2020-04-03, 20:11
Medlem
welcometorealitys avatar
Statsepidemiologen fattade inte storheten av Coronasmittan i Kina, hade han insett detta innan, då kunde han ha samlat in regeringen direkt för att påbörja krishanteringen här i Sverige, men nu är det för sent .Jag hoppas att han söker hjälp hos någon Psykolog Örjan Lax eller dyligt haha...
Citera
2020-04-03, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Vi klarar inte "smällen" många yngre kommer dö. Folk där som flugor redan nu.
Och vad var din lösning?
Citera
2020-04-03, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta är en otroligt känslig fråga. Från första stund har Anders Tegnell varit närmast rabiat i sitt totala förkastande av att det ens finns en möjlighet att asymptomatiska smittar. Det var varit en hörnsten i den Tengisla-doktrinen. WHO, andra länder, och massor av experter har dock hävdat tidigt att det troligtvis är så. Men Tegnell har stått på sig och vägrat.

Detta är hörnstenen i "Stanna hemma om du är sjuk" (men inte annars). Och med all sannolikhet är det detta som har givit oss den explosionsartade smittan på våra äldreboenden. Anhöriga som inte har känt av några symtom har besökt sina gamla släktingar, och smittat dem.

Ja. Och efter man så envist fortsatt säga "Nej nej nej, det finns inga risker, nej nej nej, det finns ingen poäng, nej nej nej kör på som vanligt", när den nu börjar vara så att alla är överens om att han hade fel, är det minst sagt liiiiiiiiiiiiiiiiiiiite svårt att bara rakt av säga:
"Det finns risken att även asymtomatiska smittar"

Det låter lite bättre med "i teori kan man smitta"

Det är alltså ett sätt att inte erkänna fullt ut att man har blivit defeated.
Sen går lite tid och sen kanske de tar bort den där "i teori".

Men än så länge kör dem på det.
Vad händer annars med alla får som är med i sekten? De börjar kanske undra: "Va? Men alltså Tegnell hade fel? Hur fan är det ens möjligt?".
Ja, så de tar lite i taget. De hoppas på att folk så småningom glömmer bort det.
Dröm på du, käre Tegnell.
Dagen du blir fälld för brott mot mänskligheten ska jag avnjuta ett glas dom perignon.

Den stora experten Tegnell, epidemiologen som hela världen ser upp till.
Sjukt hur många blåsta människor det finns i denna värld.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är möjlgt stt de som är immuna är det endast denna säsongen. Vissa individer blir inte immuna, när viruset återkommer vid ett senare tillfälle är troligtvis de flesta inte längre immuna längre.

Vaccin är den enda långsiktiga lösningen.

Tror att kineserna tänker som du gör att man måste få fram ett vaccin. Global Times rapporterade idag följande:

"All 108 Wuhan volunteers for Phase I clinical trials of Chinese COVID19 vaccine have completed injections. 18 have ended their 14-day quarantine as of Thursday and CT examinations and blood tests show they are all in good health. "

Så kanske kineserna blir först med ett vaccin och tjänar storkovan från Europeiska länder.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Svarade bara på "förkylningsvirus ger ingen immunitet" som personen hävdade.

Ok. Detta virus borde som SARS ge en immunitet på ett par år. Det är virus släkt med varann. Det borde ge det. Efter all lära som finns. Men sedan vet man ju inte. Helt nytt virus kanske helt nya förutsättningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jo men vad tror du egentligen. Ska vi leva i karantän i ett år? Två? Vad tror du händer med liv och hälsa då? Produktionen upphävs, mediciner tar slut, vi förflyttas till 1920-talet. Blir katastrof. Kommer ta långt fler liv än Corona.
Varför överdriva så fruktansvärt. En effektiv välplanerad karantän skall minst halvera antalet nya fall per dag, inom tre veckor.
Man kan sätta upp mål redan innan man startar karantänen. Exempelvis att man håller den tills att man minskar spridningen med 80% på tre dagars rullande genomsnitt. Då vet folk vad som krävs för att de skall slippa karantänen.
Sedan kan man ju inte släppa allt direkt utan man släpper stegvis eller områdesvis. Karantänen kan till exempel kombineras med tvång på munskydd om man går ut och handlar.
När man har fått ner spridningen rejält kan man i stället övergå till omfattande smittspårning tills man kommer ner till noll.
En viktig förutsättning är naturligtvis att de yttre gränserna är stängda utom till andra länder som är smittfria.
Citera
2020-04-03, 20:13
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
BNO Newsroom
@BNODesk
·
1m
NEW: France reports 5,233 new cases of coronavirus and 1,120 additional deaths, including 532 people who died in nursing homes and were previously not counted

Där ser man! Oavsett är det tragiskt att så många dör i Frankrike.
Citera
2020-04-03, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag vet inte riktigt var du vill komma med den här diskussionen. Att det är fel att stänga ner eller sätta städer i karantän för att folk blir eller är arbetslös och inte kan tjäna mer pengar än bidragstagarna? Har man allvariga ekonomiska problem får man väl vända sig till socialtjänsten. Många kommer att bli arbetslösa, är permiterade eller varslade men det kommer att vända, marknaden finns kvar. Vi överlever lite sämre ekonomi så låt oss hjälpa andra att överleva nu, jag tror döden är värre och tycker man att arbetslösheten är lika illa så finns det lyckopiller.

Nej, naturligvis ska den som jobbar ha det bättre men den orättvisan tar vi senare. Det är inte jag som importerat alla människor som sen inte kunde få jobb utan blev hänvisade till bidragsträsket.

Bra, jag ville bara ge exempel och information att bidragstagare inte generellt sett är så fattiga att barnen inte får mat om skolorna är stängda.
Citera
2020-04-03, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Är du drogpåverkad? Har jag skrivit om somalier och invandrare? Det här handlar inte om somalierna, eller är alla som insjuknat somalier eller folk som inte kan förstå information på svenska? Hur stor andel är somalier eller invandrare?
Exakt hur stor andelen är vet jag inte men jag i vilka områden som smittan sprids och de flesta intensivvårdade hämtas ifrån.

Hur mycket tycker du de ska kräva i skadestånd från skattebetalarna för att staten inte hade satt upp lappar på världens alla språk?
Citera
2020-04-03, 20:14
Avslutad
Ibland är det snabba beslut som gäller för Anders... Men han konstaterade ju redan i början av mars att Svininfluensan var mycket farligare än Corona så!

”På myndigheternas uppmaning vaccinerade sig drygt fem miljoner svenskar mot den svininfluensa som härjade för tio år sedan. Priset blev högt. Nästan 500 barn och unga drabbades av narkolepsi i en av de värsta medicinska skandalerna i svensk historia.

Det första större utbrottet rapporterades i Mexiko i mars 2009, och redan i april samma år hade smittan nått Europa. Många insjuknade och en del dog. Eftersom viruset härstammade från grisar fick det namnet svininfluensa och den 11 juni uppgraderade Världshälsoorganisationen (WHO) pandemivarningen till sex, vilket är den högsta nivån på skalan.

Bara elva dagar senare, den 22 juni, beställde Sverige 18 miljoner vaccindoser, två per person, från läkemedelsjätten Glaxosmithkline som Sverige sedan tidigare hade ett avtal med.

Med start i oktober samma år vaccinerades miljontals svenskar, inte minst barn och ungdomar som tillhörde en prioriterad grupp.

Känsloförlamningar
Redan i början av 2010 rapporterade Finland om ovanligt många personer som drabbats av en sällsynt sjukdom: narkolepsi. Strax därefter sågs samma sak i Sverige. Gemensamt för fallen var att de alla hade vaccinerats med Pandemrix mot svininfluensa.”

https://www.aftonbladet.se/a/e8MP3g

11 mars 2020:

”(..)Egentligen har Anders Tegnell sagt att han ska pensionera sig innan nästa pandemi. 2009 var han chef för smittskyddsenheten på Socialstyrelsen, och en av de högst ansvariga för att hantera spridningen av A/H1N1 – mer känd som svininfluensan, eller ”pandemin” som Anders Tegnell säger. Han hade en nyckelroll i beslutet om massvaccinering som kom att omfatta drygt fem miljoner svenskar.

– Det var intressant nog väldigt mycket lättare då. Och folk var mycket mindre oroliga, fast den gången var det egentligen mycket farligare.”

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/
Citera
2020-04-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Kan inte göra en killgissning då jag inte är kille men en tjejgissning istället då..

Ifrån allt jag läst mig till, så är den enda medicinen de har varit fundersamma kring just ACE-medicinen. Dock verkar det inte vara helt utrett om det är just den medicinen, blodtrycket i sig självt, eller en kombination av båda sakerna, som utgör en risk.

Min mamma som arbetat som distriktssköterska hela sitt liv, trodde inte jag köpte ökad risk, då jag är så "ung".

Min egen tjejgissning då, jag tror att högt blodtryck i sig (oavsett ålder) ev. KAN innebära en liten högre risk om man får Corona. Detta baserar jag på min egen läkares resonemang om att högt blodtryck är "jobbigt" för hela kroppen, kärlen, hjärtat. En extra belastning, och så kommer Corona ovanpå som en extra belastning , känns inte superbra..

Så jag fortsätter ta min medicin och gör allt vad jag kan för att undvika smitta just nu, inte för att jag är jätterädd, men då det inte verkar finnas några helt tydliga besked och forskning ännu. (Då det är så nytt virus).

Men om du är orolig tycker jag du ska ringa 113 13 som ngn härinne sa, och be om råd. Och ta allt jag säger med en stor nypa salt, bara mina egna spekulationer. Det som kan oroa mig lite mer är vad som händer framöver med min blodtrycksmedicinen, i och med att Sverige inte har några beredskapslager med mediciner. Men försöker att inte tänka på det och stressa upp mig för mkt. Ta hand om dig 🌹
Enkelt...har man högt blodtryck så är blodcirkulationen sämre..och transport av vita blodkroppar är sämre.
Citera
2020-04-03, 20:15
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ja det handlade om " mörkning av dödsfall.." sånt förekommer inte i Sverige, men däremot i "forskarens" hemland Ryssland, fattar du?

Räknar man inte de "dör hemma" i Sverige?? vilken fantasivärld lever du i?

Nej du missade uppenbarligen pressträffen idag med Thomas Lindén (Chef för avdelningen kunskapsstyrning för hälso- och sjukvården på Socialstyrelsen) Fortsätt lev i din fantasivärld. Slutdiskuterat från min sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in