Citat:
Ursprungligen postat av
rezpekt1057
Det jag tycker är konstigt som en läkare i USA, Vad kan högt blodtryck leda till? Stroke, hjärtinfarkt, njurarna tar stryk. Det är dom stora riskerna med högt blodtryck..
PErsonerna som dör av Corona och har högt blodtryck dör inte av varken stroke eller hjärtinfarkt, Utan deras lugnar drabbas lättare, Så det måste ju vara medicinen som gör det? Inte själva blodtrycket i sig?
Hade corona höjt blodtrycket väldigt mycket på någon som redan har det så hade dom dött av stroke eller hjärtinfarkt och det gör dom inte vad jag läst.
Kan inte göra en killgissning då jag inte är kille men en tjejgissning istället då..
Ifrån allt jag läst mig till, så är den enda medicinen de har varit fundersamma kring just ACE-medicinen. Dock verkar det inte vara helt utrett om det är just den medicinen, blodtrycket i sig självt, eller en kombination av båda sakerna, som utgör en risk.
Min mamma som arbetat som distriktssköterska hela sitt liv, trodde inte jag köpte ökad risk, då jag är så "ung".
Min egen tjejgissning då, jag tror att högt blodtryck i sig (oavsett ålder) ev. KAN innebära en liten högre risk om man får Corona. Detta baserar jag på min egen läkares resonemang om att högt blodtryck är "jobbigt" för hela kroppen, kärlen, hjärtat. En extra belastning, och så kommer Corona ovanpå som en extra belastning , känns inte superbra..
Så jag fortsätter ta min medicin och gör allt vad jag kan för att undvika smitta just nu, inte för att jag är jätterädd, men då det inte verkar finnas några helt tydliga besked och forskning ännu. (Då det är så nytt virus).
Men om du är orolig tycker jag du ska ringa 113 13 som ngn härinne sa, och be om råd. Och ta allt jag säger med en stor nypa salt, bara mina egna spekulationer. Det som kan oroa mig lite mer är vad som händer framöver med min blodtrycksmedicinen, i och med att Sverige inte har några beredskapslager med mediciner. Men försöker att inte tänka på det och stressa upp mig för mkt. Ta hand om dig 🌹