2020-04-02, 20:39
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Detta är intressant! På TV4 sa man att i Bombay som fått första fallen går bor 1 miljon människor på 5 kvadrat kilometer.. man behöver ju inte vara Einstein för att fatta...

Man behöver heller inte vara Einstein för att misstänka att den siffran över befolkningstäthet, alltså att en person disponerar 5 kvm låter lite högt. Enligt wikipedia är befolkningstätheten snarare en tiondel, alltså kring 20000 pers./ kvadratkilometer. Mycket bara det.
Citera
2020-04-02, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkangel.
Fick veta av en bekant som jobbar inom vården att typ majoriteten som har hamnat i intensiven i Stockholm har somalisk bakgrund. Gemensamma nämnare var inte ålder utan övervikt.
Din kompis
Och överviktiga somalier
Citera
2020-04-02, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Dagens Rapport går inte att se på SVT-play
"Rapport idag 19.30 utgår tills vidare"

"Avsnittet hittades inte
Det här avsnittet är inte tillgängligt, vilket kan bero på att det är avpublicerat"

Varför? Innehöll det alltför mycket som svensken inte borde se och veta?

Man fick följa två ambulanspersonal, dom var hem till många som var sjuka i corona. Folk hade svåra andningsproblem, några fick följa med till sjukhuset.

Dom hade arbetat 12 timmar och alla de som dom hämtade in och hjälpte var i samma ålder som dom själva, alltså mellan 30-40 år.
Citera
Medlem
Lotavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Det har haft stor effekt.
På gårdagens PK (Lombardiet) berättade man att man har hälften så många utryckningar till folk som har svårt att andas.
Idag var det bara 9 personer som tillkom för intensivvård

Fan vad skönt att höra, tack för den infon. Må gud hjälpa oss från denna mardröm...
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Katastrofalt med tanke på att smittan brett ut sig så som den gjort bland oss äldre. Som väl är har jag inte sökt mig till sådant kategoriboende - i dubbel bemärkelse - jag är van vid isoleringen
Ja det låter klokt. Bra att du kan isolera dig, tänker bara på alla äldre som är på boenden eller är beroende av hemtjänst jag lider med dem.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Finns per definition inga intensivvårdsavdelningar utan respirator.

Men jag antar att du menade att skriva:
Man kan ligga utan respirator på IVA?

Nej. Jag menade att försöka förklara för dig att man inte behöver vara intuberad och uppkopplad till en respirator bara för att man ligger på IVA.

Kanske du förstått det nu?
Senast redigerad av Richard-III 2020-04-02 kl. 20:42. Anledning: Corr
Citera
2020-04-02, 20:41
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nja, vår sjukvård är inte jätteeffektiv mot Corona.

Såg ett program om sanatorium under spanska sjukan som fick ner dödligheten ordentligt. Då jobbade man med att stärka immunförsvaret på andra sätt. Som värme/kyla behandling tex. Triggar immunförsvaret vilket även bastubadande antas göra. Dock saknas större studier på detta

Har väl sagts att något så enkelt som att dricka varmt te, kaffe el.likn. kan påverka. Vet inte om det stämmer dock.
Citera
Medlem
Minst 30 % corona smittade är asomtamatik. Det vill säga visar ingen symtom.
Därför måste alla använda munskydd. En halsduk bättre än ingenting.Munskydd inte skyddar 100 % men den skyddar friska människor från asomtamatik och sjuka.
Snälla Svenska folket lyssna inte politikerna
skydda din granne din vän din nära kära.

https://www.cnn.com/2020/04/01/europe/iceland-testing-coronavirus-intl/index.html
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det kan man, men alla enheter SKA HA en respirator.

Ja, och en säng.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalksalpeter
2:a vågen av spanska sjukan orsakade cytokinstormar i större del av fallen. Ju mer potent immunförsvar individen har ju mer negativt drabbad kommer individen bli om det blir en cytokinstorm. Vad som ändrades på viruset i andra vågen har jag ingen aning om

Ok tack. Spanska sjukan förde sådan skräck med sig så efterlevande ville inte dokumentera så mycket utan levde i decennier i att försöka glömma den. Därför är det lite svårt att söka information kring den.
Vad ingen kunde ana var att Spanska sjukans upphörande på sommaren endast var lugnet före den verkliga stormen. Från och med augusti månad kastade sig en ny, muterad och synnerligen dödlig variant av influensaviruset över mänskligheten i land efter land.

Även om jag anser att FHM och regeringen vidtagit för klena och senfärdiga åtgärder så ställer jag mig frågan: Kommer det en ny våg runt skolstarten i höst?
Citera
2020-04-02, 20:43
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Baserat på Italiens siffror fortsätter antalet döda per dag att öka i snabb takt ytterligare 3 veckor, ligger kring toppvärdet i någon vecka, och börjar sedan minska väldigt sakta. Minskningen ser ut att gå betydligt saktare än uppgången. Så om Sverige skulle dra i handbromsen nu, så kommer dödstalen att fortsätta skena i ca 3 veckor framåt.

Man måste tänka på att siffrorna för ett helt land, som Italien, är en kombination av många olika områden som ligger i olika fas. Lombardiet peakade för ca 12 dagar sedan och är på väg ner. Men andra regioner som Rom och Neapel är på uppgång, dock långsammare beroende på att hela Italien är i lockdown. De ligger 2-3 veckor efter Lombardiet.

Kombinationen av allt detta är troligtvis att siffrorna för hela Italien ligger kvar på ungefär dagens nivå eller sjunker något men sen mycket väl kan börja stiga igen.
Citera
2020-04-02, 20:43
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Sant, jag kanske drar för snabba slutsatser där. Jag vill bara se att den här skiten går att få stopp på... Jag har börjat tänkt att det kanske är de som utplånar hela mänskligheten, jag är lite hypokondriker av mig

Det lär nog inte utplåna mänskligheten överhuvudtaget, men några få % kommer försvinna. Främst i U-länderna. Och det kommer säkerligen pågå tills det finns ett vaccin. Eller tills världens är immun, således viruset kvarstår i relativt stabil form.

Vi får väl räkna med ett par tunga månader i Sverige nu, sen kommer det säkert klinga av, om det kommer en andra våg i vinter och vad som händer då, återstår att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in