Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Som jag mnns det så ansåg hennes chef M*aria att H*anna var en duktig sjuksköterska, en av de bättre på avdelningen. Det enda hon hade att invända mot HD var att hon var sjukskriven i perioder och att det skapade problem för avdelningens planering.
Därför är hennes chefs vittesmål viktigt, att hon minns att HD kommer tidigt på morgonen vid tidpunkten för medicindelningen och berättar att L*ena är försvunnen. Och att HD önskar att hon är död.
Det vi vet är att HD mått mycket dåligt i perioder, så kanske det påverkar HDs minnas för vissa saker. Det är inte konstigt. Särskilt saker som kan kännas jobbiga.
Men här kan det kännas lite väl perfekt att plötsligt minnas saker som att de åker förbi brottsplatsen och HD då fattar att det är L*ena som har hittats, medan hennes pappa inte minns det alls. Det tillsammans med att hennes chef minns orden att l*ena var borta redan 15 maj kl 7.30 (fritt ur minnet) gör att självklart framstår det som att HD vet betydligt mer om mordet än hon vill "minnas".
Antingen åkte pappan och HD inte alls förbi platsen vid den tidpunkten då det var avspärrat, utan SD (HD?) har totats ihop den versionen eller så åkte de förbi, men det var inte avspärrat då.
Det kan inte finnas på världskartan att HD som ska vara oskyldig och inte insatt i vad SD har gjort (mordet), sitter i bilen och varken säger något eller att hennes pappa inte heller skulle minnas att hon har sagt något. Och han såg inte heller polisbilarna och avspärrningarna?
Nej, här ljuger hon eller har blivit bortkollrad i huvudet på något sätt av SD.
Hon vet något om mordet.
Jo tack jag vet vad M*ria vittnade om. Desto mer besynnerligt att kunna prestera som förväntat i arbetet men inte övrig tid på dygnet.
Och absolut att minnet kan svikta både av sjukdom i sig och farmakologisk behandling. Och att vi alla är olika.
Vet att vi tycker lika när det gäller
vissa hågkomster som t.ex. att SD kom från tvättstugan och packade den blå favvo-tröjan till USA-resan och att HD kom ihåg att hon skurat den beryktade golvbrunnen hemma hos SD. Och mindes att hon inte gjort rent sin egen golvbrunn i duschen. Och att hon mindes vad som var packat/kvar att packa inför USA-resan.
Vilka grejer att komma ihåg i sammanhanget!
Speciellt som mer vardagliga grejer som
om SD kom hem till henne på mordnatten eller om LW hade varit hemma hos HD någon gång under de 2 månader hon bott i nya borätten på Färdemansgatan. Eller hur hon för den delen fick reda på när och av vem hon fick reda på att LW vart funnen avliden. Eller att hon pratat med M*ria om det på morgonen.
Jag vet att jag raljerar och det är inget emot dig, Nötis, vi tycker i slutänden samma sak och det vet jag

.