Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-02, 09:08
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Den här diskussionen handlade från början om teorin att GM tar Luntmakargatan ända uppe från Kammakargatan när han ser LOP söder om Grand på V sidan av Sveavägen. I det läget har han inget skäl att ställa sig i försåt på Ö sidan av Sveavägen. Han skulle då behöva korsa Sveavägen för att nå sitt offer.

Om du i stället menar att han tar Luntmakargatan efter att LOP börjat korsa AFKG ca 23:19 så har han bråttom; han måste greja de ca 270 m (förutsatt att GM också är vid AFKG!) på den tid det tar för LOP att korsa samt promenera ca 130 m. Han vet inte att de kommer att stanna en kort stund vid ett skyltfönster så det betyder jogga/springa. Och när han kommer in på Luntmakargatan så vet vi säkert att LJ promenerar S där. Han når nämligen Tunnelgatan just före skotten.

Så Luntmakargatan fungerar helt enkelt jätte-dåligt.
Ingen "menar att han tar Luntmakargatan efter att LOP börjat korsa AFKG" det är bara du som (medvetet?) missförstår vad som skrivs, för att få ett användbart motargument.

GM lämnar korsningen Sveavägen-Kammakargatan när paret Palme börjar gå söderut från Biografen Grands entré, han har gott om tid och är inte i närheten av LJ som är på Tegnérgatan.

Citat:
Du har ”testat olika scenarier” och broderat din fantasiberättelse så länge att du glömt vad som startade den här diskussionen. Men det har inte jag:
det sitter ett flinande internet-troll bakom sin mask och anklagar NF för att vara statsministermördare.

NF har såvitt jag vet bara gjort en sak fel: han kontaktade självmant polisen för att berätta vad han såg mordnatten. Eftersom hans uppgifter, likt tiotals andra vittnens, inte stämmer exakt så tar du dig nu friheten att dra hans namn i smutsen på ett anonymt diskussionsforum på nätet. Jag undrar vad han tycker om din smiley?

Du behöver inte oroa dig för vad jag tror att jag läser. Det finns ingenting du skriver som kan misstas för någon form av vetenskap.
Nej, NF passar inte in i din bild av en macho GM, det är därför du vrider på det som skrivs i inläggen
Senast redigerad av 299792458 2020-04-02 kl. 09:34.
Citera
2020-04-02, 09:23
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Okej. Nu förstår jag vad du menar men ändock besynnerligt.

Så gm (NF?) som är på den östra sidan blir överraskad av att OP har kommit över på samma sida som honom eftersom han räknade med att övervaka dom från den östra sidan medans OP gick på den västra sidan på väg mot T-Hötorget....
Ja, jag tror det var det han räknade med, eftersom han såg att de började gå söderut från Biografen Grands entré mot bokhandeln på Sveavägens västra sida.

I det första förhöret säger hän att han var i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan före skotten och några meter norr om korsningen Sveavägen-Kammakargatan efter skotten. Jag tror att det var tvärtom, han var norr om korsningen Sveavägen-Kammakargatan före skotten och i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan efter skotten. Eftersom han inte kunde se allt han säger att han såg på mordplatsen, från den angivna positionen några meter norr om korsningen Sveavägen-Kammakargatan (FUP 91)

Här kan du se vad man kan se från positionen några meter norr om korsningen Sveavägen-Kammakargatan http://3.bp.blogspot.com/-irNiBCU3vWU/VVl-nH03QPI/AAAAAAAAUIo/P-upl0roQEs/s1600/Grand%2BM%C3%A5rten%2BPalme%2Bredigerade%2B16.png
Senast redigerad av 299792458 2020-04-02 kl. 09:38.
Citera
2020-04-02, 09:34
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Var har du sett att Danielsson inte kände igen rösten? Styvsonen till den påstådda brevskrivaren kände inte alls igen handstilen. O här har vi en till oskyldigt utpekad o hur Danielsson ens kunde tro det är underligt. S- kommunalråd...

Brevskrivaren var "resande i dammodebranschen" o hade "otillbörliga förhållanden överallt"
Polisen letade efter honom i varenda affär.
Jag tänkte han skrev dammode för han såg Lisbeth kolla i Saris skyltfönster.

Här är länk till brev o hur de letade.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6103013

Tack för länken. Det var några år sedan jag läste om "Skelleftehamnsmannen" och minns inte om det tagits upp i Palmemordets podd som jag följer. Där har ju Gunnar Wall intervjuats flera gånger och jag tror jag läst (lyssnat) på de flesta av hans böcker. Fint med en uppdatering, vet fortfarande inte riktigt vad jag ska tro om det. Holmér och Ture N låter ju inte förtroendeingivande...
Citera
2020-04-02, 10:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ingen "menar att han tar Luntmakargatan efter att LOP börjat korsa AFKG" det är bara du som (medvetet?) missförstår vad som skrivs, för att få ett användbart motargument.

GM lämnar korsningen Sveavägen-Kammakargatan när paret Palme börjar gå söderut från Biografen Grands entré, han har gott om tid och är inte i närheten av LJ som är på Tegnérgatan.

Nej, NF passar inte in i din bild av en macho GM, det är därför du vrider på det som skrivs.

MOP sker 232130, GM är på plats ca en minst en minut innan det sker.

Lars Jeppsson lämnar Tre backar ca 2315 och Går söderut på Luntis fr o m 2316 fram till MOP.

Sträckan Kammakargatan-Luntis-Tunnelgatan är knappt 400m och tar drygt fyra minuter , rask takt.
Paret Palme börjar gå söderut vid bokhandeln ca 2316-17, innan dess kan inte GM börjat röra sig mot Luntis. Anledningen är enkel Det är då de lämnar MP/IK. Innan dess kan GM inte veta var makarna Palme tar vägen om han inte är synsk, vilket du ännu inte föreslagit.

Av ovanstående är det för alla logiskt tänkande varelser klart att GM inte kan ha rört sig på Luntis utan att ses av LJ. Den senare är klar med att han inte ser vare sig människor eller bilar under sin vandring på nämnda gata. Därmed faller ditt iofs helt osannolika scenario även vid en logisk granskning. Medvetna missförstånd är du själv mästare på så det blir patetiskt när du anklagar andra för detta.

Sedan har vi frågan om NF har haft tillgång till vapen? Där har du aldrig svarat trots att jag frågat åtskilliga gånger.
Citera
2020-04-02, 10:06
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
...Men hur ställer du dig då till dessa frågor? GM=NF.

1. Isf måste vi anta att det är NF som möter Palme här eftersom han är det enda "vittnet" som pratar om Sveavägen 56 och Kammakargatan?
2. Har gm haft någon "övervakning" av paret Palme denna kväll, eller är det här som han för första gången möter dom? Slumpen?
3. Paret fortsätter Sveavägen västerut. Korsar Sveavägen vid AFKG, så kunde han ju ha knäppt dom där och sen sprungit in på AFKG mot Luntis. Här hade ju han också som ett rörligt mål koll på om det fanns andra personer i närheten och säkerställa att ingen kunde se honom istället för att ställa sig i ett hörn där personer passerar och andra se honom över ett större område. Dessutom var AFKG än mörkare än Tunnelgatan just då.

Jag kan se hur du tänker och visst...möjligt om än mycket omständigt. Men med tanke på att ingen annan har sett någon följa efter Palme (NF då vid Sveavägen 56, som sedan flyttas ner av polisen där AB står, eller SE vid reklamskylten) så har vi ju bara IM's vittnesmål på att någon verkligen stod i hörnet av Dekorima. GM tog ett steg ut och knäppte paret. Låter inte som att gm först skulle ha korsat gångbanan, ställt sig i hörnet och sen tagit ett steg ut osv.

Det är ju ingen som vet med säkerhet (KP?) hur "Dekorima-mannen" hamnade där han hamnade. Så visst, du kanske har en poäng men då får vi ta bort SE och framförallt LJ.
1. Ja, NF mötte LOP och AB och de mötte honom

2. Han verkar veta att de har varit på bio, men det är osäkert.

3. Den frågan förutsätter att "knäppt dom" är hans "main objective" Jag tror inte det. För mig är allt en följd av en rad olyckliga omständigheter.

Vi får se vad KP säger
Senast redigerad av 299792458 2020-04-02 kl. 10:29.
Citera
2020-04-02, 10:28
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
MOP sker 232130, GM är på plats ca en minst en minut innan det sker.

Lars Jeppsson lämnar Tre backar ca 2315 och Går söderut på Luntis fr o m 2316 fram till MOP.

Sträckan Kammakargatan-Luntis-Tunnelgatan är knappt 400m och tar drygt fyra minuter , rask takt.
Paret Palme börjar gå söderut vid bokhandeln ca 2316-17, innan dess kan inte GM börjat röra sig mot Luntis. Anledningen är enkel Det är då de lämnar MP/IK. Innan dess kan GM inte veta var makarna Palme tar vägen om han inte är synsk, vilket du ännu inte föreslagit.

Av ovanstående är det för alla logiskt tänkande varelser klart att GM inte kan ha rört sig på Luntis utan att ses av LJ. Den senare är klar med att han inte ser vare sig människor eller bilar under sin vandring på nämnda gata. Därmed faller ditt iofs helt osannolika scenario även vid en logisk granskning. Medvetna missförstånd är du själv mästare på så det blir patetiskt när du anklagar andra för detta.

Sedan har vi frågan om NF har haft tillgång till vapen? Där har du aldrig svarat trots att jag frågat åtskilliga gånger.
Där vi är oense, mvagrippa. När GM ser att Olof, Lisbeth, Mårten och Ingrid börjar gå söderut från Biografen Grands entré, räknar han med att de är på väg söderut mot Hötorget. Jag förstår att du inte håller med, eftersom det bevisar att GM hade gott om tid och inte möter eller ses av LJ på Luntmakargatan.

Jag tror vapnet är hos en "en yngre man....av sydeuropeisk härkomst" (SOU 1999:88 s. 955)
Senast redigerad av 299792458 2020-04-02 kl. 10:51.
Citera
2020-04-02, 11:45
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Den här diskussionen handlade från början om teorin att GM tar Luntmakargatan ända uppe från Kammakargatan när han ser LOP söder om Grand på V sidan av Sveavägen. I det läget har han inget skäl att ställa sig i försåt på Ö sidan av Sveavägen. Han skulle då behöva korsa Sveavägen för att nå sitt offer.

Om du i stället menar att han tar Luntmakargatan efter att LOP börjat korsa AFKG ca 23:19 så har han bråttom; han måste greja de ca 270 m (förutsatt att GM också är vid AFKG!) på den tid det tar för LOP att korsa samt promenera ca 130 m. Han vet inte att de kommer att stanna en kort stund vid ett skyltfönster så det betyder jogga/springa. Och när han kommer in på Luntmakargatan så vet vi säkert att LJ promenerar S där. Han når nämligen Tunnelgatan just före skotten.

Så Luntmakargatan fungerar helt enkelt jätte-dåligt.

Det beror på hur man tänker och vilken teori man har.
SE VET var paret bor, han kanske tom inser mot vilken tunnelbanestation de är på väg till (Hötorget), eller så tror han att de tänker promenera hem. I vilket fall så ser han snabbt att de inte ska ta tuben via station Rådmansgatan.

Vi kan ju mest ha teorier här men min teori går ut på att han relativt omgående viker in på Luntmakargatan, tex in via Kammakargatan för att vänta in paret längre ner på Sveavägen.

Självfallet vet han inte vilken sida de kommer gående på. Hans initiala plan A kanske var att vänta in de och promenera över till andra sidan och skjuta de bakifrån när de går mot Hötorgets uppgång på västra sidan.
Han kan ju ha varit framme vi Tunnelgatan mycket tidigare än vi tror. Före vittnet promenerar på Luntmakargatan. Kanske gömmer han sig en stund någonstans, vid barackerna för att när det närmar sig stå och kika i ett skyltfönster eller bakom något annat. I en port kanske, han arbetade ju faktiskt i huset precis bredvid mordplatsen.
Han visste säkert var han kunde stå och trycka innan de dyker upp.
Senast redigerad av Jan-A 2020-04-02 kl. 11:57.
Citera
2020-04-02, 13:00
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Var har du sett att Danielsson inte kände igen rösten? Styvsonen till den påstådda brevskrivaren kände inte alls igen handstilen. O här har vi en till oskyldigt utpekad o hur Danielsson ens kunde tro det är underligt. S- kommunalråd...

Brevskrivaren var "resande i dammodebranschen" o hade "otillbörliga förhållanden överallt"
Polisen letade efter honom i varenda affär.
Jag tänkte han skrev dammode för han såg Lisbeth kolla i Saris skyltfönster.

Här är länk till brev o hur de letade.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6103013

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/danielsson-saker-pa-palmevittne

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6120566

Jag menar att man behöver göra en liten sannolikhetsfundering här.

Vem skulle det annars vara?

Skelleftehamn - ja.
Sthlm - ja.
Tiden - ja.
Ord och uttryck - ja.

Sten-Ove Danielsson hade jobbat med den här mannen på SJ och kunde tider och rutter för tågen till och från Skelleftehamn till Stockholm. Han hade gått igenom arbetsschemat för den här kvällen.

https://www.allehanda.se/artikel/lank-i-palmemordet-kan-finnas-i-ange

Danielsson frågade mannen om han varit i Sthlm mordkvällen och mannen svarade ja. Han hade alltså kommit till Sthlm C med tåget som anlände 22, konsterade Danielsson.

I brevet fanns uttryck och vändningar som Danielsson och mannen skämtsamt brukade använda.

Mannen ville alltså vara anonym och skrev därför med en annan handstil. Möjligen fick han någon att skriva brevet åt honom (spekulation) eftersom han förstod att polisen skulle göra allt för att spåra upp honom.

Därför kände inte styvsonen ígen handstilen.

I och med anonymiteten kunde han inte avslöja det han sett för familjen. Därför kunde inte frun föreställa sig att det kunde vara han som skrev brevet.

Det här med damkläder och tiden för mötet talar för att han helt enkelt skulle träffa en donna vid den tiden. Han hade ju kommit med tåget kl 22. Han var "sen till mötet" kl 23.23.

Danielsson är fortfarande säker trots att han inte kände igen rösten. Det är, som jag skrev, förmodligen så att uppringaren inte var Skelleftehamnsmannen utan en annan person som försökte bluffa in sig i frågan.

Tror jag.

Problemet är förstås att mannen inte kan förhöras. Han är avliden. Så i sak spelar detta mindre roll.

I och med att mannen med stor sannolikhet var Skelleftehamnsmannen har vi med stor sannolikhet en WT-man mittemot mordplatsen kl 23.23.
Citera
2020-04-02, 13:01
Medlem
Jag finner det högst diskutabelt att GM är på Dekorimaplats en minut före mordet.
Personligen så tycker jag inte att det är klarlagt att det överhuvudtaget har funnits någon Dekorima man.
Det finns motstridiga vittnesmål gällande Dekorimamannen.Hans existens vilar främst på IMs vittnesmål,samt kanske Checkmannens.Det finns andra observationer som motsäger dessa.

Jag är inte alls säker på att någon Dekorima man någonsin existerat,annat än möjligen i IMs sinne.

Med Dekorima man så menar jag i detta sammanhang GM som står och väntar in LOP vid Dekorima bör jag tillägga.
Senast redigerad av Lookalike 2020-04-02 kl. 13:06.
Citera
2020-04-02, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Där vi är oense, mvagrippa. När GM ser att Olof, Lisbeth, Mårten och Ingrid börjar gå söderut från Biografen Grands entré, räknar han med att de är på väg söderut mot Hötorget. Jag förstår att du inte håller med, eftersom det bevisar att GM hade gott om tid och inte möter eller ses av LJ på Luntmakargatan.

Jag tror vapnet är hos en "en yngre man....av sydeuropeisk härkomst" (SOU 1999:88 s. 955)

Det är ytterst osannolikt att det förhåller sig så angående vapnet.
Citera
2020-04-02, 13:07
Medlem
Basfaktas avatar
Skelleftehamn igen:

https://www.op.se/artikel/lank-i-palmemordet-kan-finnas-i-ange-1

Var det inte dessutom så att det fanns flera telefonsamtal från Skelleftehamnsmannen men att polisen lyckades tappa bort/förstöra de första banden och endast hade detta enda band kvar?

De första samtalen kan alltså ha varit autentiska. Men eftersom klantskallar inledningsvis skötte utredningen sprack även denna del i utredningen.
Citera
2020-04-02, 13:07
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Absolut kan det vara så. Är det inte vittnet där uppe som även beskriver att mannen som springer verkar andfådd och halvspringer typ? Kan ju mycket väl vara SE då med din figur. Föreställer mig honom som en 50åring som inte var speciellt tränad.

Kan han ha vänt där uppe efter att ha blivit igenkänd, inte vetat vad han ska göra och återgått till mordplatsen och spelat teater som vittne?

friidrottsstjärna i ungdomen men säkert inte vältränad vid tiden för mordet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in