2020-04-02, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Undrar hur det var för SD som är svårt handikappad av sin rygg inte kan ta på sig skor och strumpor, har ljumskbråck och något hjärtfel och diverse skavanker överallt?
Måste varit jobbigt. Det krävs att man har motivation. För att inte tala om all tung klätterutrustning när man klättrar i berg för att få tag på cacher. Stackars man.
Citera
2020-04-02, 18:30
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Undrar hur det var för SD som är svårt handikappad av sin rygg inte kan ta på sig skor och strumpor, har ljumskbråck och något hjärtfel och diverse skavanker överallt?

Med lite hjälp av HD så gick det säkert bra
Citera
2020-04-02, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det reagerade jag med på. Inte en sanning kommer ur munnen på dessa människor. Inte en enda. Skrämmande och äcklande.

#TeamÅsaHiding

Ja, det mesta låter väldigt märkligt. Även allt sjå med packningen inför USA-resan. Kan det vara så svårt?

Jag skriver en liten lista, sen tar själva packandet 10-15 minuter...Men det är jag det.
Citera
2020-04-02, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Ja, det är verkligen frapperande. SD kommer från förhör efter att ha meddelats att han var misstänkt. HD kan inte minnas att han berättade det, och SD är osäker på om han sa nåt.
Sen åker dom bil mot Arlanda. Ingen minns att dom diskuterade LW. På flyget berättar SD att han fortsatt snedknulla LW in i det sista. Ingen minns att det pratades något mer om det. HD kan inte påminna sig att hon frågat SD om han gjort något mot LW, eller vad han gjorde på mordkvällen.

Osv. Dom framstår ju som helt lobotomerade.

Hur kan HD vara avskriven från misstankar!?
Citera
2020-04-02, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Oerhört anmärkningsvärt att de passerat avspärrningarna på motorvägen UTAN att prata om det.
Allra helst om det är en person man känner och som man tidigare kallat för vän som är försvunnen och hela familjen är indragna på förhör för inblandning!

Här på gatan går truten i ett på grannar om bara någons katt inte synts till på tre dagar.

Enda anledningen till att man INTE pratar om det är för att man inte vill prata om sånt man är skyldig till eller delaktig i ELLER att man har svårt för att stirra sanningen i vitögat.
Så den normala reaktionen borde vara: "OJ! Undrar om de hittat Lena?" och "Hoppas de har hittat Lena!"
Varenda en av oss börjar väl spekulera i frågor som "Oj, undrar vad som har hänt här?" om man passerar avspärrningar och polis osv en vanlig eller ovanlig dag. "Har dom krockat, eller vad har hänt?" - man diskuterar med varandra för vi är av naturen nyfikna och försöker hela tiden förstå vår omvärld! INTE TIGER VI!

Helt riktigt. De underliga vittnesmålen får en bara att bli ÄNNU mer tveksam till deras bortförklaringar.

Börjar mer och mer tro att HD är insyltad på mer än ett sätt. Hennes pappa vet också mer än han berättar. Den släkten har inte det minsta lust att göra allt de kan för att hjälpa till så mycket de bara förmår, att lösa detta vidriga brott.

Folk med nån slags tystnadskultur har jag stött på förr. Både privat och på jobbet.
Citera
2020-04-02, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Ja, det är verkligen frapperande. SD kommer från förhör efter att ha meddelats att han var misstänkt. HD kan inte minnas att han berättade det, och SD är osäker på om han sa nåt.
Sen åker dom bil mot Arlanda. Ingen minns att dom diskuterade LW. På flyget berättar SD att han fortsatt snedknulla LW in i det sista. Ingen minns att det pratades något mer om det. HD kan inte påminna sig att hon frågat SD om han gjort något mot LW, eller vad han gjorde på mordkvällen.

Osv. Dom framstår ju som helt lobotomerade.

Ha, ha, ha, ha!
När du uttrycker det så börjar det ju likna lyteskomik.
Citera
2020-04-02, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Hur kan HD vara avskriven från misstankar!?
De kanske tar upp just den förundersökningen igen efter det här vittnesförhöret. Hon framstår ju som en jävla idiot och lurar ingen. Och hon lurar absolut inte åklagaren.
Citera
2020-04-02, 18:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Från tilläggsprotokollet (jag har inget nummer på det)
(jag hoppas jag fick med allt väsentligt då jag fick klippa och klistra lite för att få ihop det)

Jämförelse av bild påträffad på LWs Googlekonto och SDs mobiltelefon 2018-5000-BG50883-1.

LWs Google-konto l*na.w*sstrom@gmail.com
På LWs Googlekonto finns bilder sparade under fliken "Foton" sorterade utifrån datum. Med respektive bild medföljer information gällande tidsangivelse och datum. Utifrån respektive bilds filnamn och medföljande bildinformation konstateras att bilderna fotograferats med mobiltelefonen Samsung Galaxy S7 (SM-G930F). Bilderna far sina filnamn utifån datum och tid i en*heten och har synkats alternativt laddats upp manuellt till Googlekontot.

Två bilder är av intresse då de har kunnat kopplas ihop med SDs mobiltele*fon BG50883-l. Dessa redovisas nedan. Enligt Google Maps tidslinjen för Googlekontot befinner sig den aktiva enheten i nära anslutning till Byalagsgatan 4a, Örebro klockan 01:33:10 den 12 maj 2018. Den exakta koordinaten är 59.2895274, 15.1844028 med ett noggrannshetsvärde på 22 meter.

SDs mobiltelefon 2018-5000-BG50883-1, Samsung Galaxy S6
I mobiltelefonen har en skärmavbild med filnamnet 27375 _ task _ thumbnail.png påträffats. Den är skapad 2018-05-14 kl. 06.40.
Bilden är en systemgenererad skärmavbild som skapas vatje gång en användare minimerar en applikation. Detta görs genom att man går tillbaka till startskärmen eller öppnar översiktsvyn där man ser samtliga öppna applikationer. Mobiltelefonen skapar dessa skärmavbilder automatiskt tillsammans med sparad information kring vad som hände när en applikation användes.
På skärmavbilden 27375 _ task_ thumbnail.png kan det ses att Stefans mobiltelefon visade en filhanterare där 8 bilder under mappen Minafiler\Telegram\Telegram Images kan ses, se Figur 3.

Vid undersökning av mobiltelefonen iakttogs det att katalogen \Telegram Images var tom. Det finns spår eller så kallade fragment som påvisar att 2956 eller fler filer har tidigare lagrats i denna katalog. Samtliga ser ut att ha varit bildfiler.
En av de 8 bilderna som syns i skärmavbilden är daterad 12 maj klockan 01:35 och har filnamn 446536762 _ 103662.jpg. Denna bild överensstämmer med en av bilderna som iakttagits i Lenas Googlekonto.

I undersökningen av Stefans mobiltelefon påträffades en textsträng i filen clipboard\147 32817 33 750 __902 _ 493\clip som kan antas vara ett meddelande. Det svenska ordet för clipboard är urklipp och urklipp är benämningen på den minnesplats i en mobiltelefon eller dator, där text eller bild lagras temporärt om man exempelvis markerar något av dessa och väljer kopiera. Eller om man markerar text eller bild och väljer klipp ut. Den aktuella urklippsfilen skapades i telefonen 2018-05-14 kl.06:37:50 och dess fulla innehåll av text redovisas i detta PM. Sist ligger den textsträng som kan antas vara ett meddelande som skrivs till kontakten @mamma i appen Telegram. Då ett motsvarande meddelande inte påträffats i den tidigare redovisade Telegram-chatten är det inte orimligt att meddelande-texten skrevs, kopierades eller klipptes ut men aldrig skickades.

@mamma:
Du skickarju ALDRIG några bilder från nattning längre

Tack för att du kopierade hela texten!

Med tanke på att SD förnekar i rätten idag att det är han som skickar denna text till L*ena utan hävdar att det är hon som skickar den och han kopierar de, så känns det VIKTIGT att förstå vad som är sant. Det känns troligt att det har en betydelse för hur SD har kommunicerat till L*ena för att få ut henne 11-12 maj, dvs hur han kommunicerade för att få ut henne morddagen.

SDs förklaring idag om texten till bilden och att åklagaren har fel:
"Polisen fick fram en textremsa i bilden med strumpklämmorna, när de tog fram data ur den.
– Teknikern som har utrett det där har inte förstått överhuvudtaget vad det handlade om. Det är inget som jag har skrivit. Det är fel. Det är hon som skrivit till mig och sedan har jag kopierat det
."

https://www.na.se/artikel/just-nu-i-dag-hors-exfrun-och-grannar-av-domstolen-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjarstam ordet
Hur ska man då tolka den här (det som jag fetat i din text)?

Teknikern verkar anse att det kan "antas vara ett meddelande som skrivs till kontakten @mamma".
Så skrev SD det , kopierade det, men skickade den aldrig? Texten hittades aldrig i den tidigare chatten.
Bara sparats 14 maj kl 06:38? Och sedan raderats.

Eller har SD rätt? Har LW skrivit det?

Jag misstänker att teknikern har rätt. Och att SD har genom att smörja L*ena på olika sätt, fått henne att gå ut.

Den 11 maj och den 14 maj.
Citera
2020-04-02, 18:50
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för att du kopierade hela texten!

Med tanke på att SD förnekar i rätten idag att det är han som skickar denna text till L*ena utan hävdar att det är hon som skickar den och han kopierar de, så känns det VIKTIGT att förstå vad som är sant. Det känns troligt att det har en betydelse för hur SD har kommunicerat till L*ena för att få ut henne 11-12 maj, dvs hur han kommunicerade för att få ut henne morddagen.

SDs förklaring idag om texten till bilden och att åklagaren har fel:
"Polisen fick fram en textremsa i bilden med strumpklämmorna, när de tog fram data ur den.
– Teknikern som har utrett det där har inte förstått överhuvudtaget vad det handlade om. Det är inget som jag har skrivit. Det är fel. Det är hon som skrivit till mig och sedan har jag kopierat det
."

https://www.na.se/artikel/just-nu-i-dag-hors-exfrun-och-grannar-av-domstolen-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjarstam ordet
Hur ska man då tolka den här (det som jag fetat i din text)?

Teknikern verkar anse att det kan "antas vara ett meddelande som skrivs till kontakten @mamma".
Så skrev SD det , kopierade det, men skickade den aldrig? Texten hittades aldrig i den tidigare chatten.
Bara sparats 14 maj kl 06:38? Och sedan raderats.

Eller har SD rätt? Har LW skrivit det?

Jag misstänker att teknikern har rätt. Och att SD har genom att smörja L*ena på olika sätt, fått henne att gå ut.

Den 11 maj och den 14 maj.
Enligt Den fnissande mördaren, dagens förhandling, hade ju inte polisens tekniker en aaaaaning om hur det egentligen låg till
Citera
2020-04-02, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Efter en låång dag vid skärmen (tidigt morgon läst ikapp sedan 18-tiden igår sedan NA, sedan läst ikapp tråden igen)!

Någonstans under denna tid har jag läst att HD vid sitt förhör den 19:e uppfattade förhöret som väldigt märkligt, mycket spring fram och tillbaka, sms mm. Hennes tanke då var att de ev kunde vara LW som var hittad.

Om det var så att hennes pappa hämtade upp henne för att åka ut till stugan kanske de tog omvägen (det är en omväg polisstn - stugan) och kollade om det var avspärrat vid mordplatsen.

Pratat om det måste de naturligtvis ha gjort.

Från det ena till det andra:

Vad jag läst om jag kommer ihåg rätt ang LW:s blodskvättande i SD:s hus... HD berättade för en kompis om detta och hon (kompisen) tyckte att HD:s röst lät konstig när hon berättade. Har också för mig att hon sa att det kom från SD.

Jag vill inte sprida trådsanningar men kanske det går upp ett Liljeholmens för någon annan om mitt minne stämmer (eller ej).

Även om HD misstänkte att man hittat LW, utifrån aktiviteten på stationen, så om hon är oskyldig och ovetande kan hon inte vetat var mordplatsen är.
Citera
2020-04-02, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De kanske tar upp just den förundersökningen igen efter det här vittnesförhöret. Hon framstår ju som en jävla idiot och lurar ingen. Och hon lurar absolut inte åklagaren.

Jag undrar varför inte hon också sitter som misstänkt, fortfarande? Är det för att man inte hittat DNA och annat hemma hos henne / bland hennes saker?
Citera
2020-04-02, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Han kan ha kommit ut lagom för att höra bara det sista skriket.
Under de första skriken kanske han var inne och inte hörde någonting.
Han hörde väl skriket strax efter att han hade kommit ut.

Han gick ut på hustrappen via entredörren och gick ut på Rödklintsgatan och tog till vänster. Efter att han gått uppskattningsvis 50 meter hörde han ett illvrål, ett "otäckt skrik". Det var ett ljud som började relativt starkt och sedan stegrades till ett primalskrik och sedan blev det tyst. Uppskattningsvis varade skriket i några sekunder. Ljudet kom från skogen. E kan inte avgöra från vilket avstånd skriket kom.

Kanske inte omöjligt. Men kanske är det väl långt från parets bostad från andra sidan motorvägen. Eller inte. Man behöver mäta eller räkna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in