2020-04-02, 19:54
Medlem
Madagascars avatar
Från den dagliga presskonferensen som regering i UK gav nyss:

UK satsar på mass testning. Målet är enligt Health Secretary Hancock att göra 100 000 tester om dagen innan aprils utgång.

Det var en seriös ambition. Tyskland ligger just nu på ca 70 000 om dagen.

Vad har Sverige för ambitioner?
Senast redigerad av Madagascar 2020-04-02 kl. 19:57.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Notera att Sverige hela tiden pratar om "intensivvårdsplatser".

Men i utlänsk debatt så pratar man mer konkret om respiratorer/ventilators. För det är det som behövs för att vårda en intensivvårdad coronapatient.

Sverige har alldeles för få respiratorer. Och de kan man inte trolla fram, de man har de har man. Det är därför man inte pratar om dessa i svensk media. Patienter kommer att dö i våra "intensivvårdsplatser" eftersom de saknar respiratorer.

Eller som Irene Svenonius skulle sagt: "Patzienter"
Noterat och även om vi skulle få många fler respiratorer blir vårdpersonal utbildad nu för det i rätt mängd så den biten skulle räcka till är också frågan.

Jag undrar om politiker sväljer stoltheten då kanske Ryssland och Kina erbjuder personal och utrustning om vi själva misslyckas, USA och EU har ju fullt upp. Det skulle bli en lustig situation med våra valda fienden.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ja en IVA-plats för Covid-19 utan respirator är väl i princip bara palliativ vård.

Nej, faktiskt inte. En IVA-plats kan innebära t ex uppföljning/vård av den underliggande sjukdomen, t ex hjärtproblemen på HIA eller liknande. Om du är
på IVA utan respirator med covid innebär inte att du skall dö.
Citera
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -YOLO-
Såg ni SVT1:s nyheter nu? Om ambulanskillarna?
De hade nu jobbat i två dagar, bara hämtat covidpatienter, INGA gamla, utan bara i deras ålder. Och - det var inte heller nysvenskar, ni som skriker om det hela tiden!
Fy satan!!
😢

Nej nej det kan inte stämma. Det är bara äldre som drabbas hårt, det säger ju vår nya landsfader Tegnell
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -YOLO-
Såg ni SVT1:s nyheter nu? Om ambulanskillarna?
De hade nu jobbat i två dagar, bara hämtat covidpatienter, INGA gamla, utan bara i deras ålder. Och - det var inte heller nysvenskar, ni som skriker om det hela tiden!
Fy satan!!
😢
Nej, när ungefär i programmet? i början eller slutet?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Vem hade du hellre sett på de positionerna? Någon som med Wikipedia-examen från Flashback? Italiens experter? Frankrikes? USAs?
Du menar som matematiker på FHM?

Valfri högstadiestuderande med vettiga betyg hade funkat.

Nu tror jag snarare detta beror på stress och slarv, och Tegnell bör förstås sluta bortförklara eländet på PK.
Citera
2020-04-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Aningens i marginalen, men det du beskriver liknar mycket det jag (också 40+) råkade ut för första halvan av februari efter en mässresa till Frankfurt (en mässa med mycket kineser, vilket väl är alla stora mässor idag).
Litet längre tidsförlopp än du, var ganska så däckad i närmare två veckor. Och också efteråt en otrolig trötthet som jag inte känt sedan jag hade mononukleos som 20åring.

Det märkliga var att alla symptom var mycket lindriga, men känslan av sjukdom och enorm trötthet var helt överväldigande.

Antingen har jag sedan dess plockat på mig en ny bobba, eller så är det samma som kommit tillbaka igen för ca 2 veckor sedan, men nu med torrhosta. Har läkartid imorgon (ursprungligen om annat), så får se vad han säger.

Ja skumt var det.
Lycka till!
Citera
2020-04-02, 19:55
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Hanif Bali Verkar ha gått full retard med det här. Kan rekommendera hans Twitter.
Hamid Bali är som en typisk svensk som vet att allt någon annan gör är fel och själv sitter på alla rätta lösningar.

När man frågar mer detaljerat om dessa lösningar blir man förnärmad för det är ju så självklart att förklaringar är onödiga.
Full med snömos som hans Twitter, påminner om en annan stor twittrare.
Citera
2020-04-02, 19:56
Medlem
afvongreves avatar
Nu har jag fått nog av denna desinformation! Aftonbladet tar inte med mina inlägg. Jag är 62 år, röker hela tiden, är ute bland folk hela tiden i Stockholm. Tvättar händerna varannan dag. Haft lunginflammation två gånger. Jag blir inte sjuk! Alla filmerna man sett på de döende i Italien, dom har vitt hår och stora (håriga) magar. De dör av alkohol! I Italien och Spanien pimplar folk vin hela tiden. Alkohol sätter ner immunförsvaret. Kan det vara svårt att fatta? Levern ska samtidigt som den bekämpar ett virus rena blodet från alkohol. Italienarna och spanjorerna dör av 1. ålder, 2. vinpimplande, 3. fetma. Punkt slut.
Citera
Medlem
-YOLO-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nej, när ungefär i programmet? i början eller slutet?
Slutet...
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Det smärtar att säga att du tyvärr har rätt- de kommer komma undan. Denna gång tror jag vissa svenskar kommer få nog dock. Tro mig.

Behöver en revolt men svenskar är för fega för att stå upp, regeringen vet detta så de kan göra lite som de vill. Eller manipulera svenskar att tro att de ens gör något, det visar klart och tydligt att pengar är viktigare än liv. Hade dom brytt sig hade de kunnat pausa allt i några månader staten har råd med detta. Men istället verkar det vara viktigare att all fortsätter som det ska, kan bara komma på en anledning att ekomin ska funka till varje pris. Pengar är så uråldrat systemet att vi fortfarande kör på det är ett skämt.
Citera
2020-04-02, 19:57
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Baserat på Italiens siffror fortsätter antalet döda per dag att öka i snabb takt ytterligare 3 veckor, ligger kring toppvärdet i någon vecka, och börjar sedan minska väldigt sakta. Minskningen ser ut att gå betydligt saktare än uppgången. Så om Sverige skulle dra i handbromsen nu, så kommer dödstalen att fortsätta skena i ca 3 veckor framåt.
Ja precis därför viktigt att göra en lockdown snabbt när man t ex är i en siuation som sverige med exponetiell tillväxt av insjuknade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in