2020-03-31, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brownisboring
Man ger inte denna möjlighet för att curla folk utan för att ekonomin ska fortsätta så stabilt som möjligt. Det tycker jag är ett bra beslut, folk utan akassa kommer försörjas ändå - men då med socialbidrag och risk att bostadsmarknaden tar sig en rejäl törn. Så denna lösning ser jag som väldigt bra! Har själv betalat akassa i urminnesrider men sitter inte o är småsint i en tid som denna. Det är kris, vafan fatta!!

Glädjande att se ett vettigt inlägg i denna tråden.

Man nästan misstänker att folk är så ogina för att de tror sig kunna kapitalisera på sina medmänniskors olycka
Citera
2020-03-31, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Företaget där jag varit anställd lämnade in konkursansökan idag. Har inte fått någon lön denna månaden men är med i a-kassa samt har rätt till statlig lönegaranti under 3 månader.

Min fråga är vad som händer efter konkurs. Kan jag söka ersättning från a-kassa direkt efter konkursen eller måste jag först vänta på ett riktigt dokument att min anställning är avslutad?

Kan konkursförvaltaren kräva att jag står till förfogande efter konkursen med att t.ex. avsluta pågående projekt och dylikt under tiden som statlig lönegaranti betalas ut?

Hej,

Jag jobbar för en av Sveriges A-kassor och tänkte gå in och svara på lite frågor då det verkar vara mycket kring detta ämnet nu. Du kan inte få ersättning eller ansöka om ersättning under tiden du har lönegaranti, den måste löpa ut.
Senast redigerad av Kebabpizza123 2020-03-31 kl. 22:44.
Citera
2020-03-31, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carcassonne
vad händer om man blir arbetslös efter att ha varit med i a-kassan t.ex. 11 månader?
Om man har haft heltidsarbete under lika lång tid.
Får man full ersättning efter en månad eller hur fungerar det?

Du kommer då få en grundersättning, sen när du uppfyller ett medlemsvillkor så måste du ha ett avbrott i din period för att kunna prövas för inkomstbaserad ersättning.
Citera
2020-03-31, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av white-power
Vilken a-kassa ska man välja som är bästa utan krångel?

Akademikernas A-kassa eller unionen? Elle nåt annat förslag?

Det spelar inte så stor roll, alla akassor har samma regler det som skiljer sig mest är väl handläggartiden dvs den tid det tar för dem att titta igenom dina intyg och fatta ett beslut i ärendet. Du får ringa runt och höra vilka som har lägst handläggartid.
Citera
2020-03-31, 23:05
Medlem
Jag har aldrig varit med i någon a-kassa och har nu blivit varslad från mitt fasta jobb pga Corona.

Anledningen till att jag aldrig varit med är för att jag aldrig trott att jag någonsin skulle ha problem att hitta ett jobb och för att jag inte vill leva på staten. Jag skulle hellre städa eller stå på donken 200h/mån för att överleva.

När nu politikerna bestämmer sig för att stänga ned Sverige så måste de också ta konsekvenserna för det. Chanserna för mig att hitta ett nytt jobb i dessa tider är minimal och något socialbidrag har jag inte rätt till utan att sälja bostad i förlust och stå i personlig konkurs.

Att vi då får 3 mån på oss med uppsägningstid och semesterersättning gör att vi kommer att överleva, även om det blir att sälja bil och säga upp allt lyx för oss som tjänar lite mer.

Detta är bara tillfälligt och det är som sagt regeringens fel att skattebetalarna blir arbetslösa. Skulle de inte hjälpa oss nu kan de fetglömma att vi jobbar vitt i Sverige igen. Vi har betalat mycket mer bidrag till folket än vad a-kasseavgiften gjort.
Citera
2020-03-31, 23:18
Medlem
dobbelinas avatar
Jag kan förstå bitterheten hos dom som betalat in till A-kassan i åratal
före den här regeländringen.
Jag kan också förstå om många väljer att avsluta sitt medlemskap efter
den här krisen.
Faktum är att jag tror att corona kommer att vara dödsstöten för A-kassan.
Den kommer förmodligen att ersättas av någon obligatoriskt variant istället,
som kommer att vara centraliserad.
Det nuvarande systemet är otroligt ineffektivt, med alla dessa olika kassor
som skall administreras av låtsasjobbare.

Dom sista spillrorna av den här fackförbundsreliken kommer snart vara förpassat
till historiens malpåse.
Senast redigerad av dobbelina 2020-03-31 kl. 23:38.
Citera
2020-04-01, 00:01
Medlem
sk33s avatar
Den nya slappa linjen med högre ersättningar vid kortare medlemskap är för att nu blir många medelklass-borgarväljare arbetslösa och kan inte räkna med jobb på några månader, ett halvår kanske. Men de sitter med lån på huset, bilen. Synd om dem. Vid krisen 2008-2009 när, tja, hur många var det, 100 000 industrijobb försvann så var det inte samma daltande. De arbetare som fick ha kvar jobbet fick dessutom oftast sämre arbetsvillkor och löneutveckling.

Sedan är det såklart så att det är enklare att pytsa in pengar i a-kassan än att betala ut försörjningsstöd, för staten, och det håller uppe konsumtionen bättre vilket behövs nu antar jag.

Får se hur hårda arbetsförmedlingen är med jobbsökeriet. Jag utgår ifrån att (lågutbildade) IT-konsulter inte kan tacka nej till jobb som, eh, jordgubbsplockare?

Tillägg: Visst stänger staten ner vissa arbetsplatser, men egentligen väldigt få än så länge. Att banjospelare, lunchrestauranger, nagelskulptörer, eventfixare, etc, går dåligt nu är inte statens fel. Att fler kvalificerar sig till A-kassa är bra, men att taket höjs rejält NU är ett hån mot alla arbetare som i många år fått 80% (eller mindre) av lönen när de blivit av med jobbet. När finare folk blir av med jobbet så höjs alltså taket direkt. Varför? Vilka partier är för det?
Senast redigerad av sk33 2020-04-01 kl. 00:08.
Citera
2020-04-01, 00:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Jo.
Skatten dras bla från min lön.
Riksbanken tillverkar pengarna i Sverige. Staten, genom centralbanken, har sedan 1904 monopol på att ge ut sedlar och mynt

Pengar är en värdemätare. Jag får omformulera mig så att du förstår:

Hur tror du värdet av pengarna uppstår? Genom att trycka upp så många sedlar som möjligt?

Tror du statliga löner består av skatt från andra statliga löner?
Citera
2020-04-01, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Den nya slappa linjen med högre ersättningar vid kortare medlemskap är för att nu blir många medelklass-borgarväljare arbetslösa och kan inte räkna med jobb på några månader, ett halvår kanske. Men de sitter med lån på huset, bilen. Synd om dem. Vid krisen 2008-2009 när, tja, hur många var det, 100 000 industrijobb försvann så var det inte samma daltande. De arbetare som fick ha kvar jobbet fick dessutom oftast sämre arbetsvillkor och löneutveckling.

Sedan är det såklart så att det är enklare att pytsa in pengar i a-kassan än att betala ut försörjningsstöd, för staten, och det håller uppe konsumtionen bättre vilket behövs nu antar jag.

Får se hur hårda arbetsförmedlingen är med jobbsökeriet. Jag utgår ifrån att (lågutbildade) IT-konsulter inte kan tacka nej till jobb som, eh, jordgubbsplockare?

Tillägg: Visst stänger staten ner vissa arbetsplatser, men egentligen väldigt få än så länge. Att banjospelare, lunchrestauranger, nagelskulptörer, eventfixare, etc, går dåligt nu är inte statens fel. Att fler kvalificerar sig till A-kassa är bra, men att taket höjs rejält NU är ett hån mot alla arbetare som i många år fått 80% (eller mindre) av lönen när de blivit av med jobbet. När finare folk blir av med jobbet så höjs alltså taket direkt. Varför? Vilka partier är för det?
Jag älskar det här inlägget! Haha. Jag misstänker att även Rotebro-Conny gör det.
Senast redigerad av V-H 2020-04-01 kl. 01:09.
Citera
2020-04-01, 03:02
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk33

Jag åkte dit som fan under den krisen, hade ingen a-kassa och blev av med jobbet, fick ett nytt jobb på en gång precis som jag räknat med ifall jag skulle bli av med jobbet men där fick jag bara vara kvar i 3 månader för dom tappade ca 40% av deras omsättning. Och sen var det helt omöjligt att hitta något nytt.

Inte ens soc fick jag hjälp av. Det blev en massa skulder, kronofogden och jag blev av med lägenheten så jag fick flytta hem till mamma igen... Det tog 5-6 år innan jag var tillbaka på noll igen utan några anmärkningar.
Halva ungdomen rakt ner i skiten.
Jag gick så klart med i a-kassan så fort jag fick ett jobb igen, men det var bara ytterligare en pungspark. Alla pengar som jag lagt på den försäkringspremien hade gjort mer nytta om man lagt det till bufferten.
Citera
2020-04-01, 07:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Regeringen presenterade nyss betydande lättnader för att fler ska kunna anmäla sig och lättare kunna dra nytta av a-kassan.

Tycker ni det är rätt?

Tycker inte Rotebro-Conny att det är rätt då? Rotebro-Conny är ju regimlojal sossetomte.

"Dagens regler innebär att det krävs medlemskap i en arbetslöshetskassa i tolv månader för att bli berättigad till inkomstrelaterad ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Regeringen föreslår nu att det så kallade medlemsvillkoret ska kunna uppfyllas snabbare. Varje medlemsmånad i en arbetslöshetskassa ska under en tidsperiod (mars-december) räknas som fyra månader."

"Idag innebär arbetsvillkoret att man under tolv månader före arbetslöshetens inträde behöver ha arbetat minst 80 timmar i månaden under sex månader eller 480 timmar i sex sammanhängande månader och då minst 50 timmar per månad. Villkoret innebär förenklat ungefär halvtidsarbete, under ett halvår.

Regeringen föreslår en temporär lättnad i arbetslöshetsförsäkringens arbetsvillkor. Förslaget innebär att man behöver ha arbetat 60 timmar i månaden under sex månader, eller 420 timmar under sex sammanhängande månader och då minst 40 timmar under var och en av dessa månader. Ändringen gör det möjligt för fler personer som varit timanställda eller arbetat deltid att få ersättning."

https://www.regeringen.se/artiklar/2020/03/forstarkt-arbetsloshetsersattning-for-fler/

Jag vet inte. Måste inte ha en åsikt på en gång. Vet dock att Sverige fungerar dåligt därför att det är en vänsterdiktatur med ohemula skatter och som till råga på det begår nationellt självmord. Detta kostar också. Hade Sverige varit ett bättre land alltid inställt på försvar hade ökade kostnader pga Corona-viruset varit lättare att bära än nu.
Citera
2020-04-01, 09:47
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpefuckingdiem
Jag har aldrig varit med i någon a-kassa och har nu blivit varslad från mitt fasta jobb pga Corona.

Anledningen till att jag aldrig varit med är för att jag aldrig trott att jag någonsin skulle ha problem att hitta ett jobb och för att jag inte vill leva på staten. Jag skulle hellre städa eller stå på donken 200h/mån för att överleva.

När nu politikerna bestämmer sig för att stänga ned Sverige så måste de också ta konsekvenserna för det. Chanserna för mig att hitta ett nytt jobb i dessa tider är minimal och något socialbidrag har jag inte rätt till utan att sälja bostad i förlust och stå i personlig konkurs.

Att vi då får 3 mån på oss med uppsägningstid och semesterersättning gör att vi kommer att överleva, även om det blir att sälja bil och säga upp allt lyx för oss som tjänar lite mer.

Detta är bara tillfälligt och det är som sagt regeringens fel att skattebetalarna blir arbetslösa. Skulle de inte hjälpa oss nu kan de fetglömma att vi jobbar vitt i Sverige igen. Vi har betalat mycket mer bidrag till folket än vad a-kasseavgiften gjort.

Så det är regeringens fel att du inte ville betala en hundring i månaden för att vara med en A-kassa?
Tycker du det låter rimligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in