2020-04-02, 21:09
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det hedrar dig inte att ljuga om att jag gett någon rätt att ta livet av LW.

Det är svårt med ett begränsat intellekt att skilja på anledningen till mordet med rätten att utföra det .

Du måste förstå att åt Lena slogs som en vilde med dom vapen/elakheter hon hade för att inte upprepa det trauma hon fick som litet barn.

Aktbilaga 150 vittnesförhör (5) sid 112-113 (Jenny psykolog och har känt Lena sen gymnasietiden)

Jenny tror att Lena har någon sorts anknytningsproblem. Lena kom till Sverige när hon var ca 18 månader. Man vet inte exakt när hon är född och man tror att hon var något äldre men runt ett och ett halvt år gammal. Jenny upplever det som att Lena har haft anknytningsproblem och separationsångest i intima relationer. När hon blivit lämnad har hon alltid tagit det så hårt, så var det redan under gymnasietiden.

När hon träffade Ulf så kände Lena att hon träffat rätt. Lena bodde i Stockholm då och Ulf i Karlskoga och de träffades på helgerna. Varje gång de skildes åt var Lena helt förtvivlad och hon bara grät. Jenny upplevde att Lena aldrig var riktigt nöjd, hon letade alltid efter drömprinsen. 2013 var Lena på Jennys 40-årskalas och hade då med sig någon som hette Janne. Lena pratade om förlovning redan efter att de varit tillsammans i åtta veckor. Jimmy gjorde strax därefter slut och då var Lena helt förstörd.
Slut citat.

Stefan var inte Lenas problem dom var hennes egna. Det lilla oförlåtligt svikna barnet sökte efter sin obestridliga rätt till oreserverad kärlek där kärlek inte fanns att få . Dom ändlösa monologerna i FUP om Stefans svek var Lenas rivande i det egna lilla barnets smärta av övergivenhet.

Ingen föds ondskefull och Lena hade behövt hjälp med sitt trauma för att kunna få en fungerande relation till män.

Jag har läst Jennys förhör en mkt skärpt person och kunnig som lyfter fram sanningen på många olika sätt om LW.
Citera
2020-04-02, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror faktiskt att det jobbas stenhårt på detta i kulisserna redan nu.
:-)

Det vore konstigt om det inte finns juridiskt underlag för det i alla fall! Så det är nog troligt, som du säger.

Vägen till ett bättre mående för HD går genom att lätta sitt hjärta. Samvetet kommer göra sig påmint förr eller senare och kräva sin tribut annars. Om vi nu förutsätter att hon i grunden är normalt funtad, vilket hon verkar vara.
Den inre dialogen hon har med sitt samvete blir bara mer och mer ångest som kommer ta sig uttryck förr eller senare.
Senast redigerad av Beh.ass. 2020-04-02 kl. 21:14. Anledning: förtydligande
Citera
2020-04-02, 21:13
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Jo tack jag vet vad M*ria vittnade om. Desto mer besynnerligt att kunna prestera som förväntat i arbetet men inte övrig tid på dygnet.
Och absolut att minnet kan svikta både av sjukdom i sig och farmakologisk behandling. Och att vi alla är olika.
Vet att vi tycker lika när det gäller vissa hågkomster som t.ex. att SD kom från tvättstugan och packade den blå favvo-tröjan till USA-resan och att HD kom ihåg att hon skurat den beryktade golvbrunnen hemma hos SD. Och mindes att hon inte gjort rent sin egen golvbrunn i duschen. Och att hon mindes vad som var packat/kvar att packa inför USA-resan.
Vilka grejer att komma ihåg i sammanhanget!
Speciellt som mer vardagliga grejer som om SD kom hem till henne på mordnatten eller om LW hade varit hemma hos HD någon gång under de 2 månader hon bott i nya borätten på Färdemansgatan. Eller hur hon för den delen fick reda på när och av vem hon fick reda på att LW vart funnen avliden. Eller att hon pratat med M*ria om det på morgonen.
Jag vet att jag raljerar och det är inget emot dig, Nötis, vi tycker i slutänden samma sak och det vet jag .

Det är just därför hennes minnesförlust i förhören och i rättegången är så talande eftersom hon är just en kompetent sjuksköterska. En av avdelningens bästa. Det hänger inte ihop alls. Frågan är bara om hon försvarar SD. Eller om hon försöker rädda sitt eget skinn. Har SD någon hållhake på henne. Hur pass delaktig är hon? Handlar det om medhjälp? Var planen hennes? Eller har hon skyddat honom? Hur pass mycket har hon vetat? Det är så många frågor - och det är nog därför det är så svårt.
Citera
2020-04-02, 21:21
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Nä.
Eftersom Stefan är Åtalad så är han ALLTID med på ett eller annat sätt, såklart
Antingen i rättssalen eller i ett medhörningsrum.
Det har vi väl koll på hoppas jag.
Om jag svarar någon eller kommenterar något blir det såklart jävligt konstigt när du tar bara mitt svar och ställer det helt för sig självt! Det blir ju som NAs värsta undervattensjournalistik. Låter som om du tror att jag är debil. Sammanhanget var att man hoppades att HD skulle säga något av värde och någon hoppades att lyckta dörrar kunde vara positivt. Men den inverkan SD har på sin exfru kvarstår ju, så min uppfattning är att det knappast är värt att hoppas på.
Bara så du får lite bättre koll hoppas jag.
Citera
2020-04-02, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är just därför hennes minnesförlust i förhören och i rättegången är så talande eftersom hon är just en kompetent sjuksköterska. En av avdelningens bästa. Det hänger inte ihop alls. Frågan är bara om hon försvarar SD. Eller om hon försöker rädda sitt eget skinn. Har SD någon hållhake på henne. Hur pass delaktig är hon? Handlar det om medhjälp? Var planen hennes? Eller har hon skyddat honom? Hur pass mycket har hon vetat? Det är så många frågor - och det är nog därför det är så svårt.
Precis kära syster! Du vet hur jobbet är och vad som krävs, liksom jag vet. Frågeställningarna är relevanta och vi kan ju bara gissa vilket som är rätt, men något av det är troligen rätt.
Quetiapin, Olanzapin, Alimemazin och kanske Stilnoct funkar bara så långt, sen habituerar man och mörkret faller över en igen.
Citera
2020-04-02, 21:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det är ju sant förstås. Kan inte uteslutas.

Trevligt med läsare som är på hugget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Jag har undrat lite varför HD inte grillades mer idag. Kan det vara så att dom sparar på krutet tills det är klart med SD?

Jag tror att de svar HD kom med var så tydligt intetsägande att det vore lönlöst att fortsätta fråga för att få samma intetsägande svar. Rätten fattade nog poängen åklagaren ville få fram.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det hedrar dig inte att ljuga om att jag gett någon rätt att ta livet av LW. Det är inte vackert att ljuga för att vinna smutsiga poäng..

Det är svårt med ett begränsat intellekt att skilja på anledningen till mordet med rätten att utföra det .

Du måste förstå att åt Lena slogs som en vilde med dom vapen/elakheter hon hade för att inte upprepa det trauma hon fick som litet barn.

Aktbilaga 150 vittnesförhör (5) sid 112-113 (Jenny psykolog och har känt Lena sen gymnasietiden)

Jenny tror att Lena har någon sorts anknytningsproblem. Lena kom till Sverige när hon var ca 18 månader. Man vet inte exakt när hon är född och man tror att hon var något äldre men runt ett och ett halvt år gammal. Jenny upplever det som att Lena har haft anknytningsproblem och separationsångest i intima relationer. När hon blivit lämnad har hon alltid tagit det så hårt, så var det redan under gymnasietiden.

När hon träffade Ulf så kände Lena att hon träffat rätt. Lena bodde i Stockholm då och Ulf i Karlskoga och de träffades på helgerna. Varje gång de skildes åt var Lena helt förtvivlad och hon bara grät. Jenny upplevde att Lena aldrig var riktigt nöjd, hon letade alltid efter drömprinsen. 2013 var Lena på Jennys 40-årskalas och hade då med sig någon som hette Janne. Lena pratade om förlovning redan efter att de varit tillsammans i åtta veckor. Jimmy gjorde strax därefter slut och då var Lena helt förstörd.
Slut citat.

Stefan var inte Lenas problem dom var hennes egna. Det lilla oförlåtligt svikna barnet sökte efter sin obestridliga rätt till oreserverad kärlek där kärlek inte fanns att få . Dom ändlösa monologerna i FUP om Stefans svek var Lenas rivande i det egna lilla barnets smärta av övergivenhet.

Ingen föds ondskefull och Lena hade behövt hjälp med sitt trauma för att kunna få en fungerande relation till män.

Vad har detta med mordet att göra?
Citera
2020-04-02, 21:28
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Precis kära syster! Du vet hur jobbet är och vad som krävs, liksom jag vet. Frågeställningarna är relevanta och vi kan ju bara gissa vilket som är rätt, men något av det är troligen rätt.
Quetiapin, Olanzapin, Alimemazin och kanske Stilnoct funkar bara så långt, sen habituerar man och mörkret faller över en igen.
Är det GABA-receptorer ni pratar om? *bara nyfiken*
Citera
2020-04-02, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Är det GABA-receptorer ni pratar om? *bara nyfiken*

Ja till stora delar är det de som aktiveras av Benso (Diazepam, Olanzapin).

Edit: Tänkte du på ev. förvirring som kan uppstå vid medicinering? Det är i så fall dosberoende och främst märkbart i början av behandlingen. Då bör hon ha varit sjukskriven tills det stabiliserat sig.
Senast redigerad av Beh.ass. 2020-04-02 kl. 21:32. Anledning: p.s.
Citera
2020-04-02, 21:32
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag tror det har handlat om dels att det är just en lokalblaska. Det finns inte vana och rutin som på t ex aftonbladet. De har också varit måna om att bevara integriteten för alla inblandade och det är inte lätt. Även om jag inte direkt har tyckt att deras direktrapportering hållt måttet har jag tyckt att de båda skrivit bra artiklar efteråt. Och idag spottade de upp sig. Bravo!

Och nu nu när de skrivit om Flashback, så har de också öppnat möjligheten för vetgiriga och engagerade att kolla in här och förkovra sig.

Hoppas bara inte de skräms bort av de könsords-slungande LW-hatarna!

Vi är faktiskt många här som vill att LW och hennes nära och kära får upprättelse!

Kanske kommer vi (FB och Na.se) få nya läsare och FB nya medlemmar.

Kanske (HOPPAS!) kommer Polisen att få in tips med ny information, nu när NA skrivit bra artiklar/krönikör, samt blivit vana vid direktrapporteringsformatet.

De sista dagarnas rejäla "uppryckning" i rapporteringen och bra artiklar är klart positivt. Helt plötsligt blir det roligare att läsa om de tidigare (många) artiklarna i fallet. Lite synd bara att man hittar dem under två rubriker, som inte har en tydlig länkning till varandra.

Kan ni fixa det, Christina eller Stefan?

Och även om jag är en av de som gnällt på just Stefans beskrivningar av SD´s kläder, så börjar jag tycka att det är lite skumt intressant att han bara har en tröja och ett par jeans. Eller är det hans "tur-kläder", tro?

I så fall ska han nog fundera på ett klädbyte...

Jag har mycket svårt att tro att SD klarar sig undan med detta. Samma sak gäller andra inblandade.

#TeamÅsaHiding ger sig sannolikt ALDRIG!

Off Topic: Hoppas Maviel (som arbetar mitt Corona-infernot) och ni andra slipper undan detta vidriga virus, eller åtminstone drabbas milt!
Citera
2020-04-02, 21:34
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ja till stora delar är det de som aktiveras av Benso (Diazepam, Olanzapin).

Edit: Tänkte du på ev. förvirring som kan uppstå vid medicinering? Det är i så fall dosberoende och främst märkbart i början av behandlingen. Då bör hon ha varit sjukskriven tills det stabiliserat sig.
Nej, jag tänkte mer på tillvänjningen när man tydligen rostat receptorerna så pass att medicinen tappar i verkan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in