2020-04-02, 19:57
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Givetvis.
Sverige börjar även uppmärksammas internationellt för sitt rationella sätt att hantera en kris av episka mått. Såvida inte dödssiffrorna plötsligt sticker iväg kan detta bli en ny förebild för många länder.

Visst jag är själv anhängare av Tegnells strategi men problemet är att den inte är applicerbar på i princip resten av världen. Möjligen Finland, Norge, Island och några länder till. Alltså välorganiserade länder med hög grad av tillit till myndigheter och politiker. Ett Disciplinerat, samarbetsvilligt och gruppkonformistiskt folk med en viss social distans inbyggt i kulturen samt med rätt kynne och mentalitet. Glöm inte bort de yttre förutsättningarna heller med boendestandard, hygien, och kost. Så fort vi frångår medelsvensson så ballar det lätt ur som tex på Järva. Dessutom kräver strategin att alla riskgrupper skyddas effektivt och att det är god beredskap inom sjukvården. Ytterligare två faktorer som också tydligt fallerar.
Citera
2020-04-02, 19:58
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Nej, faktiskt inte. En IVA-plats kan innebära t ex uppföljning/vård av den underliggande sjukdomen, t ex hjärtproblemen på HIA eller liknande. Om du är
på IVA utan respirator med covid innebär inte att du skall dö.

Du tror det kommer finnas plats och resurser för det på IVA nu? Jag antar att du är påläst varför man ens behöver uppsöka intensivvård för Covid-19?
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -YOLO-
Såg ni SVT1:s nyheter nu? Om ambulanskillarna?
De hade nu jobbat i två dagar, bara hämtat covidpatienter, INGA gamla, utan bara i deras ålder. Och - det var inte heller nysvenskar, ni som skriker om det hela tiden!
Fy satan!!
😢

Ja, det såg jag. Men de hade ju inte bara hämtat covid?

Såg vi samma reportage? Där de först hämtade alkisen i en nästan tom lägenhet och sedan hämtade en person i ett radhus, och inte något mer från deras 13-timmars pass?
Citera
Bannlyst
Citat:
De hade nu jobbat i två dagar, bara hämtat covidpatienter, INGA gamla, utan bara i deras ålder. Och - det var inte heller nysvenskar, ni som skriker om det hela tiden!
Fy satan!!
😢

Jo med det är ju bara bajsblöjorkärringar. Jo men det är bara äldre äldre äldre (4x till) som drabbas.
Kung Anders: "Men det är bara äldre som drabbas allvarligt av detta, som vi epidemiologer brukar säga"
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Nu ger Region Stockholm snabbutbildning för vårdpersonal i palliativ vård för att kunna ge människor i hemmet.
Så satans sorgligt.

Kommer det inte leda till mordåtal?

Endast läkare får ordinera mediciner. Får en sköterska ge morfin?
Hemtjänst lär ju definitivt ej få ge det på eget initsiativ.

?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Från den dagliga presskonferensen som regering i UK gav nyss:

UK satsar på mass testning. Målet är enligt Health Secretary Hancock att göra 100 000 tester om dagen innan aprils utgång.

Det var en seriös ambition. Tyskland ligger just nu på ca 70 000.

Vad har Sverige för ambitioner?
IKEA i Wembley i London används för drive-in masstestning av sjukhuspersonal. Då borde Sverige kunna göra något liknande.
Citera
2020-04-02, 19:59
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Total har över 10 000 personer dött av coronaviruset i Kanada, rapporterar Reuters.

-VA?

Siffran i går var 143 döda
Är nog smittade de menar
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Fy satan!!
😢

Där ser man! Tyvärr har man ju misstänkt hela tiden att ”bara äldre” drabbas är en fras för att lugna folket.

Vart i landet var detta?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Nu har jag fått nog av denna desinformation! Aftonbladet tar inte med mina inlägg. Jag är 62 år, röker hela tiden, är ute bland folk hela tiden i Stockholm. Tvättar händerna varannan dag. Haft lunginflammation två gånger. Jag blir inte sjuk! Alla filmerna man sett på de döende i Italien, dom har vitt hår och stora (håriga) magar. De dör av alkohol! I Italien och Spanien pimplar folk vin hela tiden. Alkohol sätter ner immunförsvaret. Kan det vara svårt att fatta? Levern ska samtidigt som den bekämpar ett virus rena blodet från alkohol. Italienarna och spanjorerna dör av 1. ålder, 2. vinpimplande, 3. fetma. Punkt slut.

Ok, då har jag det klart för mig. Negrer, vithåriga, de med hår på magen och de som dricker alkohol är de som dör i viruset. Då vet vi vilka vi ska fokusera oss på.
Citera
2020-04-02, 20:00
Medlem
Citat:
Fy satan!!
😢
verkligen sorgligt, och obegripligt..vilket virus! Tar vem som helst.
Citera
2020-04-02, 20:00
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Nu har jag fått nog av denna desinformation! Aftonbladet tar inte med mina inlägg. Jag är 62 år, röker hela tiden, är ute bland folk hela tiden i Stockholm. Tvättar händerna varannan dag. Haft lunginflammation två gånger. Jag blir inte sjuk! Alla filmerna man sett på de döende i Italien, dom har vitt hår och stora (håriga) magar. De dör av alkohol! I Italien och Spanien pimplar folk vin hela tiden. Alkohol sätter ner immunförsvaret. Kan det vara svårt att fatta? Levern ska samtidigt som den bekämpar ett virus rena blodet från alkohol. Italienarna och spanjorerna dör av 1. ålder, 2. vinpimplande, 3. fetma. Punkt slut.

Men för helvete, fattar du hur många frågor AB får in hela tiden? Bra att du har lösningen på allt iallafall, ta kontakt med regeringen och lägg fram ditt förslag där.
Citera
2020-04-02, 20:01
Medlem
-YOLO-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Ja, det såg jag. Men de hade ju inte bara hämtat covid?

Såg vi samma reportage? Där de först hämtade alkisen i en nästan tom lägenhet och sedan hämtade en person i ett radhus, och inte något mer från deras 13-timmars pass?

Ä, nej!

Lyssa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in