Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-02, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temadag
Jag har valt att fetmarkera hannes mening: Du vet mycket väl att dylika åtgärder inte kräver bygglov och inte att byta ut möbler heller.
...
Att byta möbler, sätta upp ljus och ljud har inte med saken alls att göra Enne. Det är nog dags för dig att läsa dina egna länkar, tänka en stund och nyktra till.
Du vill inte förstå.

Det är inte åtgärderna som kräver bygglov, utan syftet med lokalen, själva användningen.

Den var registrerad som Samlingslokal.

Den används inte längre som sådan.

Den används som Lokal för tillfällig uthyrning (lägenheten + bottenvåningen, "eventlokalen") och enligt Özz egna uppgifter som Teater ( han kan dock ha ljugit om det).

Alltså behövs bygglov för den nya användningen (liksom var fallet med Skolan, Sockenmagasinet och Projektilförrådet).
Citera
2020-04-02, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Kan man inte förstå skillnaden på en skolmatsal o en teater bör man inte uttala sig i denna tråd!
För mig som lekman är det stor skillnad på en teater o en skolmatsal.
Men har man (Temadag) aldrig gått i skolan o ätit i just skolmatsalen kan det inte vara lätt att förstå dessa skillnader.

Jag håller verkligen med dig. Det är en väsentlig ändrad funktion av byggnaden. Det har jag hela tiden hävdat. Det jag däremot har jag motsatt åsikt mot Enne som menar att det krävs bygglov för att byta ut möbler. Det behövs inte alls bygglov för det.
Citera
2020-04-02, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Du vill inte förstå.

Det är inte åtgärderna som kräver bygglov, utan syftet med lokalen, själva användningen.

Den var registrerad som Samlingslokal.

Den används inte längre som sådan.

Den används som Lokal för tillfällig uthyrning (lägenheten + bottenvåningen, "eventlokalen") och enligt Özz egna uppgifter som Teater ( han kan dock ha ljugit om det).

Alltså behövs bygglov för den nya användningen (liksom var fallet med Skolan, Sockenmagasinet och Projektilförrådet).

Jo då, jag har hela tiden ansett att lokalen har ändrat användning.

Men när det sägs att man ska ha bygglov för att byta ut möbler så protesterar jag.
Citera
2020-04-02, 11:26
Medlem
Citat:

Men när det sägs att man ska ha bygglov för att byta ut möbler så protesterar jag.

Men vad trevligt!
Då kan tråden fortsätta utan en massa "missförstånd".

Har det kommit fram något nytt i saken?
Citera
2020-04-02, 11:27
Medlem
Då tror jag att vi alla kan vara överens om att byggnaden har tagits i anspråk för en annan användning än tidigare. Och att det är det väsentliga i detta. Möbler, ljus och ljud har inte ett enda jota med saken att göra. Det var väl skönt att det blev fullständigt klart med detta då.

Men om lokalen har använts som teater vet inte jag. Om den inte har gjort så, är det kanske för att Nujen har ändrat sig kring den frågan. Det är ju svårt att som utomstående veta vad han tänker göra med byggnaden nu. Eller är det någon som vet att han den har använts till teater?

Hursomhelst verkar köpet av fastigheterna inte ha inneburit någon inkomst för dem. Snarare kostnader. Snart sommar, kanske fastigheterna läggs ut till försäljning i vår?
Citera
2020-04-02, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rivet
Men vad trevligt!
Då kan tråden fortsätta utan en massa "missförstånd".

Har det kommit fram något nytt i saken?

Om jag var i den situationen att jag hade dessa fastigheter som kostar en massa att bara äga skulle jag försöka sälja dem. Men det är ju möjligt att Nujen har kvar några nya idéer kring fastigheterna. Har svårt att tänka mig vad bara. Först flyktingförläggning och sen uthyrning och då kom coronan på det som gör att folk benägenhet att resa minskar. Kanske sanatorium vore en idé?
Citera
2020-04-02, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne

Jag förstår ju inte heller, men. Skall alltså myndigheterna kontrollera att lokalen verkligen
används och inte bara står och väntar på bättre tider ? Som ju lär komma.

Jag brukar inte skriva i den här tråden. Numera.
Citera
2020-04-02, 11:34
Medlem
Citat:
Då tror jag att vi alla kan vara överens om att byggnaden har tagits i anspråk för en annan användning än tidigare. Och att det är det väsentliga i detta. Möbler, ljus och ljud har inte ett enda jota med saken att göra. Det var väl skönt att det blev fullständigt klart med detta då.

Men om lokalen har använts som teater vet inte jag. Om den inte har gjort så, är det kanske för att Nujen har ändrat sig kring den frågan. Det är ju svårt att som utomstående veta vad han tänker göra med byggnaden nu. Eller är det någon som vet att han den har använts till teater?

Hursomhelst verkar köpet av fastigheterna inte ha inneburit någon inkomst för dem. Snarare kostnader. Snart sommar, kanske fastigheterna läggs ut till försäljning i vår?

Min fetning.
Özz har sagt att det ska bli en teater där.
"Tingstäde teater"ska den tydligen heta.
Citera
2020-04-02, 11:36
Medlem
Dårarnas julafton idag!

Lokalen används ju faktiskt för Tillfällig uthyrning. Kolla på HomeAway (eller vad det heter nuförtiden).
Citera
2020-04-02, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rivet
Min fetning.
Özz har sagt att det ska bli en teater där.
"Tingstäde teater"ska den tydligen heta.

Han har alltså sagt att det ska bli en teater där. Kan ju bli lite tungt nu när folk inte gärna vill samlas tätt i små lokaler men han har tänkt att kalla teatern Tingstäde Teater. Ja det är ju ett passande namn på en blivande teater i Tingstäde.
Citera
2020-04-02, 12:33
Medlem
Citat:

Jag måste lägga till här, att är det numera en teater så har ju lokalen ändrat användning från barnbespisning till teater. Om den används som teater vet jag faktiskt inte. Så jag ska inte yttra mig om det. Svårt att säga vad som pågår där uppe i Gotland. Det vore intressant om någon som visste om det pågår teaterföreställningar eller event i lokalen?
Citera
2020-04-02, 13:37
Medlem
Länsstyrelsen afslog Medianox's överklaganden vedrørende Gazeligården. Diarienummer 1327-2020 består af Överklagandet, Kommunens beslut, Rättidsprövning og Mottagningsbekräftelse. Dertil kommer 68 dokumenter fra regionen om Kommunens akt, Kompletterande handlingar, Utredningar og Övriga bilagor.

1 times tillsynsbesök den 16 maj 2019 og en protokol er blevet til en tsunami af bilagor.
Regionens beslutning om bygglov eller ikke bygglov har nok ikke været nem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in