Citat:
Ursprungligen postat av
Enne
En lokal som inte används kan samtidigt vara under ombyggnation...
Lokalen var inte "modernt utrustad" innan försäljningen. Ny teknik i form av ljud och ljus kan ha installerats. Möblemang kan ha bytts ut. Den ursprungliga scenen kan ha byggts om etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
hannes.muller
Ja alltså den där ombyggnaden av en skolmatsal till modern teater- och eventlokal"består alltså av att man satt upp ny ljus och ljudanläggning, eventuellt också att man förändrat den sedan tidigare befintliga scenen på något vis. Du vet mycket väl att dylika åtgärder inte kräver bygglov och inte att byta ut möbler heller.
Dina och Tingstädes beskrivningar går formellt ihop men säger helt olika saker. Det verkar nästan som ni håller på och bråkar om den här Gazeligården för att hjälpa Nujens få bort fokus från svartarbetet.
För mig är Akilovs svartarbete det intressanta i dessa sammanhang och att politiskt korrekta högdjur på Gotland helt öppet anlitar sådan arbetskraft systematiskt. Familen Nujen har byggt om för miljonbelopp utan att någon byggfirma verkar varit anlitad och skattemyndigheterna har (hotintills!) varit passiva
Jag har valt att fetmarkera hannes mening: Du vet mycket väl att dylika åtgärder inte kräver bygglov och inte att byta ut möbler heller.
Och med det vill jag säga att just byggnadens förutsättningar inte har ändrats.
Citat:
När man gör en bedömning av hur kraven ska tillgodoses vid ändrad användning ska man, liksom vid alla andra ändringar, ta hänsyn till:
ändringens omfattning,
byggnadens förutsättningar,
varsamhetskravet, och
förvanskningsförbudet.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/andring-av-byggnader/andrad-anvandning/
Men från samma länk finns följande citat:
Citat:
För att en ändrad användning ska vara en bygglovspliktig åtgärd så krävs det att ändringen medför att byggnaden tas i anspråk för ett väsentligen annat ändamål.
Och det är här det pratas om bygglovspliktig åtgärd. Byggnaden tas i anspråk för ett väsentligt annat ändamål.
Att byta möbler, sätta upp ljus och ljud har inte med saken alls att göra Enne. Det är nog dags för dig att läsa dina egna länkar, tänka en stund och nyktra till.