Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-01, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rivet
Du verkar ju inte begripa att man måste anmäla ändrad användning av lokalen.
Özz hat ju sagt att han skall bygga en teater av matsalen.

Vad är det som är så svårt att förstå med det?

Att anmäla ändring av lokalen är en sak. Att påstå att man behöver bygglov för stolar, bord, lampor och ljudanläggningar är något annat.
Citera
2020-04-01, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temadag
Att anmäla ändring av lokalen är en sak. Att påstå att man behöver bygglov för stolar, bord, lampor och ljudanläggningar är något annat.

Du förstår nog ingenting av det här. Man "anmäler" inte ändring av en lokal till någon. Man ansöker om bygglov för ett visst ändamål t ex hotell- eller teaterverksamhet. Ingen här har påstått att man behöver bygglov för inventarier - däremot krävs bygglov om man inreder en byggnad med dem för ett väsentligt nytt ändamål. Är du så inskränkt så att du inte kan ta in det? Yttra dig i så fall inte om saken.
Citera
2020-04-01, 19:42
Medlem
Citat:
Du verkar ju inte begripa att man måste anmäla ändrad användning av lokalen.
Özz hat ju sagt att han skall bygga en teater av matsalen.

Vad är det som är så svårt att förstå med det?

Citat:
Ursprungligen postat av Tingstade
Du förstår nog ingenting av det här. Man "anmäler" inte ändring av en lokal till någon. Man ansöker om bygglov för ett visst ändamål t ex hotell- eller teaterverksamhet. Ingen här har påstått att man behöver bygglov för inventarier - däremot krävs bygglov om man inreder en byggnad med dem för ett väsentligt nytt ändamål. Är du så inskränkt så att du inte kan ta in det? Yttra dig i så fall inte om saken.

Då hade väl rivet fel då. Denne skrev anmäla ändrad användning av lokalen.

Om man köper en fastighet med stolar, bord, scen, lampa och ljudanläggning av något slag så då är det bara att köra så det ryker med sin teater då antar jag?

Jag utgick från att man ska anmäla ändrad användning av en lokal så att till exempel är rätt dimensionerad för ett visst antal människor för säkerhet i händelse av brand till exempel.

Att som du säger att man ska söka bygglov för 100 stolar och 20 bord är ganska skrattretande dock.
Citera
2020-04-02, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingstade
Man "anmäler" inte ändring av en lokal till någon. Man ansöker om bygglov för ett visst ändamål t ex hotell- eller teaterverksamhet.
Du och jag skulle behöva ansöka om bygglov ja.

Men nu pratar vi om någon som tack vare korruption kommit undan att han försörjt terroristen Akilov. Knappast som att han skulle behöva ansöka om tillstånd i förväg för han vet att de lokala politikerna och tjänstemännen kommer lägga sig platt.

Nu blev det dock pinsamt för dem när det kom fram hur korrupta de är. Men det ändrar inte så mycket, i det stora hela står Nujens fortfarande över lagen.
Citera
2020-04-02, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjukissnutte6
Du och jag skulle behöva ansöka om bygglov ja.

Men nu pratar vi om någon som tack vare korruption kommit undan att han försörjt terroristen Akilov. Knappast som att han skulle behöva ansöka om tillstånd i förväg för han vet att de lokala politikerna och tjänstemännen kommer lägga sig platt.

Nu blev det dock pinsamt för dem när det kom fram hur korrupta de är. Men det ändrar inte så mycket, i det stora hela står Nujens fortfarande över lagen.

Ja, den i Sverige alltmer utbredda korruptionen har en stor del i den här affären. Utan politikernas och tjänstemännens medverkan hade Nujens inte kunnat härja fritt i Tingstäde under så många år. Den tidigare byggnadsnämnden hjälpte till att dölja det planerade asylboendet för ensamkommande flyktingbarn genom att maskera det som ett "tvåbostadshus". Betänk att nämndens handläggare hade kontakt med Nujens hela tre år innan det felaktiga bygglovet till slut beviljades. Nu ska Nujens om några veckor lämna in bygglovansökningar i efterhand för de olovliga åtgärder de utfört på tre byggnader. Sannolikt kommer Nujens senare även att få lämna in en ansökan i efterhand för de olovliga åtgärder som utförts på den fjärde och största byggnaden, dvs Gazeligården. När väl alla uppgifter om de olovliga åtgärderna sammanställts har Skatteverket ett tillräckligt detaljerat material för att kunna gå vidare med revisionsarbetet och skattebrottsutredningen. Det är främst medianox insatser som gjort att myndigheterna till slut har tvingats agera i den här ruttna saken. Men tråden har fullständigt urartat från och med februari i år och jag behöver nog inte närmare gå in på varför. För egen del ser jag därför ingen mening med att fortsätta posta i tråden. Tack för mig.
Citera
2020-04-02, 07:42
Medlem
Rättelse: Jag råkade skriva att f d byggnadsnämnden hade kontakt med Nujens TRE år. De hade faktiskt kontakt med Nujens under mer än FEM år innan det felaktiga bygglovet för "tvåbostadshuset" Villa Zetterling meddelades så sent som i april 2018. Nujens ansökan om att få lov att bygga om projektilmagasinet till ett "enbostadshus" ingavs till nämnden redan 2013!
Citera
2020-04-02, 08:51
Medlem
Citat:

Ja jag skrev lite fel när jag skrev anmäla när där borde stått ansöka om bygglov.
Ursäkta så mycket för detta misstag!

Men du gör dig ganska dum märker jag.
Eller så har du någons agenda med ditt tramspostande här i tråden.
Frågan är vems ärenden du går......
Citera
2020-04-02, 09:09
Medlem
Citat:
Ja jag skrev lite fel när jag skrev anmäla när där borde stått ansöka om bygglov.
Ursäkta så mycket för detta misstag!

Vad skulle du ansöka om bygglov för då?
Citera
2020-04-02, 09:24
Medlem
Men för i h-e!

Man behöver bygglov för ändrad användning.

Sluta tjafsa!

Läs själv, pucko!
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/andring-av-byggnader/andrad-anvandning/
Citera
2020-04-02, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
En lokal som inte används kan samtidigt vara under ombyggnation...

Lokalen var inte "modernt utrustad" innan försäljningen. Ny teknik i form av ljud och ljus kan ha installerats. Möblemang kan ha bytts ut. Den ursprungliga scenen kan ha byggts om etc.

Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Ja alltså den där ombyggnaden av en skolmatsal till modern teater- och eventlokal"består alltså av att man satt upp ny ljus och ljudanläggning, eventuellt också att man förändrat den sedan tidigare befintliga scenen på något vis. Du vet mycket väl att dylika åtgärder inte kräver bygglov och inte att byta ut möbler heller.

Dina och Tingstädes beskrivningar går formellt ihop men säger helt olika saker. Det verkar nästan som ni håller på och bråkar om den här Gazeligården för att hjälpa Nujens få bort fokus från svartarbetet.

För mig är Akilovs svartarbete det intressanta i dessa sammanhang och att politiskt korrekta högdjur på Gotland helt öppet anlitar sådan arbetskraft systematiskt. Familen Nujen har byggt om för miljonbelopp utan att någon byggfirma verkar varit anlitad och skattemyndigheterna har (hotintills!) varit passiva

Jag har valt att fetmarkera hannes mening: Du vet mycket väl att dylika åtgärder inte kräver bygglov och inte att byta ut möbler heller.

Och med det vill jag säga att just byggnadens förutsättningar inte har ändrats.

Citat:
När man gör en bedömning av hur kraven ska tillgodoses vid ändrad användning ska man, liksom vid alla andra ändringar, ta hänsyn till:

ändringens omfattning,
byggnadens förutsättningar,
varsamhetskravet, och
förvanskningsförbudet.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/andring-av-byggnader/andrad-anvandning/

Men från samma länk finns följande citat:

Citat:
För att en ändrad användning ska vara en bygglovspliktig åtgärd så krävs det att ändringen medför att byggnaden tas i anspråk för ett väsentligen annat ändamål.

Och det är här det pratas om bygglovspliktig åtgärd. Byggnaden tas i anspråk för ett väsentligt annat ändamål.

Att byta möbler, sätta upp ljus och ljud har inte med saken alls att göra Enne. Det är nog dags för dig att läsa dina egna länkar, tänka en stund och nyktra till.
Citera
2020-04-02, 10:22
Medlem
Citat:
Vad skulle du ansöka om bygglov för då?

Nu ska jag inte söka bygglov men det skulle Özz ha gjort.
Men det gjorde han inte.....
Det är hans skyldighet att ta reda på vad som behöver anges.
Och betala skatt för Rakhmat Akilovs tjänster skulle han gjort.
Senast redigerad av Rivet 2020-04-02 kl. 10:35.
Citera
2020-04-02, 10:27
Medlem
Citat:
Jag har valt att fetmarkera hannes mening: Du vet mycket väl att dylika åtgärder inte kräver bygglov och inte att byta ut möbler heller.

Och med det vill jag säga att just byggnadens förutsättningar inte har ändrats.

Men från samma länk finns följande citat:

Och det är här det pratas om bygglovspliktig åtgärd. Byggnaden tas i anspråk för ett väsentligt annat ändamål.

Att byta möbler, sätta upp ljus och ljud har inte med saken alls att göra Enne. Det är nog dags för dig att läsa dina egna länkar, tänka en stund och nyktra till.

Kan man inte förstå skillnaden på en skolmatsal o en teater bör man inte uttala sig i denna tråd!
För mig som lekman är det stor skillnad på en teater o en skolmatsal.
Men har man (Temadag) aldrig gått i skolan o ätit i just skolmatsalen kan det inte vara lätt att förstå dessa skillnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in