2020-04-02, 13:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ingen "menar att han tar Luntmakargatan efter att LOP börjat korsa AFKG" det är bara du som (medvetet?) missförstår vad som skrivs, för att få ett användbart motargument.

Du kanske kan ge f-n i att svara åt Jan-A och vad ev. menar? Han kan nog svara själv, tror du inte?
Citera
2020-04-02, 13:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Det beror på hur man tänker och vilken teori man har.
SE VET var paret bor, han kanske tom inser mot vilken tunnelbanestation de är på väg till (Hötorget), eller så tror han att de tänker promenera hem. I vilket fall så ser han snabbt att de inte ska ta tuben via station Rådmansgatan.

Vi kan ju mest ha teorier här men min teori går ut på att han relativt omgående viker in på Luntmakargatan, tex in via Kammakargatan för att vänta in paret längre ner på Sveavägen.

Självfallet vet han inte vilken sida de kommer gående på. Hans initiala plan A kanske var att vänta in de och promenera över till andra sidan och skjuta de bakifrån när de går mot Hötorgets uppgång på västra sidan.
Han kan ju ha varit framme vi Tunnelgatan mycket tidigare än vi tror. Före vittnet promenerar på Luntmakargatan. Kanske gömmer han sig en stund någonstans, vid barackerna för att när det närmar sig stå och kika i ett skyltfönster eller bakom något annat. I en port kanske, han arbetade ju faktiskt i huset precis bredvid mordplatsen.
Han visste säkert var han kunde stå och trycka innan de dyker upp.
Men nu fattar jag inte:
du skriver SE, men han har ju ännu mindre tid. Han måste in och stämpla ut från Skandia (ca 23:19?). Detta är iofs helt idiotiskt i sig för det låser honom i tid och rum till MOP.

Däremot har han så bråttom att om han tar AFKG och LG så hinner han nog före LJ.
Citera
2020-04-02, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/danielsson-saker-pa-palmevittne

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6120566

Jag menar att man behöver göra en liten sannolikhetsfundering här.

Vem skulle det annars vara?

Skelleftehamn - ja.
Sthlm - ja.
Tiden - ja.
Ord och uttryck - ja.

Sten-Ove Danielsson hade jobbat med den här mannen på SJ och kunde tider och rutter för tågen till och från Skelleftehamn till Stockholm. Han hade gått igenom arbetsschemat för den här kvällen.

https://www.allehanda.se/artikel/lank-i-palmemordet-kan-finnas-i-ange

Danielsson frågade mannen om han varit i Sthlm mordkvällen och mannen svarade ja. Han hade alltså kommit till Sthlm C med tåget som anlände 22, konsterade Danielsson.

I brevet fanns uttryck och vändningar som Danielsson och mannen skämtsamt brukade använda.

Mannen ville alltså vara anonym och skrev därför med en annan handstil. Möjligen fick han någon att skriva brevet åt honom (spekulation) eftersom han förstod att polisen skulle göra allt för att spåra upp honom.

Därför kände inte styvsonen ígen handstilen.

I och med anonymiteten kunde han inte avslöja det han sett för familjen. Därför kunde inte frun föreställa sig att det kunde vara han som skrev brevet.

Det här med damkläder och tiden för mötet talar för att han helt enkelt skulle träffa en donna vid den tiden. Han hade ju kommit med tåget kl 22. Han var "sen till mötet" kl 23.23.

Danielsson är fortfarande säker trots att han inte kände igen rösten. Det är, som jag skrev, förmodligen så att uppringaren inte var Skelleftehamnsmannen utan en annan person som försökte bluffa in sig i frågan.

Tror jag.

Problemet är förstås att mannen inte kan förhöras. Han är avliden. Så i sak spelar detta mindre roll.

I och med att mannen med stor sannolikhet var Skelleftehamnsmannen har vi med stor sannolikhet en WT-man mittemot mordplatsen kl 23.23.

Det där med resande i damunderkläder är nog ett skämt, sådan saker förekom för många år sedan

Samtidigt tyckker jag han har mycket detaljerad beskrivning av ev mördare?

Röd bil förekom väl innan har jag för mig... Någon stannade på Sveavägen med sin bil och sprang över

gatan för att titta och åkte iväg direkt.

W/T stämmer ju med finskorna som pratade med någon på finska som hade sett W/T man i samma gathörn.

Hur uttalas bil (auto) på finska?

Han var på väg till centralstationen, kan det var avslöjande som han inte tänkte på att han sa "centralstationen" , han kunde sagt någon annan plats.

En normal handelsresande åker väl bil i alla lägen, han går väl inte långa sträckor, om han nu inte har druckit och då tar han väl taxi 🤓

Vet någon när tåget kom in till S, åkte han hem med vändande tåg eller hade han övernattning? 🤓

//

,
Senast redigerad av Gormer 2020-04-02 kl. 13:53.
Citera
2020-04-02, 14:37
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Det där med resande i damunderkläder är nog ett skämt, sådan saker förekom för många år sedan

Samtidigt tyckker jag han har mycket detaljerad beskrivning av ev mördare?

Röd bil förekom väl innan har jag för mig... Någon stannade på Sveavägen med sin bil och sprang över

gatan för att titta och åkte iväg direkt.

W/T stämmer ju med finskorna som pratade med någon på finska som hade sett W/T man i samma gathörn.

Hur uttalas bil (auto) på finska?

Han var på väg till centralstationen, kan det var avslöjande som han inte tänkte på att han sa "centralstationen" , han kunde sagt någon annan plats.

En normal handelsresande åker väl bil i alla lägen, han går väl inte långa sträckor, om han nu inte har druckit och då tar han väl taxi 🤓

Vet någon när tåget kom in till S, åkte han hem med vändande tåg eller hade han övernattning? 🤓

//

,

Ja, nu ska vi se. Ställer upp i punktform (som vanligt).

1) Resande i damkläder uppfattar även jag som ett skämt som syftar på lite vänsterprassel. Hustrun ej informerad naturligtvis.

2) Nej, det är inte GM han beskriver. Det är omöjligt. Mannen stod på andra sidan Sveavägen, i hörnet Olofsgatan-Tunnelgatan. 1,5 minut efter mordet då GM precis lämnat trappkrönet.

3) Han kom, som jag skrev, till Sthlm C klockan 22. Med tåget från Skelleftehamn.

4) Den röda bilen är intressant. Den stannade just i det gathörnet ca 23.15-23.17 och en man med stor mustasch gick fram till Sveavägen och "spanade" norrut mot Grand. Enligt vittnet John Wiklund. Om bilen hade med Skelleftehamnsmannens WT-man är då okänt.

5) Jag har förstått att han inte åkte med vändande tåg utan fick en övernattning i Sthlm.

6) Ja, det där med handelsresande kan vi avfärda som ett skämt.
Citera
2020-04-02, 16:19
Medlem
Vad tror ni om Håkan Ingerwalds kidnapping och eventuella koppling till Palmemordet?

"Håkan Ingerwald, 58, fejkade sin egen kidnappning.

Nu har Palmegruppen kopplats in i ärendet.

– Det har framkommit uppgifter om att han har information om Palmemordet, säger Varg Gyllander, på Rikskrim.
Håkan Ingerwald försvann från villan i Växjö tidigt i måndags morse. Eftersom det fanns blodspår på trappan och frukosten stod kvar på bordet misstänkte familjen direkt att något allvarligt hade hänt.

Hustrun Margret kontaktade Aftonbladet samma kväll och Håkans styvdotter publicerade en desperat efterlysning på internetforumet Flashback där hon bad alla komma med tips om vad som hänt hennes pappa. Samtidigt anmäldes han också försvunnen till polisen.

I 62 timmar pågick den desperata jakten.

Hade tejpade händer
Först i onsdags kväll dök Håkan Ingerwald upp – 14 mil hemifrån. Han saknade skor och ytterkläder och händerna var sammantejpade med silvertejp. Han var svårt medtagen och nerkyld när han bankade på hemma hos familjen Simonsson i Påskallavik.

– Han sa att vi skulle ringa ambulans och att han hade hållit på och frysa ihjäl. Och så sa han att han hade varit kidnappad, säger Anne-Lie Simonsson.

För polisen berättade han hur han förts bort från garageuppfarten av flera gärningsmän. Han hade bundits, försetts med ögonbindel och misshandlats av sina kidnappare.
Men nu har han ändrat sig. Allt var fejk.

I går kväll ringde Håkan Ingerwald till Kronobergspolisen och sa att inget av det han tidigare berättat stämmer.

Inte misstänkt för brott
Enligt polisen är han inte misstänkt för något brott. Men i och med hans försvinnande har Håkan Ingerwald blivit aktuell i i Palmeutredningen.

– Det har framkommit uppgifter om att han har information om Palmemordet och då är det rutin att vi tar alla tips på allvar. Huruvida han kommer att förhöras eller inte är inte säkert. Det går att kontrollera sådana här tips utan att behöva hålla förhör, säger Varg Gyllander, pressekreterare hos Rikskriminalpolisen.

Hur seriösa bedömer ni de här uppgifterna?

– Vi gör inte den bedömningen i ett initialt läge. Vi tittar på det förutsättningslöst oavsett hur det verkar.

När kommer Håkan Ingerwald att förhöras?

– Om han förhörs bör det göras i de närmaste veckorna.

Stämmer det att högsta polisledning larmades direkt när Håkan anmäldes försvunnen?

– Det har inte gått till högsta polisledning, det vet jag. Men om det kommer person som har kännedom om Palmemordet så går det till Rikskrim. Formellt så måste man ta det på allvar. Sedan är det åklagare som avgör om man går vidare, säger Varg Gyllander.

Har lämnat en förklaring
Lena Ingerwald, Håkans syster, chockas av beskedet om att kidnappningen var en bluff. Under veckan har hon hjälpt till och leta efter sin bror.

– Jag har inte ord. Det låter helt osannolikt. Hur har han kunnat binda sig? Han har aldrig gjort något sådant här förut, säger hon.

Håkan Ingerwald har berättat för polisen att han gav sig hemifrån på cykel på eget initiativ. Han säger att han färdades planlöst och övernattade i skogen. Det var slumpen som gjorde att han hamnade i Påskallavik. Ingen annan ska ha varit inblandad i försvinnandet.

Det verkar otroligt att en 58-åring cyklar 14 mil, övernattar i skogen och dyker upp utan ytterkläder?

– Vi har gått genom de uppgifter som finns i utredningen och kommit fram till att det inte finns några brottsmisstankar, säger polisens presstalesman Robert Loeffel.

Håkan Ingerwald har lämnat en förklaring till sitt beteende men av hänsyn till honom och hans anhöriga vill polisen inte utveckla vad. Utredningen kommer nu att läggas ner.

Men professor Leif GW Persson tror inte att sista ordet är sagt än.

– Jag tyckte att det var märkligt från början. Men jag tror inte att vi ska utesluta att det finns mer i det här som han inte kan klämma fram. I stället tar han nesan av att säga att allt var påhittat.

Försvann från hemmet i Växjö
■ 27 februari Anhöriga kontaktar polisen eftersom *Håkan Ingerwald, 58, försvunnit från sitt hem. En hantverkare i familjens hus berättar att han hittat Håkans tofflor och blodfläckar på uppfarten.

■ 28 februari En förundersökning med rubriceringen män*niskorov inleds. Polisen genomför en teknisk undersökning av villan och omgivningen

■ 29 februari Håkan ringer på hos familjen Simonsson i Påskallavik i Kalmar län. Han är tunt klädd och nedkyld.

För polisen berättar Håkan hur han överfallits av okända personer utanför sin villa och sedan tvingats in i en större skåpbil.

■ 1 mars Polisen håller press*konferens och efterlyser fler tips från omgivningen. Ingen misstänkt finns.

■ 2 mars Håkan Ingerwald kontaktar polisen i Växjö och berättar att han gett sig av frivilligt. Polisen misstänker inte längre något brott i samband med hans försvinnande."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJbzVg/fejkade-kidnappning--ska-nu-forhoras-av-palmegruppen?fbclid=IwAR3ef752_2ZHUYlNp3ajBCyVpi9e ASQW9AYdUK Tva3nP55lESIoryFIziIg

Aftonbladet Lör 03 MAR 2012
Citera
2020-04-02, 16:58
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad tror ni om Håkan Ingerwalds kidnapping och eventuella koppling till Palmemordet?

"Håkan Ingerwald, 58, fejkade sin egen kidnappning.

Nu har Palmegruppen kopplats in i ärendet.

– Det har framkommit uppgifter om att han har information om Palmemordet, säger Varg Gyllander, på Rikskrim.
Håkan Ingerwald försvann från villan i Växjö tidigt i måndags morse. Eftersom det fanns blodspår på trappan och frukosten stod kvar på bordet misstänkte familjen direkt att något allvarligt hade hänt.

Hustrun Margret kontaktade Aftonbladet samma kväll och Håkans styvdotter publicerade en desperat efterlysning på internetforumet Flashback där hon bad alla komma med tips om vad som hänt hennes pappa. Samtidigt anmäldes han också försvunnen till polisen.

I 62 timmar pågick den desperata jakten.

Hade tejpade händer
Först i onsdags kväll dök Håkan Ingerwald upp – 14 mil hemifrån. Han saknade skor och ytterkläder och händerna var sammantejpade med silvertejp. Han var svårt medtagen och nerkyld när han bankade på hemma hos familjen Simonsson i Påskallavik.

– Han sa att vi skulle ringa ambulans och att han hade hållit på och frysa ihjäl. Och så sa han att han hade varit kidnappad, säger Anne-Lie Simonsson.

För polisen berättade han hur han förts bort från garageuppfarten av flera gärningsmän. Han hade bundits, försetts med ögonbindel och misshandlats av sina kidnappare.
Men nu har han ändrat sig. Allt var fejk.

I går kväll ringde Håkan Ingerwald till Kronobergspolisen och sa att inget av det han tidigare berättat stämmer.

Inte misstänkt för brott
Enligt polisen är han inte misstänkt för något brott. Men i och med hans försvinnande har Håkan Ingerwald blivit aktuell i i Palmeutredningen.

– Det har framkommit uppgifter om att han har information om Palmemordet och då är det rutin att vi tar alla tips på allvar. Huruvida han kommer att förhöras eller inte är inte säkert. Det går att kontrollera sådana här tips utan att behöva hålla förhör, säger Varg Gyllander, pressekreterare hos Rikskriminalpolisen.

Hur seriösa bedömer ni de här uppgifterna?

– Vi gör inte den bedömningen i ett initialt läge. Vi tittar på det förutsättningslöst oavsett hur det verkar.

När kommer Håkan Ingerwald att förhöras?

– Om han förhörs bör det göras i de närmaste veckorna.

Stämmer det att högsta polisledning larmades direkt när Håkan anmäldes försvunnen?

– Det har inte gått till högsta polisledning, det vet jag. Men om det kommer person som har kännedom om Palmemordet så går det till Rikskrim. Formellt så måste man ta det på allvar. Sedan är det åklagare som avgör om man går vidare, säger Varg Gyllander.

Har lämnat en förklaring
Lena Ingerwald, Håkans syster, chockas av beskedet om att kidnappningen var en bluff. Under veckan har hon hjälpt till och leta efter sin bror.

– Jag har inte ord. Det låter helt osannolikt. Hur har han kunnat binda sig? Han har aldrig gjort något sådant här förut, säger hon.

Håkan Ingerwald har berättat för polisen att han gav sig hemifrån på cykel på eget initiativ. Han säger att han färdades planlöst och övernattade i skogen. Det var slumpen som gjorde att han hamnade i Påskallavik. Ingen annan ska ha varit inblandad i försvinnandet.

Det verkar otroligt att en 58-åring cyklar 14 mil, övernattar i skogen och dyker upp utan ytterkläder?

– Vi har gått genom de uppgifter som finns i utredningen och kommit fram till att det inte finns några brottsmisstankar, säger polisens presstalesman Robert Loeffel.

Håkan Ingerwald har lämnat en förklaring till sitt beteende men av hänsyn till honom och hans anhöriga vill polisen inte utveckla vad. Utredningen kommer nu att läggas ner.

Men professor Leif GW Persson tror inte att sista ordet är sagt än.

– Jag tyckte att det var märkligt från början. Men jag tror inte att vi ska utesluta att det finns mer i det här som han inte kan klämma fram. I stället tar han nesan av att säga att allt var påhittat.

Försvann från hemmet i Växjö
■ 27 februari Anhöriga kontaktar polisen eftersom *Håkan Ingerwald, 58, försvunnit från sitt hem. En hantverkare i familjens hus berättar att han hittat Håkans tofflor och blodfläckar på uppfarten.

■ 28 februari En förundersökning med rubriceringen män*niskorov inleds. Polisen genomför en teknisk undersökning av villan och omgivningen

■ 29 februari Håkan ringer på hos familjen Simonsson i Påskallavik i Kalmar län. Han är tunt klädd och nedkyld.

För polisen berättar Håkan hur han överfallits av okända personer utanför sin villa och sedan tvingats in i en större skåpbil.

■ 1 mars Polisen håller press*konferens och efterlyser fler tips från omgivningen. Ingen misstänkt finns.

■ 2 mars Håkan Ingerwald kontaktar polisen i Växjö och berättar att han gett sig av frivilligt. Polisen misstänker inte längre något brott i samband med hans försvinnande."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJbzVg/fejkade-kidnappning--ska-nu-forhoras-av-palmegruppen?fbclid=IwAR3ef752_2ZHUYlNp3ajBCyVpi9e ASQW9AYdUK Tva3nP55lESIoryFIziIg

Aftonbladet Lör 03 MAR 2012

Märklig historia det där, man blir inte riktigt klok på vad man ska tro.

Det är ju inte helt uteslutet att han faktiskt blivit bortförd och hotad till livet om han snackar - om vad det nu är han inte får snacka om. Behöver inte vara Palmemordet.

Det fetade tycker jag är anmärkningsvärt. Det väcker misstankar.
Citera
2020-04-02, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, nu ska vi se. Ställer upp i punktform (som vanligt).

1) Resande i damkläder uppfattar även jag som ett skämt som syftar på lite vänsterprassel. Hustrun ej informerad naturligtvis.

2) Nej, det är inte GM han beskriver. Det är omöjligt. Mannen stod på andra sidan Sveavägen, i hörnet Olofsgatan-Tunnelgatan. 1,5 minut efter mordet då GM precis lämnat trappkrönet.

3) Han kom, som jag skrev, till Sthlm C klockan 22. Med tåget från Skelleftehamn.

4) Den röda bilen är intressant. Den stannade just i det gathörnet ca 23.15-23.17 och en man med stor mustasch gick fram till Sveavägen och "spanade" norrut mot Grand. Enligt vittnet John Wiklund. Om bilen hade med Skelleftehamnsmannens WT-man är då okänt.

5) Jag har förstått att han inte åkte med vändande tåg utan fick en övernattning i Sthlm.

6) Ja, det där med handelsresande kan vi avfärda som ett skämt.

Är inne på samma linje.

Det tågvärden nämde som någon slags tyska kan ju vara bil på finska som är auto

Språket som ambassadörsmördarna pratade är väl någon Jugoslaviska och där heter "bil"automobil

Och kanske bara benämns i språk som auto i Jugoslavien

Finskorna sa ju att de kunde förstå hans språk i W/Tn som finska

Litet mysterium
Citera
2020-04-02, 19:39
Medlem
Var Olof Palmes mördare vänster eller högerhänt?
Om Olof Palmes mördare var vänsterhänt, finns det några kända tänkbara gärningsmän?

https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet?fbclid=IwAR1ocWlUTFO1oHO_46GV_QHpXEDcm rSpeHl6HDWrN1uOF58jLE5DWxSMGF4
Citera
2020-04-02, 19:44
Medlem
Citat:
Om Olof Palmes mördare var vänsterhänt, finns det några kända tänkbara gärningsmän?

https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet?fbclid=IwAR1ocWlUTFO1oHO_46GV_QHpXEDcm rSpeHl6HDWrN1uOF58jLE5DWxSMGF4

Så mycket har jag sett på kort så är SE högerhänt

Till att börja med...de andar misstänkta vet jag inte
Citera
2020-04-02, 22:37
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag finner det högst diskutabelt att GM är på Dekorimaplats en minut före mordet.
Personligen så tycker jag inte att det är klarlagt att det överhuvudtaget har funnits någon Dekorima man.
Det finns motstridiga vittnesmål gällande Dekorimamannen.Hans existens vilar främst på IMs vittnesmål,samt kanske Checkmannens.Det finns andra observationer som motsäger dessa.

Jag är inte alls säker på att någon Dekorima man någonsin existerat,annat än möjligen i IMs sinne.

Med Dekorima man så menar jag i detta sammanhang GM som står och väntar in LOP vid Dekorima bör jag tillägga.

Kan det uteslutas att Dekorimamannen är Stig?
Med sin "grå" personlighet och stil ser man han inte. En ordinär man står och tittar i ett skyltfönster.
När makarna Palme passerar vänder han blicken och tar fram vapnet och tar några steg mot de och utför mordet.
Citera
2020-04-02, 22:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

De två främsta MP-vittnena uppger olika saker:
- IM uppger att GM ”tog upp handen ur fickan och så small det”. På fråga om vilken ficka svarar han ”höger” (FUP P-III s.360). Eftersom IM befinner sig just på höger sida är det svårt att se hur han skulle kunna missförstår detta.
- AB å andra sidan har sin bild av att GM lägger armen om OP och drar därför slutsatsen att han skjuter med vänster hand (FUP P-III s.109). Problemet med detta är att skottvinkeln och träffpunkten (närmast vinkelrätt högt i ryggen) och skottavståndet (ca 10-30 cm, FUP P-IV, del 2, s.26) är närmast oförenligt med detta förlopp. Jag kan i vart fall inte se hur man kan skjuta ett sådant skott med en 25-30 cm lång revolver om man har höger arm om offrets axlar. Kulan hittas också något till vänster bakom pelaren.

Baserat på dessa två huvudvittnen till skotten säger jag höger hand.
Citera
2020-04-02, 23:20
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
De två främsta MP-vittnena uppger olika saker:
- IM uppger att GM ”tog upp handen ur fickan och så small det”. På fråga om vilken ficka svarar han ”höger” (FUP P-III s.360). Eftersom IM befinner sig just på höger sida är det svårt att se hur han skulle kunna missförstår detta.
- AB å andra sidan har sin bild av att GM lägger armen om OP och drar därför slutsatsen att han skjuter med vänster hand (FUP P-III s.109). Problemet med detta är att skottvinkeln och träffpunkten (närmast vinkelrätt högt i ryggen) och skottavståndet (ca 10-30 cm, FUP P-IV, del 2, s.26) är närmast oförenligt med detta förlopp. Jag kan i vart fall inte se hur man kan skjuta ett sådant skott med en 25-30 cm lång revolver om man har höger arm om offrets axlar. Kulan hittas också något till vänster bakom pelaren.

Baserat på dessa två huvudvittnen till skotten säger jag höger hand.
AB har misstagit sig angående en hand på axeln. GM höjde armen och riktade vapnet mot OP:s rygg. Vi vet att det hände, och det förklarar vinklar och alltihop. Svårare än så är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in