2020-04-02, 17:30
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Underlig den där kopplingen mellan smittan och somalier. Hur kan den ha kommit till dem?

Finns väl somalier som reser till Kina i tjänsten stup i ett. Eller som tog med familjen på en välbehövlig skidresa till Canazei, Italien.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det här verkar ju inte direkt hoppfullt. Svårt sjuka coronapatienter ska inte behöva vårdas av personal utan tillräcklig utrustning och kunskap, personal utan skydd.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/hennes-mamma-dog-av-corona

De sjuka gamlingarna förs inte ens till sjukhus. I många fall om de inte har anhöriga som trycker på så får de stanna i ålderdomshemmet tills de dör.
Undrar om de då ens räknas in i statistiken.

Jag undrar också om de som dör i sviterna av Corona räknas som coronafall?
Citera
Medlem
Medvallss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag har också lekt på ICA idag om corona. Runt kassan finns det rutor som handlar om att skapa några meters avstånd mellan människor. Jag kom för nära en person och litet skämtsamt hoppade jag tillbaka på min plats, till rutan bakom personen i fråga. Det var litet småkul, tycker jag. Det var fler som skrattade. Det är litet kul att driva med corona paranoia, måste jag säga.
Det fanns säkert dom som inte skrattade också. Många är rädda och kanske inte alls tycker att det är nåt att skämta om.
Du kallar det Corona Paranoia. Återkom när dina närmaste ligger och kippar efter luft på IVA
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Omöjligt att veta med säkerhet givetvis men förmodligen en betydande andel skulle dött i närtid ändå. Denna är intressant: https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/have-many-coronavirus-patients-died-italy/

Om det stämmer skulle alltså minst 80% av patienterna troligtvis dött inom en relativt snar framtid även utan covid-19.
Det betyder inte att de flesta av dessa patienterna skulle dött inom en snar framtid, bara att de hade någon sjukdom sedan tidigare som bidrog till att de inte kunde överleva Covid19. Även äldre människor kan leva i många år med t ex högt blodtryck och diabetes.
Citera
2020-04-02, 17:31
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Huden är ingen inkörsport för SARS.CoV-2.

Det måste ha ACE-2 receptorer att binda till och för att börja en infektion. Dessa receptorer finns bara i slemhinnor. Extra många i lungorna. Ytterligare extra i rökares lungor . . . . .

Tack för svar, jag har nog uttryckt mig luddigt.

Tänk er öl eller kanske smör. Detta fastnar på händerna. Sätter man sedan händerna under kranen så försvinner ölet ganska lätt i vasken, medan smöret sitter kvar.

Vilket är detta virus egenskaper? Liknar det vatten så är ju man i risken när man badar, liknar det smör är det jobbigt om man torkar sig i ansiktet.

Mvh
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Vilket straff? Finns det någon källa som jag kan läsa om det?

Det finns flera. Du får börja spana i tidningarna. I Thailand får man upp till 5 års fängelse vid Corona skämt. Även i Sverige, fast här har vi ju snällare regler så klart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Så kan det säkert bli. Eller inte. Jag svarade bara ett troll som sade att platserna redan är slut.

Ok., ville bara bidra med ngn form av faktabaserade uppgifter då det rådde osäkerhet där.

En annan sak som jag minns att det pratats om (i tråden) är att det kan vara så att den nu hårdare triageringen som Socialstyrelsen gått ut med (dvs. "bortsorteringen") också ev. kan ge en missvisande bild av antalet personer som skulle kunna tänkas behöva IVA-plats "egentligen".

Dessa bortsorterade får t.ex. då istället dö i äldreboende, med palliativ vård. Vårdcentralsläkarna skulle för ett par dar sen snabbutbildas var tanken, för att kunna sköta en sådan slags vård. Enklare tolkat kan man nog se det som att vården sparar lite på IVA-platserna för att kunna ge det till de lite yngre personerna. Det är min personliga tolkning av allt jag läst.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
nu säger de på tv att spädbarn har extremt dåligt smittskydd..äntligen nån som kan komma fram med sanningen

Första vågen av spanska sjukan tog många barn. Den tog mest barn och gamla. Tidigare sjuka.
Sedan kom den andra vågen. Den värsta. Den tog de däremellan. Oss alltså.

Jag ser vissa skrämmande likheter mellan dessa epidemier.
Citera
2020-04-02, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Fastna inte på spridningen i uppskattningen av antalet reducerade dödsfall i rapporten. Titta i stället på uppskattningen av det totala antalet smittade i dessa 11 länder och vilken effekt det har på CFR för Covid-19. 0,2-1,16% enligt John Campbell. Stämmer det så är det goda nyheter.

https://www.youtube.com/watch?v=c1aoULlMpn0

Har du följt tråden? "Goda nyheter" här betyder att fler dör. Tror vi är max 10% av skribenterna som anser det positivt om färre dör.
Citera
2020-04-02, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Tack för svar, jag har nog uttryckt mig luddigt.

Tänk er öl eller kanske smör. Detta fastnar på händerna. Sätter man sedan händerna under kranen så försvinner ölet ganska lätt i vasken, medan smöret sitter kvar.

Vilket är detta virus egenskaper? Liknar det vatten så är ju man i risken när man badar, liknar det smör är det jobbigt om man torkar sig i ansiktet.

Mvh
Ja det kan fastna på fingrarna och tar du sedan på en av dina slemhinnor (i näsa, mun, eller ögon) så finns risk att bli smittad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Är det kaos inom sjukvården i Danmark, Norge och Finland?

Japp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Sanningen är svår för vissa

Serious or Critical
Sverige 429
Norge 105
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/norway/

Hittar ingenting om åldersfördelningen i länkarna. Skulle vara intressant att se om Sverige har fler äldre människor i intensivvård, jämfört med Norge.

Notera också att Sveriges befolkning är dubbelt så stor som Norge. Norge fick väl även sitt första bekräftade fall en månad efter oss? Jag vet i alla fall att Danmark inte ligger långt efter oss statistiskt, trots att även de fick sitt första bekräftade fall en månad efter oss.
Senast redigerad av sovandehalsar 2020-04-02 kl. 17:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in