2020-04-02, 20:01
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Du tror det kommer finnas plats och resurser för det på IVA nu? Jag antar att du är påläst varför man ens behöver uppsöka intensivvård för Covid-19?

Ja, hyfsat påläst. Och klart för mig att de 65% av platser som nu är upptagna på IVA i Stockholm inte bara tas upp av covid patienter, samt att de som ligger där med covid inte per definition antingen ligger i respirator eller skall dö.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Vi passerar nu 1 000 000 bekräftade fall

Positivt att Italien ligger på den lägre nivån av nya fall även idag. Lite fler än utfallen för 2 och 3 dagar sedan med fortfarande ca 20 % under toppnoteringen.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Där ser man! Tyvärr har man ju misstänkt hela tiden att ”bara äldre” drabbas är en fras för att lugna folket.

Vart i landet var detta?
Ingen har sagt att bara gamla drabbas av Corona. Det man sagt hela tiden är att risken att dö är betydligt högra om man är äldre, eller har andra riskfaktorer
Citera
2020-04-02, 20:02
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -YOLO-
Ä, nej!

Lyssa!

På dig, eller på reportaget?
Citera
Medlem
Det har ingen betydelse vad ni sett på SVT. Tittar man på Italien har endast 32 st av 11857 döda varit under 40 år. Förmodligen många unga som får panikattacker och inte kan andas, som ni stackare som hänger här inne hela dagarna och hetsar varandra till hjärtinfarkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Hoppsan. Fast då var det så att de flesta smittade kunde spåras till Alp-resenärer ser du. Sedan sade det att nu har vi allmän smitta (samhällssmitta) och så vidare. Försök hänga med.

Invektiv och förolämpningar är det enda du har att ta till när intellektuell förmåga och sakliga argument tryter. Och så snart.

Förbered dig du. Det kan ta lite längre för dig än för oss andra.
Du fortsätter spela dum.

Staten gjorde en felbedömning när man hävdade att man kunde spåra smittan från turisterna, och att dessa inte skulle kunna sprida smittan till allmänheten så vi får inhemsk smittspridning. Majoriteten av tråden var helt övertygade om att staten gjorde fel när man körde sin "smittspårning". Som jag sa så, spelade FHM när riskerna, vilket ledde till dålig förberedelse för vården.

Det handlar inte om att "hänga med". Tvärt om, det handlar om att kunna göra korrekta bedömningar i god tid. Något som staten misslyckats med. Vilket var hela poängen med mitt inlägg. Det handlar om förberedelser. Ditt nonsens har inget med sakfrågan att göra. Sakfrågan är att Tegnell säger att vården haft lång tid att förbereda sig, trots att han under denna "lång tid" helt spelat ner riskerna för spridning av Coronan.

Jag är väl förberedd. Jag har skyddsutrustning och handdesinfektion o.s.v. så det räcker ett bra tag. Uppenbart var min bedömning av kommande utveckling betydligt bättre än statens.

Läsarna är fria att bedöma min respektive din begåvning.

Invektiv och förolämpningar är det enda du har att ta till när intellektuell förmåga och sakliga argument tryter. Och så snart.
Ursprungligen postat av Richard-III
Jag vet inte var du får dina uppgifter ifrån, men antingen så lyssnar du inte på de presskonferenser och intervjuer som ges varenda dag, eller så har du en förståelseutmaning av rang.
Det var ju du som kom med förolämpningar. Och sen klagar du på att jag tar till förolämpningar "när intellektuell förmåga och sakliga argument tryter", när jag svarar på din förolämpning. Hoppas dina lärare i särskolan har bättre tålamod än jag. Jag lämnar det så.
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Till synes TT kanske om man bara ser det kortsiktigt. Kortsiktigt är helt ointressant, det enda som räknas är slutresultatet.
Underligt resonemang, om man nu sparade 60 000 liv när promille av befolkningen är smittad hur många liv tas inte i onödan om man låter 80% av befolkningen smittas utan att ha en fungerande sjukvård...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
De definierar ej vad z är. Kör de med en avvikelse?
El. antal gånger normal dödlighet?

Om de avser mer än 7x normal dödlighet för Italien och Spanien så
är det ju direkt otäcka siffror.

z-score är statistisk term som säger "hur många standardavvikelser" som värdet är över medelvärdet.

Jag har inga rådata men säg att det en vecka dör 100 med en standardavvikelse på 10 för den typiska veckan. Om det dör 150 samma vecka nästa år så har du z =(150-100)/10 = 5. Så z-score säger inget om "antal ggr högre".

Vill man få fram antal så måste man nog fråga om rådata, men kurvorna säger ändå en del om läget och om det ev skulle förekomma underrapportering av Covid-19.
Citera
2020-04-02, 20:03
Medlem
joh80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Ofattbar siffra är väl ändå att ta i. Det dör ca 30 personer dagligen i Stockholm. Jämt och ständigt.
Eftersom testen som görs är väldigt tvivelaktiga, där rapporter säger att ungefär 80% av världens befolkning skulle testa positivt på ett s.k. Corona-test idag om de tog det så ställer det ju siffrorna i helt ny dager.
Men det kanske dör 60 personer om dagen i Stockholm nu då för att Det ska klassas som "ofattbara siffror"?

Spoiler: Det dör fortfarande ca 30 personer om dagen i Stockholm, De enda dödsfall som Inte testas för "corona" är självmord och trafikolyckor.

Tänk om. Tänk rätt.
Det var Björn Eriksson för Region Stockholm på pressträffen som sa detta inte jag alltså.

Ytterligare 30 personer har dött, vilket innebär att antalet döda har ökat till 179 i länet.

"– Det är en nästan ofattbar siffra. Det är viktigt att vi inte blir avtrubbade utan ser att det finns en avliden människa bakom varje siffra."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Jo, utan lockdown kommer peaken komma väldigt långt senare. Vet inte när. Men kan dröja månader.
Ingen som vet exakt, man kan bara spekulera, men jag tror det kan handla om några månader.
En sak som jag tror många missar är hur länge peaken håller sig på samma nivån innan den börjar falla.
Italien har trots lockdown hållit sej över 700 döda per dag i 2 veckor.
Anledningen är inte (som nåt hjärndött får kan tro) för att man är i lockdown (lol).
Utan det är ackumuleringen av föregående veckor.

När Sverige når sin peak (säg 700 döda per dag) så kommer det alltså fortsätta i några veckor att dö ca 700 personer per dag.
I Sveriges fall kommer dock allting gå mycket sämre då man inte hittills infört alla nödvändiga åtgärder.

Skulle inte säga månader, tänker mig att nuvarande antal döda på 300 indikerar en smittspridning på uppemot 50.000 för drygt 2 veckor sedan. Det i sin tur är troligen en ökning på 5-10 ggr de som var smittade ytterligare 10 dagar sedan, kring 10:e Mars då samhällsspridning ansågs förekomma.
Har vi på dessa 2 veckor haft en liknande smittspridning så är en halv miljon realistiskt och om ytterligare 2 veckor, kring 16:e April, kan det då röra sig om flera miljoner.

Sedan beror det på vilka åtgärder som tas, utan åtgärder borde smittan skjuta upp till 80-90% av befolkningen till början av Maj, med ytterligare åtgärder kanske man landa lite nättare kring 65-70% vid samma tid.
Toppen för sjukvården borde då infalla i början av Maj och sedan klingar det av fram till Juni.

Gissar självfallet bara, men det är inte helt orimligt med katastrof i Maj. Sedan finns ju scenariot att Regeringen drar i nödbromsen redan om 10-15 dagar, när 150 döda om dagen börjar känns lite väl magstarkt. Då hamnar vi i någon slags Limbo kring 25% smittade, Regeringen vågar inte fullfölja dödens väg men kan inte heller backa.
Citera
Medlem
-YOLO-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Där ser man! Tyvärr har man ju misstänkt hela tiden att ”bara äldre” drabbas är en fras för att lugna folket.

Vart i landet var detta?

De sa Solna på ett larm va?...
Så där ikring? (Gissar nu)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Nej.

Jo.

Ebba Larsson - EXPRESSEN
KANADA. Total har över 10 000 personer dött av coronaviruset i Kanada, rapporterar Reuters.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in