Citat:
Ursprungligen postat av
piastrone
Från tilläggsprotokollet (jag har inget nummer på det)
(jag hoppas jag fick med allt väsentligt då jag fick klippa och klistra lite för att få ihop det)
Jämförelse av bild påträffad på LWs Googlekonto och SDs mobiltelefon 2018-5000-BG50883-1.
LWs Google-konto l*na.w*sstrom@gmail.com
På LWs Googlekonto finns bilder sparade under fliken "Foton" sorterade utifrån datum. Med respektive bild medföljer information gällande tidsangivelse och datum. Utifrån respektive bilds filnamn och medföljande bildinformation konstateras att bilderna fotograferats med mobiltelefonen Samsung Galaxy S7 (SM-G930F). Bilderna far sina filnamn utifån datum och tid i en*heten och har synkats alternativt laddats upp manuellt till Googlekontot.
Två bilder är av intresse då de har kunnat kopplas ihop med SDs mobiltele*fon BG50883-l. Dessa redovisas nedan. Enligt Google Maps tidslinjen för Googlekontot befinner sig den aktiva enheten i nära anslutning till Byalagsgatan 4a, Örebro klockan 01:33:10 den 12 maj 2018. Den exakta koordinaten är 59.2895274, 15.1844028 med ett noggrannshetsvärde på 22 meter.
SDs mobiltelefon 2018-5000-BG50883-1, Samsung Galaxy S6
I mobiltelefonen har en skärmavbild med filnamnet 27375 _ task _ thumbnail.png påträffats. Den är skapad 2018-05-14 kl. 06.40.
Bilden är en systemgenererad skärmavbild som skapas vatje gång en användare minimerar en applikation. Detta görs genom att man går tillbaka till startskärmen eller öppnar översiktsvyn där man ser samtliga öppna applikationer. Mobiltelefonen skapar dessa skärmavbilder automatiskt tillsammans med sparad information kring vad som hände när en applikation användes.
På skärmavbilden 27375 _ task_ thumbnail.png kan det ses att Stefans mobiltelefon visade en filhanterare där 8 bilder under mappen Minafiler\Telegram\Telegram Images kan ses, se Figur 3.
Vid undersökning av mobiltelefonen iakttogs det att katalogen \Telegram Images var tom. Det finns spår eller så kallade fragment som påvisar att 2956 eller fler filer har tidigare lagrats i denna katalog. Samtliga ser ut att ha varit bildfiler.
En av de 8 bilderna som syns i skärmavbilden är daterad 12 maj klockan 01:35 och har filnamn 446536762 _ 103662.jpg. Denna bild överensstämmer med en av bilderna som iakttagits i Lenas Googlekonto.
I undersökningen av Stefans mobiltelefon påträffades en textsträng i filen clipboard\147 32817 33 750 __902 _ 493\clip som kan antas vara ett meddelande. Det svenska ordet för clipboard är urklipp och urklipp är benämningen på den minnesplats i en mobiltelefon eller dator, där text eller bild lagras temporärt om man exempelvis markerar något av dessa och väljer kopiera. Eller om man markerar text eller bild och väljer klipp ut. Den aktuella urklippsfilen skapades i telefonen 2018-05-14 kl.06:37:50 och dess fulla innehåll av text redovisas i detta PM. Sist ligger den textsträng som kan antas vara ett meddelande som skrivs till kontakten @mamma i appen Telegram. Då ett motsvarande meddelande inte påträffats i den tidigare redovisade Telegram-chatten är det inte orimligt att meddelande-texten skrevs, kopierades eller klipptes ut men aldrig skickades.
@mamma:
Du skickarju ALDRIG några bilder från nattning längre
Tack för att du kopierade hela texten!
Med tanke på att SD förnekar i rätten idag att det är han som skickar denna text till L*ena utan hävdar att det är hon som skickar den och han kopierar de, så känns det VIKTIGT att förstå vad som är sant. Det känns troligt att det har en betydelse för hur SD har kommunicerat till L*ena för att få ut henne 11-12 maj, dvs hur han kommunicerade för att få ut henne morddagen.
SDs förklaring idag om texten till bilden och att åklagaren har fel:
"Polisen fick fram en textremsa i bilden med strumpklämmorna, när de tog fram data ur den.
– Teknikern som har utrett det där har inte förstått överhuvudtaget vad det handlade om. Det är inget som jag har skrivit. Det är fel. Det är hon som skrivit till mig och sedan har jag kopierat det."
https://www.na.se/artikel/just-nu-i-dag-hors-exfrun-och-grannar-av-domstolen-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjarstam ordet
Hur ska man då tolka den här (det som jag fetat i din text)?
Teknikern verkar anse att det kan "antas vara ett meddelande som skrivs
till kontakten @mamma".
Så skrev SD det , kopierade det, men skickade den aldrig? Texten hittades aldrig i den tidigare chatten.
Bara sparats 14 maj kl 06:38? Och sedan raderats.
Eller har SD rätt? Har LW skrivit det?
Jag misstänker att teknikern har rätt. Och att SD har genom att smörja L*ena på olika sätt, fått henne att gå ut.
Den 11 maj och den 14 maj.