2020-04-03, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Det var bara en tanke runt de "slappa" åtgärderna. Självklart har Tegnell gjort missbedömningar i en osäker pandemi vi står inför, men att kalla honom inkompetent och idiot är att ta i. Vi får se när detta ebbat ut, hur hanteringen och åtgärder av denna situation skötts.

Varför ska vi vänta pentry?

Han har som enda land kört på flockimmunitet.

Han missade tidiga åtgärder men det gjorde många.

Han har inte förespråkat en enda vettig åtgärd jämfört med alla andra länder.

Idag pudlade dom angående asymptomatisk spridning.

Dom säger fortfarande att munskydd inte fungerar.

Jag tycler vi kan utse dom till värst i klassen.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Nu handlade det väl om dödsfall? Du missade presskonferensen idag med andra ord. De sa uppriktigt att folk kommer dö hemma och dessa kommer inte räknas in.

Ja det handlade om " mörkning av dödsfall.." sånt förekommer inte i Sverige, men däremot i "forskarens" hemland Ryssland, fattar du?

Räknar man inte de "dör hemma" i Sverige?? vilken fantasivärld lever du i?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Dag 8-10 skall vara då det vänder vad jag förstått. Har du tagit dig förbi det stadiet har du nog en god chans att lösa situationen bra. Men ta inte vad jag skriver för givet utan håll koll på ditt mående!

Även om jag inte tar det du skriver för givet så är det en behaglig känsla med något litet hoppfullt att läsa faktiskt.

Tack för att du tog dig tid att svara!
Citera
2020-04-03, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Jag förstår 230/95 är allvarligt och det är kanske just pga. som läkaren skrev medicin annars står det som nedan:

Blodtryck över 140/90 behöver inte alltid behandlas, det brukar bero på andra riskfaktorer som diabetes, höga blodfetter, rökning, ålder eller en familjehistoria med hjärt- och kärlsjukdom. Däremot bör du och din läkare hålla noga koll på blodtrycket över tid så att det inte ökar ytterligare.

Har mätare hemma, så har koll. Men 230 var inte ett vilotryck. Utan han tog det precis när jag fick adrenalinpåslag. Någon minut senare hade det redan gått ner till 160.
Citera
2020-04-03, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
[/b]
Jag håller med dig. Ekonomin kommer alltid igen. Ju mer badbollen pressas under vatten. Desto högre studsar den upp.

Jo men vad tror du egentligen. Ska vi leva i karantän i ett år? Två? Vad tror du händer med liv och hälsa då? Produktionen upphävs, mediciner tar slut, vi förflyttas till 1920-talet. Blir katastrof. Kommer ta långt fler liv än Corona.
Citera
2020-04-03, 19:55
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Hur skulle det gå till att rädda ekonomin?
Stödköpa fler hawaiipizza?
Sverige är extremt exportberoende. Problemet är att våra handelspartners är i lock down och det finns inget att bygga av eftersom vi inte her några delar.
Vi kan lika gärna hålla lockdown och röka ut smittan eller bromsa som våra grannländer ser ut att lyckas med. När smittan bedarrat kommer ekonomin igång.
Detär mycket bättre att göra sig av med smittan en gång för alla och hålla igång ekonomin. Vi är beroende av export men det är typ alla länder. Det kommer inte dröja länge innan andra länder kommer öppna upp igen. Men svenska företag har också fördelen av att kunna anpassa produktion efter rådande förhållanden medans företag i tex Italien kommer få börja om från början. Enorma fördelar för Sverige alltså.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Varför ska vi vänta pentry?

Han har som enda land kört på flockimmunitet.

Han missade tidiga åtgärder men det gjorde många.

Han har inte förespråkat en enda vettig åtgärd jämfört med alla andra länder.

Idag pudlade dom angående asymptomatisk spridning.

Dom säger fortfarande att munskydd inte fungerar.

Jag tycler vi kan utse dom till värst i klassen.

Vanligaste missuppfattningen här tydligen... ALLA "kör" på det. Alla. Det som skiljer är vilka och hur många åtgärder man infört för att bromsa spridningen. INGEN tror sig kunna stoppa den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Står det att det inte finns nån praktisk möjlighet? Om inte, övertolka inte.
Det är gängse svenska att man menar att risken är närmast obefintlig när man benämner den som "teoretisk".
Citera
2020-04-03, 19:56
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Nja, det var nästan så jag köpte det resonemanget men sen kom jag ihåg att

-Anders Tegnell och FHM körde som ENDA LAND I VÄRLDEN på flockimmunitet

-FHM har idag pudlat och erkänt att det är asymptomatisk spridning.

-FHM och alla "experter" hävdar fortfarande att munskydd inte fungerar.

-coronaviruset har slingrat sig in i äldrevården.

Nejdu, Ander Tegnell och FHM och vår regering är sämst i klassen

Tyvärr har den även tagit sig in på anpassade boenden för unga personer med speciella behov och olika handikapp. Dessa grupper är minst lika utsatta som åldringar. Panik bland de som arbetar som personliga assistenter. Skyddsutrustning finns ej, riktlinjer inom kommunens vård -och omsorg saknas.
Citera
Medlem
Citat:
Nja, det var nästan så jag köpte det resonemanget men sen kom jag ihåg att

-Anders Tegnell och FHM körde som ENDA LAND I VÄRLDEN på flockimmunitet

-FHM har idag pudlat och erkänt att det är asymptomatisk spridning.

-FHM och alla "experter" hävdar fortfarande att munskydd inte fungerar.

-coronaviruset har slingrat sig in i äldrevården.

Nejdu, Ander Tegnell och FHM och vår regering är sämst i klassen
Alla västländer har antagit lätt karantän, av typen "du får fortfarande promenera". Man vet mycket väl om hur smittsamt viruset är, och accepterar i handling fortsatt smittspridning.

På samma tema har de flesta länder gett löften om att skydda äldre och vårdpersonal, men utan att det riktigt funkat. Det är inte effekten av svensk inkompetens, utan följer snarare mönster kring hur ovanligt smittsamma virus tenderar att agera.

Men jag ser inte hur vi ska kunna nå en överenskommelse här. Vi får vara oense, helt enkelt. Trevlig kväll!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Det jag tycker är konstigt som en läkare i USA, Vad kan högt blodtryck leda till? Stroke, hjärtinfarkt, njurarna tar stryk. Det är dom stora riskerna med högt blodtryck..

PErsonerna som dör av Corona och har högt blodtryck dör inte av varken stroke eller hjärtinfarkt, Utan deras lugnar drabbas lättare, Så det måste ju vara medicinen som gör det? Inte själva blodtrycket i sig?

Hade corona höjt blodtrycket väldigt mycket på någon som redan har det så hade dom dött av stroke eller hjärtinfarkt och det gör dom inte vad jag läst.

Kan inte göra en killgissning då jag inte är kille men en tjejgissning istället då..

Ifrån allt jag läst mig till, så är den enda medicinen de har varit fundersamma kring just ACE-medicinen. Dock verkar det inte vara helt utrett om det är just den medicinen, blodtrycket i sig självt, eller en kombination av båda sakerna, som utgör en risk.

Min mamma som arbetat som distriktssköterska hela sitt liv, trodde inte jag köpte ökad risk, då jag är så "ung".

Min egen tjejgissning då, jag tror att högt blodtryck i sig (oavsett ålder) ev. KAN innebära en liten högre risk om man får Corona. Detta baserar jag på min egen läkares resonemang om att högt blodtryck är "jobbigt" för hela kroppen, kärlen, hjärtat. En extra belastning, och så kommer Corona ovanpå som en extra belastning , känns inte superbra..

Så jag fortsätter ta min medicin och gör allt vad jag kan för att undvika smitta just nu, inte för att jag är jätterädd, men då det inte verkar finnas några helt tydliga besked och forskning ännu. (Då det är så nytt virus).

Men om du är orolig tycker jag du ska ringa 113 13 som ngn härinne sa, och be om råd. Och ta allt jag säger med en stor nypa salt, bara mina egna spekulationer. Det som kan oroa mig lite mer är vad som händer framöver med min blodtrycksmedicinen, i och med att Sverige inte har några beredskapslager med mediciner. Men försöker att inte tänka på det och stressa upp mig för mkt. Ta hand om dig 🌹
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Ehh… nej. Vad det nu skulle ha med saken att göra.

Allt.

Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Ja, man mörkar. Man har redan börjat "sortera bort" patienter som snällt får dö på äldreboendena.

Thomas Lindén på Socialstyrelsen förklarar att man tagit fram rutiner som minska "onödig transport" av patienter till sjukhusen:

Pressträff om covid-19 (coronavirus) 3 april 2020 (13:27)

Mer om det kan man läsa här, sid. 6-10:

Nationella Prioriteringar Sjukvården

Om "etisk stress" från ovanstående:

Såhär går det till rent tekniskt:

Palliativ farmakologisk behandling vid svår covid-19

Palliativ symtomlindring vid covid-19 i allmän palliativ vård

Och såhär går det till i praktiken:

Hennes mamma god av Corona

Fler kommer dö ensamma

Dessa dödsfall räknas inte som Corona-fall (man dör med corona, inte av corona) och kommer händigt nog att släpa efter i statistiken, vilket gör det möjligt för myndigheterna att hålla de officiella dödsfallen nere genom att göra en sortering i äldrevården:

Svenska palliativregistret och Covid 19

Ett scenario kan se ut ungefär såhär:

Man ringer dig ifrån äldreboendet och förklarar att din mamma blivit lite dålig och testat positivt för corona. Man kanske förklarar att det är ingen fara, att hon har lite feber och att man gett henne några Alvedon. Du kanske frågar om man ska köra in henne till sjukhuset och man förklarar att hon är ju ganska gammal och har inte så lång tid kvar. Det här är personalens introduktion till att förklara att man kommer låta din mamma dö (OM man lämnar en förklaring dvs). Om du protesterar så kör man in henne till sjukhuset där hon nekas IVA men får träffa en doktor som försäkrar henne om att det kommer gå bra.

Samtidigt så är din mamma lite orolig. Hon är sjuk och har svårt att andas. Hon kanske kräver att få åka in till sjukhuset men personalen lugnar henne och pumpar i henne lite morfin. Om hon får panik så ger man henne midazolam och diazepam. Man nekar henne mat och vätska eftersom det kan "förvärra symptomen". Syrgas får hon i en timma men den tas bort om den inte ger effekt. I vanliga fall ställer man upp en fläkt men den kan inte användas nu då smittspridningen är för stor. Besök från dig är sannolikt utesluten då personalen inte har skyddsutrustning. Förmodligen kommer personalen själva bara att enbart närvara sporadiskt. Och det otroligt jobbiga i den här situationen, är att din mamma kanske inte alls är redo. Under normala omständigheter hade det kanske inte varit hennes tid, men nu har hon blivit bortprioriterad.

Kontentan:

Man bör vara vaksam på de signaler som skickas från vårdpersonal. Om släktingen inte har så lång tid kvar är det ingen idé att protestera men det kan vara så att det inte alls är passande och då måste man strida för sin rätt.

Alla med någon äldre familjemedlem bör vara medvetna om detta således så att man inte: a) prioriterar bort familjemedlemmen i brist på information, och 2) så att inte myndigheterna låter din mamma eller mormor eller vad det nu kan vara dö i onödan för att man ska kunna snygga till siffrorna och låtsas som att allt är bra.

Tusen tack för ditt långa och välformulerade svar.
Fruktansvärt. Vi människor har verkligen misslyckats med samhället. Satsar på allt förutom hälsa och att må bra. Hade normala människor styrt landet så hade det aldrig ha sett ut så som det gör idag.

Man blir så förbannad. Ska börja ta i ännu hårdare när jag hamnar i konflikt med empatilösa as. Det som är felet. De kommer fortsätta så länge vi tillåter dem att få vara sig själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in