2020-04-02, 20:37
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Stockholm är förlorat tyvärr då vårdplatserna inte i närheten kommer att täcka behövet. Göteborg däremot verkar ha haft en bättre förberedelse på sjukhusen och har koll om det skulle öka drastiskt med patienter.
Japp. De har kommit längre i sin planering av "patienter".

Citat:
Sjukvården förbereder nu inför en situation där allt fler riskerar att avlida till följd av coronautbrottet. I det arbetet ingår att se över kapaciteten på bårhusen.
Enligt GP har Västra Götalandsregionen börjat ta kontakt med ishallar för att undersöka om de kan användas som tillfälliga bårhus. Just ishallar har bland annat använts i spanska Madrid i samma syfte.
– Vi pratar med ishallar eftersom de är stora områden där man kan kontrollera temperaturen på ett bra sätt. Det finns väldigt få platser i samhället där vi har den möjligheten, säger Nina Widfeldt, beredskapsöverläkare på VGR till tidningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pantheradus
Är det sant att det inte tas prover på människor som har avlidit i hemmet??

https://twitter.com/uppsalamats/status/1245653999165960192?s=20

Även om man misstänker att det är COVID-19 som är orsaken?

Finns det en dold agenda att endast redovisa antal avlidna, från sjukhus? Det håller ju nere dödstalen.

Det innebär att vi får ett mörkertal av hur många som verkligen dör av Corona i Sverige?
När någon avlider, vill man gärna veta vad denne dog utav. Inte grundläggande sjukdomar utan, utlösande faktorn.
Detta för att föreställa sig hur den personen hade det, under sina sista timmar. Corona ger ingen vidare död, med långsam kvävning eller vad det är... huh...

Hej, förstår din oro. Den har berörts även tidigare i tråden. Jag tror inte du behöver vara så orolig för just detta dock. Som nämnts innan så har Hanif Bali gått ut och sagt att han kommer begära en granskning av hur många "extra" som dör under mars/april, (mot motsvarande tidigare månader/är), så att man kan få en förståelse för hur många det rör sig om ang. Corona.

Sen är denna farsot som drabbar oss ett unikum i svensk modern historia, så att det även i övrigt kommer att forskas på hela skeendet (inkl. antal döda), kan man nästan säga är helt garanterat...
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Bara under 1900-talet dog 300 miljoner människor av smittkoppor (virus,numera utrotat, dödlighet 20-30%) och många blev vanställda. För mig som amatörhistoriker är det ju än så länge EXTREMT låga dödstal på covid-19. Det känns lovande i kombination med all den forskning som görs.
Citera
Medlem
Lotavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Jo det kommer gå ner, först kommer antalet nya smittade gå ner, sedan fall på intensiven, sist dödsfallen.

Tänk medianen av inkubationstid är 5 dagar (2-14 dagar) sedan är median till inläggning på sjukhus från första symptom i median 10 dagar. Från första symptom till dödsfall median 13 dagar. Så det tar iaf minst18 dagar från att man blir smittad till att man dör.
Det kan ta mellan 2v-8v på intensivvård tills man dör också.

Sant, jag kanske drar för snabba slutsatser där. Jag vill bara se att den här skiten går att få stopp på... Jag har börjat tänkt att det kanske är de som utplånar hela mänskligheten, jag är lite hypokondriker av mig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Precis,mitt estimat WW har länge legat på minst ett par 100 miljoner, kanske över 500. Problemet är att det kommer knappast att komma i statistiken i fattiga länder. Kommer de att eftertesta alla de som kan ha dött i Covid19??? Nej, just det....inte ens vi gör det.....

Vad man däremot kanske kan se, är kanske en befolkningsminskning om ett eller två år, då är det ingen Einstein vad den berodde på, närmare än så kommer man nog inte.
Så kan det säkert vara. Det är inte utan man börjar tänka i globalare tankar, typ jorden säger ifrån.. överbefolkning är vårt största hot...
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Helt rätt! har skickat frågan hur många ggr som helst till TV 4 och SVT om att man smittar INNAN man får symptom..
Inget svar ännu. Min dotter är sjuksköterska på sjukhus. Har sagt åt henne att inte jobba om skydd saknas.
Men hon är så lojal så hon säger att jag jobbar tills jag blir sjuk.. det är fan helt fel!

Se gärna filmen jag länkade till i ett tidigare inlägg.
Ja, det smittar innan symptom.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Italien har varit i karantän i vad 3 veckor(?) och det verkar inte ha någon som helst effekt. Bevis på att karantän är fel väg att gå?

Det har haft stor effekt.
På gårdagens PK (Lombardiet) berättade man att man har hälften så många utryckningar till folk som har svårt att andas.
Idag var det bara 9 personer som tillkom för intensivvård
Citera
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failgubbe
Texten till den här låten är klockrent vad folk har för åsikter om Tegnell i den här tråden lol

https://www.youtube.com/watch?v=5vDVZNOFMEM

Klockren!
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
New York 92,381
New Jersey 25,590
Totalt 117971

Enbart New york/New Jersey area gick om både Italien och Spanien idag

Louisiana lägger in högre växel
Citera
2020-04-02, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Hade svårt att se siffrorna på Stockholms prognos. Någon som kan återberätta prognosen?

Antalet slutenvårdsplatser toppar på ungefär 1200-1500 någon gång under perioden 12-16 april.

Det kan ses med god kvalitet på Region Stocholms youtube-kanal.
Citera
2020-04-02, 20:38
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Och ett land med 330 milj. invånare och du är chockad över 20k smittade? Vem är idioten. Vilket enskilt land i Europa kommer ens nära det invånarantalet suck. Nolla.

Nej, jag är inte ett dugg chockad, men vill du att jag besvara din fråga om vem som är idioten så är det du.
Du är den som hävdar att USA och Europa har samma befolkning när Europa har mer än dubbelt.

Enough said.
Citera
2020-04-02, 20:39
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Bara under 1900-talet dog 300 miljoner människor av smittkoppor (virus,numera utrotat, dödlighet 20-30%) och många blev vanställda. För mig som amatörhistoriker är det ju än så länge EXTREMT låga dödstal på covid-19. Det känns lovande i kombination med all den forskning som görs.

Det var dock utspritt under en ganska lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in