2020-04-02, 20:15
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Där ser man! Tyvärr har man ju misstänkt hela tiden att ”bara äldre” drabbas är en fras för att lugna folket.

Vart i landet var detta?

Riktningen beror på var man bor.

För mig som bor i Västsverige så var det österut.
En norrlänning skulle säga sydost.
En skåning nordost.

Men var i landet var det?
Stockholmstrakten.
Dessutom går det inte att dra några generella slutsatser avseende ålder, etnicitet, allmäntillstånd etc. rörande de numera tusentals (i själva verket antagligen hundratusentals) smittade utifrån ett enstaka nedslag i verkligheten.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Visst jag är själv anhängare av Tegnells strategi men problemet är att den inte är applicerbar på i princip resten av världen. Möjligen Finland, Norge, Island och några länder till. Alltså välorganiserade länder med hög grad av tillit till myndigheter och politiker. Ett Disciplinerat, samarbetsvilligt och gruppkonformistiskt folk med en viss social distans inbyggt i kulturen samt med rätt kynne och mentalitet. Glöm inte bort de yttre förutsättningarna heller med boendestandard, hygien, och kost. Så fort vi frångår medelsvensson så ballar det lätt ur som tex på Järva. Dessutom kräver strategin att alla riskgrupper skyddas effektivt och att det är god beredskap inom sjukvården. Ytterligare två faktorer som också tydligt fallerar.
Helt rätt.
Glöm inte styckesindela lite nästa gång
Citera
Medlem
Overminds avatar
Då är vårdplatserna snart fulla i Stockholm då. Då får de som insjunknar kämpa hemma med andra ord? Ligga i sängen och hoppas kroppen kan slå viruset?
Citera
2020-04-02, 20:16
Medlem
Så positiv Olsen är i tv4 nu. Är han nyvärvad till FHMs nytillsatta expertgrupp?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Suck. Look whos talking.
Europa har 750 miljoner, USA har 330 miljoner.

Är du lågbegåvad?

Och ett land med 330 milj. invånare och du är chockad över 20k smittade? Vem är idioten. Vilket enskilt land i Europa kommer ens nära det invånarantalet suck. Nolla.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att stoppa corona är och var aldrig ett alternativ.

- Artiklarna som du länkade till, antyder att vissa asiatiska länder tänker annorlunda.

Citat:
Jag skulle helt klart ta mina chanser med corona, och leva i frihet.

- Ifall du anser att frihet är samma sak som öppna gränser, så kan du ha anledning att vara besviken. Europa höll gränserna öppna för Covid-19. Men omvärlden vill inte ha Covid-19, och stänger därför gränserna mot Europa. Artiklarna i Deutsche Welle och The New York Times visar att asiatiska länder inför hinder för resenärer från Europa.

Blir det någon skillnad mellan att Europa stänger gränserna mot omvärlden, jämfört med att omvärlden stänger gränserna mot Europa? Din rörelsefrihet begränsas i båda fallen.

Citat:
Jag skulle hellre ta mina chanser med corona, ja, än leva i ett fängelse. Jag skulle hellre ta mina chanser med corona än leva i Kina.

- Jag känner mig inte heller någon lockelse att bo i Kina.

Citat:
Jag vill leva i frihet. Jag vill att mina barn ska få växa upp i frihet. Det är värt att riskera något för.

- Så långt håller jag med dig.

Citat:
Jag är uppriktigt sagt förvånad över hur många som är beredda att ge upp allt, för att få leva en dag extra i fångenskap.

- Jag tvivlar på att vi värnar våra friheter genom att välkomna epidemier till vårt land.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Underligt resonemang, om man nu sparade 60 000 liv när promille av befolkningen är smittad hur många liv tas inte i onödan om man låter 80% av befolkningen smittas utan att ha en fungerande sjukvård...
Var får du det ifrån.. Promille av befolkningen??
Vi är upp i cirka tio procent nu.
Citera
2020-04-02, 20:17
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Här får du ditt efterfrågade erkännande. Anders erkänner ett misslyckande. Men inte att det är ett personligt misslyckande. Så inga hästlängder från ett erkännande som du pratar om.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg796n/tegnell-inte-personligt-ansvarig-for-fler-aldre-smittade

Ge mig det citat där han erkänner misslyckandet enligt dig. Då vill jag ha ett rent citat, inte hur Aftonbladet "tolkar" det han "sagt".

Detta är det enda konkreta citat jag ser: "Det är väldigt olyckligt. Det kommer att ge väldigt stora effekter på dödlighet och belastning på intensivvården".

Om du tycker deta är ett erkännande så behöver vi inte prata mer då jag inte är intresserad av att prata med idioter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nej, ta inte i. Europa har mycket större befolkning.
Fast nog kommer ändå USA att få många smittade.

Klart de får flera smittade, det är ju väntat. Är någon på riktigt förvånad över det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Som sagt, vi i Skåne motar detta kina virus i grind

Ingen samhällsspridning och vi har full kontroll

Tidig spårning av första gruppen gjorde att vi slapp en stor spridning i samhället!

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-02/fortfarande-mattlig-smittspridning-i-skane-nu-ska-ocksa-de

Ropa inte hej för tidigt bara.
Citera
Medlem
-YOLO-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Yngre med underliggande sjukdomar kan stryka med så det är inget nytt. Samtidigt vill nog inte SVT visa skytteltrafiken i järva för det gynnar ju inte sossarna direkt.

...så kan det också va.
(Jag är en riktig kappvändare, och det står jag för. Jag försöker febrilt sålla och sortera information, och suger i mig det mesta från olika kanaler, flöden, medier och expertiser.
Ändrar mig från dag till dag. Och känner mig SÅ liten i detta. Tro mig!)
Citera
2020-04-02, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Varenda reportage man ser om anhöriga till avlidna verkar vara utrikesfödda? Är det den dåliga informationen, är det en slump eller blir de lättare sjuka? 🤔
Jeg vet ikke. At informasjon eventuelt ikke når frem til alle, er en av de tingene som ble nevnt i denne artikkelen om norsk-somaliere:

"Norsk-somaliere er overrepresentert blant innvandrere med påvist coronavirus. – Smittetallene for corona går opp i de østlige bydelene i Oslo"

"Av 4655 personer som i skrivende stund har fått påvist corona i Norge, skal 829 personer være født utenfor Norge. 201 av disse skal være født i Somalia, skriver FHI."

"I et intervju med Dagbladet forteller norsk-somalier og bystyremedlem Bashe Musse at han kjenner til flere som ligger i respirator og en person som ligger i koma. Musse er bekymret for at informasjon om coronaviruset ikke når fram til alle."

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/04/02/195665794/corona-sprer-seg-blant-norsk-somaliere-vi-har-ingen-a-miste
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in