fall tom hånat er, som sosse-losers som varit med, nu glider in på pannkakan?

Vad tänker ni som haft ståndpunkten att facket och a-kassan är till för förlorare, som ni inte tjänar på att bidra till, om att ni nu välkomnas med öppna armar och själva får en ekonomisk hjälp som ni tidigare varit mot?

Borde folk som inte sett om sitt hus och eller tycker att Sverige har för mycket bidragsparasiter nu själva också få stå sitt kast?

Allt som är relaterat till ämnet är fritt för min del att diskutera men huvudfrågan är den moraliska aspekten enligt ovan.

Hoppas ni fått en fin start på veckan och ha en riktigt trevlig kväll!

Inte dåligt att endast behöva teckna försäkring när det har hänt något. Som att teckna hemförsäkring när huset står i höga lågor..

Men generellt är det typiskt Sverige. Pissa på dem som gör rätt för sig o sköter sig.. Hulda om och gulla med misskötsamma, kriminella o allt annat löst, snålt o lat pack som finns.

Solidaritet i absurdum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in