2020-04-02, 20:43
Medlem
DoktorTengeles avatar
Enligt vissa uppgifter verkar corona trivas och frodas i temperaturer runt 5-10 grader. När sommarsolen gör entré får vi nog det lite lättare, men vi får vara beredda på att det kommer bli mycket sämre innan det blir bättre. Jag är hoppfull.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Man behöver heller inte vara Einstein för att misstänka att den siffran över befolkningstäthet, alltså att en person disponerar 5 kvm låter lite högt. Enligt wikipedia är befolkningstätheten snarare en tiondel, alltså kring 20000 pers./ kvadratkilometer. Mycket bara det.
Du missuppfattade nog mitt inlägg.
Det går 1 miljon människor på varje 5 kvadratkilometer i centrala Bombay.
Allt enl.senaste nyheterna på TV 4.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det var dock utspritt under en ganska lång tid.

300 miljoner på 100 år ja. 3 miljoner per år. Covid-19 är uppe i 51,376 nu. Det är ett milt virus jämförelsevis med många andra.
Citera
Medlem
Vad fan hände med SVT rapport 19:30? Varför är den nertagen?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Folk i riskgrupperna dör ju som flugor, så nej, sa jag det. Det är vad jag tror att man vill uppnå, och det är nog inte speciellt kontroversiellt. Det är det som man försöker uppnå med vaccin.

Människor i riskgrupper dör mycket eftersom människor inte vill minska smittspridningen, troligen bla för att Sveriges regering och myndigheter ser det som bra att vi uppnår flockimmunitet och därför strävar efter det.
Och det är väldigt kontroversiellt, iallafall för alla de som blir svårt sjuka och dör, och för deras anhöriga.

Vaccin är något annat än att bli sjuk, och därför inte lika kontroversiellt. Men det bästa skyddet är förstås att hålla sig borta från smittoämnen och döda/förstöra dem. Och det går troligen om man bara vill!
Och då behöver man inte vaccin, som ju kan vara skadligt/farligt för hälsan också, speciellt om det stressas fram!
Och samma gäller mediciner!
Citera
2020-04-02, 20:45
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
300 miljoner på 100 år ja. 3 miljoner per år. Covid-19 är uppe i 51,376 nu. Det är ett milt virus jämförelsevis med många andra.

Än.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Mej. Jag menade att försöka förklara för dig att man inte behöver vara intuberad och uppkopplad till en respirator bara för att man ligger på IVA.

Kanske du förstått det nu?
Detta är ju en självklarhet för alla.
Det du skrev var att det fanns IVA utan respiratorer.
Men då skrev du fel helt enkelt och är för envis eller stolt för att medge det.

Nu släpper vi det, läs länken jag gav dig om vad för krav det finns på IVA.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ja, med en felmarginal om -500k/+250k

NEJ. med 250 000 smittade i dagsläget skulle vi nå immunitet inom 20 dgr vi har ett stort mörkertal men snarare 5x den positivt testade massan i absolut bästa fall 10x
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Var får du det ifrån.. Promille av befolkningen??
Vi är upp i cirka tio procent nu.
Jag bygger det på de fall som rapporterats med tillägg för mörkertal, men visst ,ycket osäkert att säga hur många som verkligen är smittade. https://www.worldometers.info/coronavirus/
Var får du 10% ifrån?
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Ge mig det citat där han erkänner misslyckandet enligt dig. Då vill jag ha ett rent citat, inte hur Aftonbladet "tolkar" det han "sagt".

Detta är det enda konkreta citat jag ser: "Det är väldigt olyckligt. Det kommer att ge väldigt stora effekter på dödlighet och belastning på intensivvården".

Om du tycker deta är ett erkännande så behöver vi inte prata mer då jag inte är intresserad av att prata med idioter.

Men se videoklippet jag bifogade i länken, han säger med egna ord att det är ett misslyckande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ok tack. Spanska sjukan förde sådan skräck med sig så efterlevande ville inte dokumentera så mycket utan levde i decennier i att försöka glömma den. Därför är det lite svårt att söka information kring den.
Vad ingen kunde ana var att Spanska sjukans upphörande på sommaren endast var lugnet före den verkliga stormen. Från och med augusti månad kastade sig en ny, muterad och synnerligen dödlig variant av influensaviruset över mänskligheten i land efter land.

Även om jag anser att FHM och regeringen vidtagit för klena och senfärdiga åtgärder så ställer jag mig frågan: Kommer det en ny våg runt skolstarten i höst?

Det har FHM sagt hela tiden, att det kommer bli lite lugnare under sommarn sen komma igen. Det är väl därför dom sagt att de restriktioner de har nu gäller året ut.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Dagens Rapport går inte att se på SVT-play
"Rapport idag 19.30 utgår tills vidare"

"Avsnittet hittades inte
Det här avsnittet är inte tillgängligt, vilket kan bero på att det är avpublicerat"

Varför? Innehöll det alltför mycket som svensken inte borde se och veta?
Det var nåt liknande häromdagen eller i förra veckan.
Nämndes i en kommentar här på FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in